تلاش چین برای افزایش نرخ زاد و ولد

دولت چین به دنبال کاهش قابل‌ توجه نرخ زاد و ولد در کشور، طی چند دهه اخیر و روند افزایش سن جمعیت در تلاش است به روش‌های مختلف انگیزه مردم را به تولد فرزندان بیشتر افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دولت چین دستور داده است به‌طور گسترده سرشماری جمعیت در تمام روستاها و شهرهای سراسر کشور به منظور ارزیابی نمودار تغییرات جمعیتی انجام شود تا اقدامات لازم برای توسعه تدابیر جدید برای رشد اقتصاد و توسعه ملی اعمال شود. نتیجه تحقیقات مختلف نشان از کاهش چشمگیر زاد و ولد در چین دارد که دولت در نظر دارد برای حل این بحران به اعمال اقدامات جدید نظیر حمایت‌های مالی و افزایش خدمات رفاهی برای کودکان بپردازد تا از این طریق زوج‌های جوان را به داشتن فرزندان بیشتر سوق دهد.

سرشماری جمعیت چین از یکم نوامبر سال ۲۰۲۳ آغاز و داده‌های نهایی از طریق تکمیل پرسشنامه‌های آنلاین توسط شهروندان یا حضور کارکنان مسئول در منازل مردم جمع‌آوری خواهد شد. پیش از این نیز در نوامبر سال ۲۰۲۰ یک سرشماری سراسری در مورد الگوی جمعیتی چین انجام شد که نتایج حاکی از رشد جمعیت کشور با سرعتی بسیار پایین نسبت به دهه ۱۹۵۰ بود و همین امر، به ایجاد نگرانی دولت در پی بالا رفتن نرخ پیری منجر شد.

علت کاهش نرخ تولد در چین

بسیاری از محققان علت کاهش نرخ تولد در چین را به نگرانی والدین از بزرگ کردن کودکان به علت هزینه‌های بالای زندگی نسبت داده‌اند و این در حالی است که پیر شدن جمعیت کشور می‌تواند به واسطه کاهش سودآوری به ایجاد مشکلات اقتصادی منجر شود.

تبعیض‌های جنسیتی و باورهای حاکم در خانواده‌ها مبنی بر پرورش کودکان تنها توسط مادران از دیگر علل کاهش گرایش مردم چین به نداشتن فرزند یا حداقل تعداد فرزندان به‌شمار می‌رود.

در این راستا، دولت تلاش کرده است علاوه بر دادن وعده‌های مالی به والدین برای تحریک آن‌ها به داشتن فرزندان بیشتر، فرهنگ مراقبت از کودکان را توسط پدران و مادران ترویج دهد.

گزارش‌ها حاکی از کاهش نرخ زاد و ولد به میزان ۸۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ است که این تعداد از سال ۱۹۶۱ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

کد خبر 694653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.