تحول تاریخی حمل‌ونقل عمومی پایتخت سبز اروپا

شبکه حمل‌ونقل عمومی تالین، پایتخت استونی، ۱۰ سال پس از رایگان شدن همچنان به سمت بهبود می‌رود تا جایگاه این شهر را به‌عنوان پایتخت سبز اروپا حفظ کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حمل‌ونقل عمومی در تالین به‌دنبال اتخاذ یک تصمیم سیاسی با هدف کمک به کاهش هزینه‌های زندگی برای شهروندان، از سال ۲۰۱۳ رایگان شد. انگیزه‌های زیست‌محیطی دلایل ثانویه برای اخذ این تصمیم بودند، اما از آنجا که شهرهای بسیاری در سراسر جهان به‌دنبال کربن‌زدایی به‌واسطه بهره‌گیری از این روش هستند، این شهر اروپایی پیشگام به‌کارگیری آن برای دستیابی به نتایج غیرمنتظره بود.

تالین به‌رغم کسب عنوان پایتخت سبز اروپا در سال ۲۰۲۳، هنوز از موفقیت‌های برنامه‌ریزی‌شده برای دستیابی به‌واسطه حمل‌ونقل پاک و سایر جنبه‌های زندگی شهری دور مانده است، اما رسیدن به این هدف غیرممکن نیست. نکته اینجاست که رایگان شدن حمل‌ونقل عمومی هرچند یک اقدام رادیکالی و مهم برای پایین آوردن آستانه هزینه‌های زندگی برای مردم بود، اما راهکار طلایی شهر برای رفع تمام مشکلات به‌شمار نمی‌رود و تالین به ایجاد یک جایگزین واقعاً جذاب برای خودروها نیاز دارد تا بتواند مالکیت خیابان را از اتومبیل‌ها پس بگیرد و با ایجاد شهری مردم‌محور به اهداف خود دست پیدا کند.

تلاش تالین برای دور شدن مردم از خودروها

برآوردن این نیاز تلاش‌های بیشتری را می‌طلبد، زیرا لازم است ضمن ترویج فرهنگ تردد با وسایل‌نقلیه عمومی برای توسعه شبکه حمل‌ونقل و بهبود زیرساخت‌های عابرپیاده و دوچرخه‌سواری شهر به‌منظور اتصال آن‌ها به زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی نیز برنامه‌ریزی شود، حال آن‌که شبکه حمل‌ونقل تالین هنوز در حال استفاده از مسیرهای دوران شوروی سابق است که برای تردد کارگران میان خانه و کارخانه ایجاد شدند.

با این وجود تالین در حال حاضر با اعتقاد به مفهوم شهر ۱۵ دقیقه‌ای در تلاش است به اهداف تعیین و برنامه‌ریزی شده برای مناطق خود تنوع بیشتری بخشد و ضمن ایجاد سیستمی که در آن مشاغل، مساکن، خدمات و تفریحات با یکدیگر ترکیب می‌شوند، در طراحی کل شبکه حمل‌ونقل عمومی خود تجدیدنظر کند.

تحول حمل‌ونقل عمومی تاریخی پایتخت سبز اروپا

تغییرات و طراحی شبکه حمل‌ونقل عمومی تالین

تالین در حال اجرای عملیات جاده‌ای به‌منظور ایجاد یک خط تراموی جدید برای تردد میان بندر، ایستگاه راه‌آهن پرسرعت جدید و فرودگاه است و با هدف ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، به طراحی مجدد خیابان‌ها برای ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری جدید در سطح شهر اقدام کرده است. علاوه بر این، خطوط حمل‌ونقل جدیدی برنامه‌ریزی شده‌اند که بر اساس دیدگاه‌های محلی‌، شهر و مناطق مختلف شهر را بهتر به یکدیگر متصل می‌کنند که البته همه این تغییرات مستلزم بررسی دقیق داده‌ها و برگزاری جلسات شور و مشورت بین مقامات شهری و جوامع محلی است.

تالین همچنین در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی سرویس خدمات اتوبوس‌های بدون راننده رایگان است و در نظر دارد از این وسایل‌نقلیه عمومی در آخرین مرحله از جابه‌جایی‌های مردم به‌سمت مقصد نهایی خود استفاده کند تا ساکنان روستاهای دورافتاده‌تر که قرار دادن اتوبوس‌های بزرگ‌تر در آن‌ها منطقی نیست نیز به حمل‌ونقل عمومی رایگان دسترسی داشته باشند.

چالش‌های تالین در مسیر دور شدن از خودروها

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای تالین ایجاد یک شبکه حمل‌ونقل عمومی مؤثرتر به‌منظور تشویق ساکنان به دور شدن از خودروهایی است که کاملاً با زندگی آن‌ها عجین شده است. ترسیم خطوط جدید روی نقشه چندان سخت نیست، اما ایجاد سیستمی که مردم به آن اعتماد کنند بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد. از سوی دیگر بخش کلیدی در این طراحی غلبه بر تعارض در مسیر رسیدن به یک سیستم حمل‌ونقل قوی‌تر و پایدارتر محسوب می‌شود.

تحول حمل‌ونقل عمومی تاریخی پایتخت سبز اروپا

ایجاد فضای بیشتر برای حمل‌ونقل عمومی و سایر اشکال حمل‌ونقل اشتراکی نوعی اقدام متعادل‌کننده مجدد برای دور شدن ساکنان تالین از خودروها به‌شمار می‌رود، با این وجود با توجه به این‌که استونی با آمار ۳۳.۲ درصد، دارای دومین سهم خودروهای سواری بالای ۲۰ سال در اتحادیه اروپا پس از لهستان است و این حقیقت که تغییرات اجتماعی به زمان نیاز دارد، اجرای طرح‌های ارائه‌شده برای بازپس‌گیری مالکیت خیابان‌ها از ماشین‌ها برای مردم کار چندان راحتی به‌نظر نمی‌رسد، به‌ویژه که خودروها در تالین نماد وضعیت ساکنان شهر به‌شمار می‌روند. به این ترتیب دولت استونی به‌دنبال وضع مالیات بر خودرو در سال آینده است تا مردم را به سمت استفاده از مدل‌های کم‌آلاینده سوق دهد.

از سوی دیگر به‌نظر نمی‌رسد اتوبوس‌های برقی کوچک بدون راننده که تالین برای مناطق دورافتاده تعیین کرده است و در حال حاضر با برچسب‌های «هنوز در حال آزمایش» مورد استفاده قرار دارد، به‌راحتی موفقیتی به‌دست آورند. هر چند فناوری این اتوبوس‌ها که در سال ۲۰۱۸ تنها می‌توانست در خطوط مستقیم حرکت کند، امروزه از طریق تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به‌سرعت پیشرفت کرده است، اما با این‌که اتوبوس‌ها می‌توانند اجرام موجود در ۲۵ متری اطراف خود را تشخیص دهد و با حداکثر سرعت ۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند با یک مشکل اصلی و مهم به‌نام سایر کاربران جاده مواجه هستند. بعضی از این کاربران را رانندگانی تشکیل می‌دهند که از فرهنگ چگونگی برخورد با یک وسیله‌نقلیه خودران آگاهی ندارند یا به‌طور آگاهانه و خودخواسته تمایلی برای پایبندی به قوانین تعیین‌شده حول آن‌ها از خود نشان نمی‌دهند.

تحول حمل‌ونقل عمومی تاریخی پایتخت سبز اروپا

کد خبر 693327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.