3 گام مهم که پس از ثبت شرکت باید به آن رسیدگی کنید!!!

آیا تا به حال به فکر ثبت شرکت بوده اید؟ آیا به طور دقیق می دانید پس از ثبت قانونی آن چه مراحلی را باید پشت سر بگذارید؟

بسیاری از مدیران و کارفرمایان را دیده ایم که پس از ثبت شرکت، یک نفس عمیق از روی آسودگی کشیده و خیال می کنند کارشان تمام شده و می توانند شروع به فعالیت در حوزه خود کنند اما متاسفانه اینطور نیست و شما صرفا در ابتدای این مسیر پر فراز و نشیب با تکالیف فراوان هستید. در این مطلب قصد داریم شما را با 3 گام اصلی که پس از ثبت شرکت با آن مواجه هستید آشنا کنیم و به طور کامل این مراحل را برایتان شفاف نماییم.

امور ضروری پس از ثبت شرکت چیست؟

اگر شما کارهای ثبت شرکا خود را به اتمام رساندید و آگهی تاسیس شرکت شما در روزنامه رسمی به چاپ رسیده است، به شما تبریک می گوییم اما بهتر است کفش های آهنین خود را بپوشید تا اقدامات ضروری را که باید دیر یا زود به دل آن ها بروید، برایتان شرح دهیم.

  1. تشکیل پرونده مالیاتی

3 گام مهم که پس از ثبت شرکت باید به آن رسیدگی کنید!!!

مالیات برای شما چه حکمی دارد؟ این تکلیف که بر دوش شما سنگینی می کند، به موجب اصل تعاونی ملی در هر کشوری یک وظیفه مهمی است و پرداخت آن برای تمامی افراد ساکن در آن کشور ضروری است. در هر کجای دنیا که باشید، باید بر مبنای فعالیت و درآمد سالیانه خود مبلغی را تحت عنوان مالیات کسر و به حساب دولت پرداخت کنید و در ازای آن از خدمات اجتماعی به صورت رایگان استفاده خواهید کرد. (امیدوارم این بخش دوم در کشورمان پررنگ تر بشود!)

طبق این قانون، افراد حقوقی و حتی اشخاص حقیقی صاحب کسب و کار یا فعال اقتصادی، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد (مالیات عملکرد) هستند؛ بنابراین اگر ثبت شرکت شما به اتمام رسیده است، باید بلافاصله نسبت به انجام امور مالیاتی خود اقدام کنید.

در گذشته تا انتهای سال 1400، هر شرکت به طور معمول دو ماه فرصت داشت تا در سازمان امور مالیاتی منطقه خود تشکیل پرونده دهد و کد اقتصادی 12 رقمی منحصر به فرد خود را دریافت کند، در غیر این صورت مشمول جریمه عدم ثبت نام و فرار مالیاتی می شد.

اما از ابتدای سال 1401 دیگر نیازی به دریافت مجدد کد اقتصادی نیست و شناسه ملی ثبت شده در اداره ثبت شرکت ها به عنوان کد اقتصادی هر شرکت نیز محسوب می شود و خود اداره ثبت شرکت ها پس از چاپ آگهی تاسیس، وظیفه ثبت نام شما در سازمان امور مالیاتی را دارد و باید پس از گذشت چند روز نام کاربری و کلمه عبور شما برای ورود به درگاه ملی سازمان امور مالیاتی به شماره تلفن همراه اعلامی مدیرعامل ارسال گردد؛ اما در واقعیت چنین نیست!!!

در بسیاری از موارد این کار توسط اداره ثبت شرکت ها با مشکل مواجه شده و یا اطلاعات به صورت ناقص درج می شوند و می تواند در آینده گریبان گیر شرکت شما شود و شرکت شما را درگیر جرائم جبران ناپذیری کند. پس پیشنهاد این است که فورا خودتان اقدام به ثبت نام آنلاین در درگاه ملی خدمات الکترونیکی سامانه مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir فرمائید.

در گام اول پس از ورود به سایت، در قسمت دریافت اطلاعات کاربری و انتخاب اشخاص حقوقی و وارد کردن شناسه ملی شرکت وارد صفحه تکمیل اطلاعات شده و پس از اتمام مراحل سامانه یک کد رهگیری در اختیار شما قرار می دهد که به همراه مدارک لازم به سازمان امور مالیاتی منطقه خود برای تکمیل مراحل مراجعه فرمائید.

از جمله مدارک مورد نیاز برای تسلیم به اداره امور مالیاتی شامل:

  • اصل و کپی مدارک شناسایی اعضای شرکت
  • اصل و کپی اساسنامه شرکت
  • آگهی تاسیس در روزنامه رسمی
  • اصل و کپی اجاره نامه و یا سند ملکیت
  • گواهی امضا ثبت شده در دفترخانه برای صاحبین امضا
  • تکمیل دفترچه ثبت نام اشخاص حقوقی

اگر ثبت شرکت شما به اتمام رسیده و دارای فعالیت می باشید، سفیر حساب، سفیر امین شما در امور مالی و مالیاتی آماده ارائه خدمات مالیاتی در تهران به شما کارفرمایان عزیز در تمامی زمینه ها می باشد.

  1. دفاتر قانونی خود را تهیه و پلمپ نمایید.

3 گام مهم که پس از ثبت شرکت باید به آن رسیدگی کنید!!!

دفاتر قانونی در قانون حقوق تجارت ایران بسیار حائز اهمیت هستند و طبق ماده 6 قانون تجارت صاحبان کسب و کار و فعالین اقتصادی باید تمامی رویداد های مالی خود را در دفاتر قانون ثبت نموده تا جایی که حتی برای شرکت های عدم فعالیت نیز می بایست دفاتر قانونی تهیه و به صورت سفید و خام به ممیزین مالیاتی تحویل گردد.

یکی از اقدامات مهم پس از ثبت قانونی شرکت، پلمپ دفاتر تجاری شامل دفتر روزنامه و دفتر کل است. این دفاتر مخصوص مکتوب و درج تمامی رویداد های مالی بعد ثبت در اسناد حسابداری در سال مالی جاری می باشند. معمولا هر شرکت برای سال مالی خود (سال مالی شرکت که در اساسنامه ذکر شده است) باید یک دفتر روزنامه و یک دفتر کل تهیه نماید. این دفاتر توسط اداره دارایی پلمپ شده و به اصطلاح منگوله دار می گردد. لازم به ذکر است که پس از ثبت نهایی شرکت، شما باید برای تهیه و پلمپ دفاتر قانونی همان سال و سال مالی بعدی شرکت اقدام کنید چرا که در غیر این صورت مشمول جریمه مالیاتی خواهید شد.

  1. ثبت نام سامانه مودیان

3 گام مهم که پس از ثبت شرکت باید به آن رسیدگی کنید!!!

چندی است که نام سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی جنجالی در کسب و کار ها در حوزه های مالی و مالیاتی به پا کرده است. این قانون که برای اولین بار در سال 1398 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و قرار بود تا بعد از 15 ماه به طور کامل راه اندازی شود، به دلیل عدم وجود زیر ساخت های کافی تا انتهای سال 1401 به تعویق افتاد و حتی بعد از اجرایی شدن از تاریخ 01/01/1402 برای اشخاص حقوقی و شرکت ها خصوصی غیر دولتی، صاحبین کسب و کار هارا با مشکلات متعددی رو به رو کرد.

سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی با هدف شفافیت اقتصادی و عدالت مالیاتی در کشور برای ایجاد یک سیستم نوین و هوشمند مالیات ستانی در کشور راه اندازی شد. سامانه مودیان یک سیستم واسط بین فروشنده و خریدار تحت نظارت سازمان امور مالیاتی است که فروشنده موظف است صورتحساب های فروش خود را در آن سامانه ثبت و برای خریدار ارسال نماید.

طبق آخرین لایحه تسهیل قانون سامانه مودیان مورخ 26 تیر ماه 1402، تمامی شرکت ها از ابتدای مهر ماه سال 1402 و سایر مشاغل گروه اول، دوم و سوم از ابتدای دی ماه سال 1402 مشمول فراخوان ثبت نام در سامانه مودیان می باشند و در صورت ممانعت از ثبت نام، مشمول جرائم ماده 22 این قانون می شوند که تا 50 درصد اختیار بخشودگی از طرف سازمان امور مالیاتی وجود دارد.

کد خبر 693995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.