تنور گرم نان در پایتخت مقاومت جهان اسلام

استقبال مردمی از جشنواره ملی نان، از مرز هزار نفر عبور کرد و به نخستین رویداد نان کامل در کرمان، دیار کریمان جان تازه‌ای داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وارد شهر کرمان که بشوید و از هر خیابان و گذری که عبور کنید، بنرهای خوش آب و رنگ جشنواره نان که با طرحی زیبا و گندمگون، حضور یک ایران را در جشنواره نوید می‌دهد به چشم می‌خورد. بیلبوردهای شهری در جای جای دیار کریمان و پایتخت مقاومت جهان اسلام شما را به محلی که قوت غالب مردم ایران با دستان زحمتکش و توانمند ده‌ها زن و مرد ایرانی طبخ می‌شود، فرامی‌خوانند.

درست در مرکزی‌ترین نقطه شهر کرمان، مقابل ساختمان شهرداری مرکزی و در بوستان شورا، بساط نان و تنور داغ برای همه مردم ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب پهن شده است. اگر گذر شما در آغازین روزهای پاییزی و میانه ماه مهر به یکی از بلوارها یا خیابان‌های فلسطین، ابوحامد، شورا، پلیس و میدان‌های بسیج و شورا بیفتد، حتماً بوی نان تازه به مشامتان می‌رسد.

همین کافی است تا مسیرتان را عوض و بوستان شورا را بالا و پایین کنید تا به تنوع نان در ایران زیبا از خراسان‌های سه‌گانه، گیلان، یزد، لرستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان پی ببرید.

نزدیک به ۵۰ جایگاه در بوستان مقابل ساختمان شهرداری مرکزی از یازدهم مهرماه مستقر شده‌اند تا به همه مصرف نان کامل را یادآوری کنند و بگویند اگر روزی یک قرص نان سالم بخورند، نیازی به قرص دیگر نیست.

جشنواره ملی نان کرمان

در بیان ویژگی‌های مثبت جشنواره نان، همین بس که مردمانی از سراسر ایران در کرمان که آوازه میهمان نوازی‌اش در دنیا پیچیده است، جمع شده‌اند تا با هر زبان، گویش و لهجه‌ای از اهمیت مصرف نان کامل بگویند.

داریوش ماهری، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کرمان در حاشیه برگزاری جشنواره با قدردانی از برگزارکنندگان، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هدف از برگزاری جشنواره نان، رشد کیفی و معرفی نان‌های محلی بوده است.

وی ضمن خداقوت به حاضران، ادامه می‌دهد: نانوایان و جامعه آرد و نان کشور در این دورهمی بزرگ و به بهانه جشنواره نان، با یکدیگر بیشتر آشنا می‌شوند و فرصتی برای تعامل با فرهنگ‌ها و آئین‌ها فراهم می‌شود.

در بخش دیگری از محل برگزاری جشنواره، نانوای اصفهانی و کارشناس بهداشت در پروژه «غذای سالم برای جهان سالم» اقدام دستگاه‌های اجرایی کرمان برای برگزاری جشنواره را تحسین‌برانگیز می‌داند.

وی با اشاره به اینکه کرمان یکی از استان‌های استخوان‌دار در تولید نان‌های محلی است، می‌گوید: کرمانی‌ها همواره در مصرف نان سالم و کامل پیشتاز بوده‌اند و باید به مسئولان استان تبریک گفت.

جشنواره ملی نان کرمان

امیر حسن‌زاده، معاون اقتصادی استاندار کرمان نیز برای بازدید از غرفه‌های جشنواره حاضر شده بود، وی با بیان اینکه مصرف نان سالم در خانه‌های کرمانی‌ها آغاز شده است، اظهار می‌کند: قصد داریم با برگزاری جشنواره نان، این فرهنگ را جامعیت بخشیم.

محمد نخعی، از انجمن صنفی کارخانجات آرد استان کرمان و هرمزگان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: آشنایی مردم با پخت نان و فواید سبوس، اقدامی ارزشمند است که مورد توجه سیاست‌گذاران این رویداد قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تغییر ذائقه مردم کار دشواری است، ادامه می‌دهد: مردم باید به غنی بودن نان و مصرف نان سبوس‌دار که می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌ها و سلامت خانواده‌ها مؤثر باشد، توجه بیشتری کنند.

جشنواره ملی نان کرمان

در نخستین جشنواره ملی نان، نمایندگانی از روستاها و شهرستان‌های انار و زرند در استان کرمان نیز حضور دارند و بازدیدکنندگان با نحوه پخت انواع نان محلی و سنتی آشنا می‌شوند.

باید به شهرداری و شورای اسلامی شهر، اداره کل غله و خدمات بازرگانی، استانداری، فرمانداری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و تمام کسانی که برای روشن نگه‌داشتن چراغ جشنواره به صورت شبانه‌روزی تلاش کرده‌اند، دست مریزاد گفت.

اگر شما هم دلتان برای تماشای این همه رنگ و بوی زندگی می‌تپد، می‌توانید تا چهاردهم مهرماه همه‌روزه از ساعت ۱۵:۰۰ تا ۲۱:۰۰ به بوستان شورا واقع در ضلع غربی شهرداری مرکزی کرمان سر بزنید.

اینجا علاوه بر نان و تنور داغ، غرفه‌های صنایع‌دستی، موسیقی نواحی و محلی، بازی و سرگرمی برای کودکان و سایر خدمات فرهنگی، اجتماعی برای بازدیدکنندگان مهیا شده است.

جشنواره ملی نان کرمان

جشنواره ملی نان کرمان

جشنواره ملی نان کرمان

کد خبر 693064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.