معدوم‌سازی بیش از ۴۲ تن لاشه حیوانات بیمار در استان یزد

مدیرکل دامپزشکی استان یزد از معدوم‌سازی از ۴۲ هزار و ۶۹۲ کیلوگرم لاشه حیوانات بیمار طی یک‌سال گذشته خبر داد و گفت: در شش ماهه نخست امسال دام سبک نابالغ استان در برابر بیماری‌ها واکسینه شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی فاتحی‌نیا امروز _پنجشنبه، سیزدهم مهرماه_ در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شعار امسال هفته دامپزشکی «یک قرن خدمت» است، اظهار کرد: دامپزشکی استان در جهت پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و کنترل بیماری در فروآرده‌های خام دامی تلاش دارد.

وی افزود: اقدامات دامپزشکی در جهت سلامت غذا از مزرعه تا سفره، نظارت بر اقدامات پزشکی، خدمت‌رسانی در مناطق روستایی و عشایری، بهداشت عمومی پایدار است.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد ادامه داد: در راستای آموزش، پژوهش، خدمات نوین در دامپزشکی، اخلاق حرفه‌ای و رعایت حقوق حیوانات وظایفی را در بخش دولتی و خصوصی دنبال می‌کنیم و در روزهای مختلف سال خدمات مختلفی ارائه می‌شود.

وی از واکسیناسیون بیش از ۲۰۰ هزار رأس دام طی ۱۲ ماه گذشته در طرح اردوهای جهادی دامپزشکی خبر داد و افزود: از سوی مسئولان فنی و ناظران بهداشتی خصوصی و دولتی فرایند کشتار دام کنترل می‌شود.

فاتحی‌نیا گفت: در استان یزد طی ۱۲ ماهه گذشته ۲۵۵ هزار و ۲۰۹ رأس گوسفند و بره کشتار با وزن تقریبی ۵ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۵۴۶ کیلوگرم گوشت استحصال شد.

وی با اشاره به کشتار بز و بزغاله به تعداد ۱۱۷ هزار و ۵۶۴ رأس، گفت: گوشت استحصال شده از کشتارگاه گاو و گوساله بیش از دو میلیون و ۷۸۱ هزار کیلوگرم بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد از کشتار دو هزار و ۸۴۴ شتر و تعداد ۴۰۲ شترمرغ به وزن ۳۲ هزار و ۴۶۰ کیلوگرم خبر داد و ادامه داد: مجموع دام سبک ذبح شده ۳۷۲ هزار و ۷۷۳ رأس با وزن تقریبی هفت میلیون و ۸۵۳ هزار و ۳۲۱ کیلوگرم و دام سنگین به تعداد ۱۳ هزار و ۸۲۸ رأس با وزن تقریبی ۳ میلیون ۴۰۲ هزار ۳۱۵ کیلوگرم بوده است.

وی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته ۴۲ هزار و ۶۹۲ کیلوگرم دام معدوم شده است، گفت: دو کشتارگاه صنعتی، هفت کشتارگاه سنتی و هفت کشتارگاه طیور در استان یزد فعالیت دارد.

فاتحی‌نیا با بیان اینکه طی یک سال اخیر بالغ بر ۱۶ میلیون و ۳۹۸ هزار و ۳۵۰ قطعه با وزن تقریبی ۳۰ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۹۴۷ کیلوگرم طیور گوشتی استحصال شده است، گفت: با توجه به اینکه یزد به عنوان قطب تولید بلدرچین کشور است، طی یک سال گذشته یک میلیون و ۷۷۳ هزار بلدرچین با وزن ۳۷۲ هزار و ۵۰۱ کیلوگرم کشتار شده است‌.

وی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته ۳۵ هزار و ۷۳۳ مورد بازدید از مراکز مختلف عرضه مواد غذایی صورت گرفته است، افزود: از این تعداد بازرسی‌ها یک‌هزار و ۴۶۰ مرکز غیربهداشتی اعلام شد، همچنین از جمع‌آوری ۸۶ هزار و ۷۸۰ کیلوگرم مواد غیربهداشتی ۸۰ هزار کیلوگرم آن معدوم شده است، از ۵۸۲ مورد نمونه‌برداری ۷۲ مورد آن به مراجع قضائی ارجاع داده شد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد ادامه داد: ۱۰۳ هزار و ۲۳۳ رأس گاو و گوساله، و ۹۷۸ هزار و ۴۸۲ رأس گوسفند و بز علیه بیماری تب برفکی و ۶۲۹ هزار و ۳۰۰ رأس دام علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان واکسینه شدند.

فاتحی‌نیا از از تزریق واکسن هاری در ۹ هزار و ۴۶۱ قلاده سگ گله و نگهبان خبر داد و گفت: علیه بیماری تب مالت ۳۶۰ هزار گاو و گوساله، ۱۳۶ هزار کره و بره واکسینه شدند.

وی از تست سل در ۲۸ هزار و ۱۸۰ رأس دام خبر داد و گفت: در شش ماهه نخست امسال دام‌های سبک نابالغ به صورت صد درصد واکسینه شدند، بر ترخیص یک‌هزار و ۱۹۲ تن گوشت گوساله، ۱۴۴۲ تن گوشت منجمد مرغ، ۵۸ تن گوشت منجمد گوسفند، ۲۱۶ تن گوشت تازه گوسفند نظارت شد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد افزود: فرآورده‌های خام دامی از قبیل پا و پنجه مرغ به مقدار یک‌هزار و ۲۴۸ تن، تخم مرغ خوراکی به میزان ۳ هزار و ۴۸۰ تن، دنبه ۱۱۷ تن، محصولات لبنی ۳۰ تن، پشم گوسفندی ۶۱ تن صادر شده است.

وی ادامه داد: طی یک‌سال گذشته ۱۱ هزار و ۳۳۳ عدد مجوز کشتار، ۸۴۹۹ مجوز حمل کشتار برای تردد در خروجی‌های استان صادر شده تا ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای فرآورده‌های دام به سهولت انجام شود.

کد خبر 693282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.