مشارکت عقلانی و حداکثری در انتخابات با حمایت احزاب

قائم‌مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: احزاب با تبیین گفتمان مورد نظر خود در جامعه می‌توانند زمینه را برای مشارکت حداکثری و عقلانی مردم فراهم کنند.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر ضرورت ورود احزاب در عرصه انتخابات پیش رو اظهار کرد: یکی از عوامل مؤثر در مشارکت سیاسی مردم در انتخابات وصل بودن حلقه‌های میانی بین مردم، دولت و نظام هست که احزاب تلقی می‌شوند.

وی افزود: چنانچه احزاب که نمایندگی بخشی از مردم را به عهده دارند، به صورت فعال وارد حیطه انتخابات شده و با ایجاد شور انتخاباتی و برگزاری مجالس و محافل تبیین دیدگاه‌های نامزدها تلاش ویژه‌ای را انجام دهند، نه تنها بخشی از هزینه انتخاباتی نامزدها کاهش می‌یابد، بلکه می‌توانند نقش مؤثری در هدایت مردم و طرفداران خود در راستای انتخاب نامزد مناسب را داشته باشند.

قائم‌مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: در قانون جدید انتخابات که مجلس آن را تصویب کرده است و از این پس انتخابات بر اساس آن برگزار خواهد شد، توجه ویژه‌ای به احزاب شده است.

وی ادامه داد: در این قانون تاکید شده است فقط احزاب رسمی و دارای مجوز می‌توانند در حمایت از نامزدها اقدام کنند و این باب جدیدی است برای اینکه احزاب در عرصه انتخابات نقش پررنگ‌تری از گذشته داشته باشند.

ترقی خاطرنشان کرد: مجلس و دولت این زمینه را فراهم کرده‌اند که نمایندگان خانه احزاب در ستاد انتخابات وزارت کشور و در استان‌ها حضور پیدا کنند تا از ظرفیت احزاب برای فعالیت انتخاباتی استفاده مناسب و مطلوبی شود.

وی با بیان اینکه احزاب با آماده کردن خود برای ایفای چنینی نقشی و تبیین گفتمان مورد نظرشان در جامعه می‌توانند زمینه را برای مشارکت حداکثری مردم فراهم کنند، تصریح کرد: در چنین شرایطی مشارکت به سمت مشارکت عقلانی و غیراحساسی سوق خواهد یافت.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: احزاب باید در خود این توانمندی و ظرفیت را ایجاد کنند که چنینی نقشی را در جامعه و در بین مردم داشته باشند همچنین از یک اعتبار، اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی مناسب برخوردار باشند.

وی در خصوص انتخاب مجدد نامزدهایی که پیش‌تر تحت حمایت احزاب به مجلس راه یافتند، اما پس از ورود به مجلس به مواضع تشکیلاتی خود عمل نکردند، گفت: به‌طور قطع در ارزیابی که نسبت به عملکرد نمایندگان صورت می‌پذیرد، باید رعایت آن ضوابط و روحیه تشکیلاتی که در طول دوره نمایندگی قبلی خود داشته‌اند مورد ارزیابی جدی قرار گرفته شود.

قائم‌مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: تنها تشکلی که در این زمینه هیئت نظارت تشکیل داده، برای نمایندگان و کارکردشان پرونده تشکیل داده و به‌خصوص به بُعد تشکیلاتی نمایندگان و همراهی تشکیلاتی آنها با فراکسیون توجه ویژه کرده است، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است.

وی با بیان اینکه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، هیئتی را برای نظارت تشکیل داده و توانسته است برای همه نمایندگان کارنامه تهیه کند و آنها را مورد ارزیابی برای دوره آینده قرار دهد، گفت: ارزیابی‌ها مبتنی بر اطلاعات و مطالبی است که از عملکرد نمایندگان به‌دست آمده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر احزاب هم به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشند، نمایندگانی که با حمایت آنها به مجلس راه پیدا خواهند کرد، تعهد تشکیلاتی خود را تقویت خواهند کرد و در مجلس فراموش نمی‌کنند که چه کسانی برای آنها در جمع‌آوری آرا کمک کردند و چه تعهداتی را به تشکیلاتشان داده‌اند.

کد خبر 692766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.