بیش از ۳۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال استان گلستان مبتلا به فشار خون هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: بر اساس آخرین مطالعه انجام شده، بیش از ۳۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال استان مبتلا به پرفشاری خون، ۳۰ درصد مبتلا به کلسترول بالا و ۱۳ درصد افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید گل‌فیروزی امروز _شنبه پانزدهم مهرماه_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس نتایج ثبت مرگ سال گذشته در گلستان از ۱۲ هزار مرگ ثبت شده، سهم بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی بیش از ۴۰ درصد بوده است.

وی عامل این مرگ‌ومیر را فعالیت بدنی نامطلوب دانست و افزود: منظور از فعالیت بدنی نامطلوب، انجام‌ندادن ورزش منظم و مستمر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان اضافه کرد: در کنار کم‌تحرکی گلستانی‌ها، استفاده از مواد دخانی باعث افزایش ابتلاء به بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیر می‌شود.

گل‌فیروزی با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد علل مرگ‌ومیر در کشور مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است، ادامه داد: از حدود ۳۵۰ هزار مرگ سالانه در کشور نزدیک به ۲۵۰ هزار مورد به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است.

وی تصریح کرد: بر اساس آخرین مطالعه انجام شده، بیش از ۳۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال استان مبتلا به پرفشاری خون، ۳۰ درصد مبتلا به کلسترول بالا و ۱۳ درصد افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان فشار خون و کلسترول بالا و دیابت را از عوامل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی دانست و گفت: نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان فعالیت بدنی نامطلوب دارند و بیش از ۱۷ درصد آن‌ها انواع مواد دخانی را به عنوان عامل مؤثر بروز بیماری‌های قلبی استفاده می‌کنند.

گل‌فیروزی افزود: در حال حاضر غربال‌گری رایگان سه بیماری مرتبط با سلامت قلب، خطرسنجی بیماری‌های قلبی، غربالگری فشارخون، چربی خون بالا و دیابت، برای جمعیت بالای ۳۰ سال استان در مراکز جامع خدمات سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود و گروه هدف با مراجعه به مراکز جامع خدمات سلامت به صورت رایگان تحت غربالگری قرار می‌گیرند.

کد خبر 693613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.