کشورهای اسلامی میزبان برنامه‌های توسعه و انتقال فناوری جایزه مصطفی (ص) شوند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: با توجه به شناخت جهانی ایجاد شده از این رویداد در سراسر جهان، کشورهای اسلامی و دانشمندانی که سفرای علم و فناوری کشورهای خود هستند، سال‌های آینده کشورهای اسلامی، برنامه‌های توسعه و ترویجی و انتقال فناوری و جایزه مصطفی (ص) را برگزار کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی شامگاه _دوشنبه دهم مهرماه_ در مراسم اعطای پنجمین جایزه علم و فناوری مصطفی (ص) اظهار کرد: امشب شبی مبارک در شهری زیبا است که در آن در خدمت میهمانانی عزیز از داخل و خارج از کشور هستیم.

وی با بیان اینکه در شب میلاد رسول مهربانی‌ها، دانایی، توانایی و عشق، افتخار داریم این جشن را برگزار کنیم، افزود: معجزه رسول خدا (ص) قرآن است که با خواندن آغاز می‌شود و با نوشتن ادامه می‌یابد و تمام دنیا و تاریخ شهادت می‌دهد که در کلام رسول خدا (ص) و کتاب آسمانی قرآن، بزرگترین ارزش‌ها مختص به عالمان بوده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه طبق احادیث هیچ چیز بالاتر از علم نیست، تصریح کرد: در اخبار روایت شده است که عالمان ۷۰ مرتبه از عابدان فراتر هستند و قلم دانشمندان که به واسطه آن علم نشر پیدا می‌کند، از خون شهدا برتر و طبیعتی است که امپراتوری، عظمت و بزرگی علم با اسلام توسعه یابد.

وی ادامه داد: شاهد بودیم که در قرون وسطا، غرب هیچ آشنایی با علم نداشت، اما دانشمندان مسلمان در تمام نقاط دنیا و کشورهای مسلمان، پیش‌رو، پیشتاز و تولید کننده علم بودند، اما چه اتفاقی افتاد که برتری و پادشاهی مسلمانان در علم از مسلمانان انتقال پیدا کرد؟

دهقانی فیروزآبادی گفت: دنیای غرب سعی بر آسان کردن آموزش علم داشت، اما مسلمانان در تاریخ علم را به سختی می‌نوشتند و با زبان سخت انتقال می‌دادند و غربی‌ها موفق شدند برای درگیر کردن سایر افراد با علم، علم را به زبانی ساده‌تر انتقال دهند و فناوری در آموزش را توسعه دادند.

وی با بیان اینکه ما علم را برای علم بیشتر توسعه می‌دادیم، اما غربی‌ها علم را برای عمل و کاربرد بیشتر مورد توجه قرار می‌دادند، اضافه کرد: دو دلیل بیان شده و سایر دلایل، منجر شد که بزرگی و یکه‌تازی مسلمانان در تولید علم از دنیای اسلام به دنیای غرب انتقال یابد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار کرد: قابل تأمل است که ۲۰۰ سال پیش از تولد علم ترمودینامیک، دانشمند بزرگ شیخ بهایی، حمام معروف اصفهان را طراحی می‌کند و می‌سازد، پیش از تولد علم مکانیک سیالات، شیخ بهایی بزرگترین مخترع شبکه آب‌رسانی شهری (مادی‌ها) است و ۱۰۰ سال پیش از تولد علم مکانیک جامدات، آثاری تاریخی از جمله سی‌وسه‌پل از این عالم بزرگ برجای می‌ماند.

وی با تاکید بر وجود علم و بزرگی بین مسلمانان افزود: آنچه که ما را از این علم عقب نگه داشته است، نگاه کردن علم برای عمل، استفاده و کاربرد و دستیابی به فناوری آموزش و شبکه‌سازی برای ایجاد شبکه‌های بزرگ انسانی است.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: علم در دوران گذشته به صورت فردی توسعه پیدا می‌کرد، افراد علم را توسعه می‌دادند و قله‌های بزرگ داشتیم، اما امروز افراد عمومی‌تر در علم تأثیرگذار هستند و شاید قله‌هایی به اندازه ۴۰۰ سال پیش وجود نداشته باشد، اما دانشمندانی وجود دارند که همکاری و همراهی آنها منجر به رخداد اتفاقات بزرگ می‌شود.

وی ادامه داد: امروز که جهان اسلام در حال پیدا کردن خود است، مفتخر هستیم که از ۳۰ کشور برتر تولیدکننده علم دنیا، هفت کشور از جمله ایران، عربستان سعودی، ترکیه، پاکستان، مالزی، مصر و اندونزی، از کشورهای اسلامی هستند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: امروز، جهان اسلام خون و حرکتی تازه و امیدبخش دارد و دانشمندان بزرگی رشد یافته‌اند که هر یک در آینده علم دنیا تأثیرگذار خواهند بود و در این رویداد، از پنج نفر این دانشمندان تقدیر و در ادوار گذشته نیز ۱۴ نفر از آنها به جامعه جهانی معرفی شدند.

وی اضافه کرد: وقت آن رسیده است که به جایزه مصطفی (ص) و سایر جایزه‌های این چنین به عنوان یک پلتفرم برای انتقال و آموزش فناوری، تکثیر شدن، در دستور کار قرار گرفتن کار گروهی و استفاده همگانی تمام کشورهای اسلامی از نتایج تحقیقات و سرشکن کردن هزینه‌های تحقیقات نگاه کنیم.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: این فرصت را داریم که هزینه‌های گزاف تحقیقات را در قالب پلتفرم‌های مشترک کم و دستاوردهای تحقیقات را به صورت عمومی استفاده کنیم.

وی افزود: میزبانی ایران از پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) و برگزیدگان آن از افتخارات است و پیشنهاد می‌شود با توجه به شناخت جهانی ایجاد شده از این رویداد در سراسر جهان، کشورهای اسلامی و دانشمندانی که سفرای علم و فناوری کشورهای خود هستند، سال‌های آینده در کشورهای مختلف اسلامی برنامه‌های توسعه و ترویجی و انتقال فناوری و جایزه مصطفی (ص) را برگزار کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: امیدواریم این جایزه بزرگ تبدیل یه یک پلتفرم جهانی برای انتقال علم، مشارکت در دستاوردهای علمی، نجات بشریت و کمک و اصلاح زندگی و حیات انسان‌های کره زمین شود.

کد خبر 692522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.