سهل‌انگاری‌ عامل اصلی وقوع حریق در منازل / خفگی مهم‌ترین علت مرگ ناشی از آتش‌سوزی است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر با بیان اینکه درصد بالایی از آمار آتش‌سوزی در منازل مربوط به سهل انگاری‌های کوچک است، گفت: خفگی مهم‌ترین علت مرگ ناشی از آتش‌سوزی به‌شمار می‌رود.

مهدی مرادیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هر سال افرادی در پی وقوع آتش‌سوزی جان خود را از دست می‌دهند و بسیاری دیگر مصدوم یا دچار معلولیت می‌شوند، این در صورتی است که درصد بالایی از آتش‌سوزی‌ها قابل پیشگیری است.

وی با بیان اینکه خسارات مالی ناشی از آتش‌سوزی گاهی به میلیاردها تومان در سال می‌رسد، افزود: شعله‌های آتش به سرعت گسترش پیدا می‌کند و حتی گاهی فرصت اطلاع یا گزارش حادثه به نیروهای امدادی را نمی‌دهد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر تصریح کرد: در عرض پنج دقیقه محل دچار آتش‌سوزی محصور می‌شود و تنها دو دقیقه کافی است تا جان افراد به خطر بیفتد؛ از همین‌رو آگاهی افراد در خصوص پیشگیری از وقوع و ویژگی‌های حریق حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه وقوع حریق موجب تولید گازهای سمی می‌شود که می‌تواند بروز خواب‌آلودگی را در پی داشته باشد، ادامه داد: گرما و دود حاصل از حریق می‌تواند به مراتب از شعله‌های آن خطرناک‌تر باشد و استنشاق هوای بسیار گرم منجر به بروز آسیب در ریه‌ها می‌شود.

مرادیان با تاکید بر اینکه خفگی مهم‌ترین علت مرگ ناشی از آتش‌سوزی قلمداد می‌شود و در مقایسه با سوختگی دو تا سه برابر تلفات بیشتری دارد، گفت: بیشترین آمار آتش‌سوزی‌ها مربوط به منازل است که در پی بی‌احتیاطی اتفاق می‌افتد.

راهکارهای پیشگیری از وقوع حریق در منزل

وی با تاکید بر اینکه درصد بالایی از آمار آتش‌سوزی در منازل مربوط به سهل‌انگاری‌های کوچک است، اضافه کرد: با توجه به موارد مذکور، آموزش و اطلاع‌رسانی به تمام افراد جامعه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر با اشاره به راهکارهای پیشگیری از وقوع حریق در منازل اظهار کرد: نصب سنسورهای هشدار و اعلام دود در منازل، وجود کپسول خاموش‌کننده به منظور اطفای حریق احتمالی، نصب جعبه‌های اف و در دسترس نگه‌داشتن لوازم مورد نیاز اطفای حریق، نصب کلید محافظ جان و در نظر گرفتن سیستم آب‌پاش خودکار برای خاموش کردن شعله‌های آتش از مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: بررسی دوره‌ای ایمنی وسایل آشپزخانه، قطع جریان گاز پیش از خروج از منزل، در نظر گرفتن تهویه مناسب برای تلویزیون و سیستم صوتی به منظور پیشگیری از افزایش دمای غیرمتعارف، چک کردن سیم‌های لوازم برقی و خودداری از پرچ یا میخ کردن سیم‌ها به سطوح مختلف نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

هنگام وقوع آتش‌سوزی چه اقداماتی باید مد نظر قرار گیرد؟

مرادیان ضمن تاکید بر تمرین اصول ایمنی در برابر آتش‌سوزی توسط افراد و اقدام در راستای خرید بیمه آتش‌سوزی تصریح کرد: استفاده از سیم‌های دو یا چندتکه‌ای در وسایل برقی به‌ویژه وسایل پرمصرف مانند کولر، ماشین لباس‌شویی یا اتو، احتمال آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اقداماتی که حین وقوع حریق باید مد نظر قرار گیرد، ادامه داد: در صورتی که با وقوع حریق در منزل مواجه شدید، ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید، با سازمان آتش‌نشانی (۱۲۵) تماس بگیرید، محل حریق را ترک و جریان برق و گاز را قطع کنید.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری خمینی‌شهر خاطرنشان کرد: در صورتی که افرادی حین وقوع حریق در منزل حبس شده بودند، به اتاقی دورتر از شعله‌های آتش بروند و زیر درِ اتاق را با پتو یا فرش به‌گونه‌ای بپوشانند که هیچ راهی برای ورود و خروج هوا وجود نداشته باشد و پس از پوشاندن منافذ، با کمترین تحرک منتظر رسیدن نیروهای امدادی بمانند و در صورتی که دود وارد اتاق شد، روی زمین دراز بکشند تا تنفس برای آنها راحت‌تر باشد.

کد خبر 694200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.