لحظه به لحظه با مراسم اعطای جایزه مصطفی (ص)

در آستانه میلاد پیامبر نور و رحمت، عمارت تاریخی چهلستون میزبان مراسم اعطای پنجمین دوره جایزه علم و فناوری مصطفی (ص) است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شامگاه دوشنبه_ هفتم مهر_ عمارت تاریخی چهلستون در مراسم اعطای جایزه مصطفی (ص) میزبان جمعی از دانشمندان و نخبگان علمی ایران و جهان بود.

حوالی ساعت ۱۸:۴۵ این مراسم که از شبکه یک پخش می‌شد، با پخش سرود ملی کشورمان و قرائت آیاتی از قرآن آغاز شد.

در ادامه، پس اجرای قطعه موسیقی توسط ارکستر مستقر در صحنه، مجری برنامه از دبیر جایزه دعوت می‌کند تا دقایقی به سخنرانی بپردازد و در ادامه نیز مجری اعلام می‌کند با توجه به اینکه برگزیدگان جایزه از ۵ ملیت مختلف هستند، خوانندگانی از همان ملیت بر صحنه حاضر شده و قطعاتی را به‌طور زنده اجرا می‌کنند.

مصطفی صفاری‌نیا، دبیر جایزه مصطفی (ص) نخستین سخنران مراسم بود که تاکید کرد: بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) ماموریت خود را همکاری و هم‌افزایی بین نقش‌آفرینان زیست بوم علم و فناوری و نوآوری جهان اسلام قرار داده است تا با اشتراک مساعی و امکانات بتواند نقش‌آفرین در پیشرفت علمی و فناوری جهان اسلام باشد.

به گفته وی، در طول فعالیت جشنواره مصطفی (ص) فعالیت‌های مختلف علمی برای دانش‌آموزان، دانشجویان، دانشمندان جوان و مراکز علمی و دانشگاهی تدارک دیده شده و هزاران دانشمند و فرهیخته علمی در آن شرکت داشته‌اند.

آن طور که صفاری‌نیا تاکید داشت، ظرفیت فراهم شده در بنیاد مصطفی متعلق به تمام و مراکز علمی اسلامی است و می‌توانند بسته به علاقه خود از آن استفاده کنند و امیدوارم بنیاد مصطفی (ص) بتواند الگویی برای همکاری‌های علمی در جهان شود.

در ادامه خواننده‌ای مالایی به‌روی صحنه می‌آید و در وصف پیامبراکرم (ص) قطعاتی را اجرا می‌کند؛ سخنران بعدی نیز علی‌اکبر صالحی، دبیر علمی جایزه مصطفی است که به تشریح عملکرد کمیته این جایزه می‌پردازد.

علی اکبر صالحی، معاون پژوهشی فرهنگستان علوم و فناوری ایران سخنران دیگر این مراسم بود که تاکید کرد: علم سنگ بنای پیشرفت است و دانشمندان، پژوهشگران و مبتکران زندگی خود را به پیشبرد مرزهای دانش اختصاص دادند و افتخار می‌کنیم امروز میزبان تعدادی از آن‌ها هستیم.

او که مسئولیت دبیر علمی جایزه مصطفی (ص) را عهده دار است، گفت: با تجلیل از برگزیدگان این دوره جشنواره، نه تنها از دستاوردهای دانشمندان، بلکه از تلاش مجموعه افراد بی‌شماری که در تحقق دستاوردها نقش داشته‌اند و آنها را سربازان گمنامان علم می‌دانیم، تقدیر می‌کنیم.

به گفته وی، رشد علم و فناوری در گرو تلاش مشترک دانشمندان سراسر جهان با عبور از مرزها و فرهنگ‌ها است.

آن طوری که صالحی تاکید داشت، علم توانایی دارد زندگی‌ها را تغییر و سیاست‌ها را شکل دهد و آینده بهتری را برای همه ایجاد کند؛ بنابراین باید در تحقیق و آموزش سرمایه‌گذاری و محیطی فراهم کنیم که خلاقیت و نوآوری را ترویج دهد.

وی بیان داشت: با برگزاری این رویداد راه درست جست‌وجوگری را به نسل‌های آینده می‌آموزیم و به آنها می‌گوئیم که هر یک از ما توانایی نهفته در خود داریم که باید به کار گرفته شود و جایزه مصطفی در طول عمر ۱۰ ساله خود تلاش کرده تا به حد توان خود، سهمی در این نهضت خداپسندانه داشته باشد.

صالحی در ادامه به جزئیات جایزه مصطفی (ص) اشاره و به روند برگزاری آن و انتخاب برگزیدگان پرداخت.

پس از سخنرانی صالحی، مجری نام خواننده ترکی را می‌خواند و در میان جملاتی که می‌خواند، نام «محمد رسول‌الله» خودنمایی می‌کند.

در ادامه با افتخار از اسم امید فرخ‌زاد برگزیده ایرانی این جشنواره یاد می‌شود؛ او برگزیده حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی برای اثر طراحی، توسعه و ارزیابی بالینی داروهای نوین بر پایه نانوذرات پلیمری است.

در ابتدا دقایقی از مستندی که برای معرفی او آماده شده، پخش و پس از آن با تشویق بی‌نظیر حضار بر جایگاه دعوت می‌شود.

او برگزیده حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی برای اثر طراحی، توسعه و ارزیابی بالینی داروهای نوین بر پایه نانوذرات پلیمری است.

در ابتدا دقایقی از مستندی که برای معرفی او آماده شده، پخش و پس از آن با تشویق بی‌نظیر حضار بر جایگاه دعوت می‌شود؛ فرخ‌زاد اعلام می‌کندجایزه خود را برای تأسیس جایزه‌ای جدید به بنیاد مصطفی اهدا می‌کند.

پس از سخنرانی فرخ‌زاد، مجری از مسئولانی از جمله معاون علمی رئیس‌جمهور، استاندار اصفهان، رئیس فرهنگستان علوم سنگال دعوت کرد تا جایزه برگزیدگان غیرمقیم کشورهای اسلامی را اهدا کنند و در ادامه احسان یاسین، خواننده جوان و نام آشنای این روزها به صحنه می‌آید و به اجرای دو قطعه می‌پردازد.

برگزیده بعدی که مستند آن پخش و به جایگاه دعوت می‌شود، پروفسور سامیا خوری، استاد دانشگاه آمریکایی بیروت، لبنان متولد لبنان و برگزیده حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی براب اثر رویکردهای نوین در درمان بیماری ام اس: شناسایی عوامل بیماری‌زا و سازوکارهای تنظیم و تحمل آن است.

پس از آن هم پروفسور احمد فوزی اسماعیل، استاد و رئیس دانشگاه فناوری مالزی و متولد کامبوج؛ برگزیده در حوزه علوم پایه و مهندسی براب اثر توسعه کاربردهای فناوری غشا و پروفسور مورات اویسال، استاد دانشگاه نیویورک ابوظبی، امارات و متولد ترکیه؛ برگزیده در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات برای اثر فناوری ارتباطات بی‌سیم نوری به جایگاه دعوت می‌شوند.

پس از دعوت از سه نفر بر جایگاه، جایزه آن‌ها نیز با حضور هیئت اهدا اعطا می‌شود.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور سخنران دیگر این برنامه بود که تاکید کرد: امروز که جهان اسلام در حال پیدا کردن خود است، مفتخر هستیم که از ۳۰ کشور برتر تولیدکننده علم دنیا، هفت کشور از جمله ایران، عربستان سعودی، ترکیه، پاکستان، مالزی، مصر و اندونزی، از کشورهای اسلامی هستند.

به گفته وی، دانشمندان بزرگی رشد یافته‌اند که هر یک در آینده علم دنیا تأثیرگذار خواهند بود و در این رویداد، از پنج نفر این دانشمندان تقدیر و در ادوار گذشته نیز ۱۴ نفر از آنها به جامعه جهانی معرفی شدند.

دهقانی تصریح کرد: وقت آن رسیده است که به جایزه مصطفی (ص) و سایر جایزه‌های این چنین به عنوان یک پلتفرم برای انتقال و آموزش فناوری، تکثیر شدن، در دستور کار قرار گرفتن کار گروهی و استفاده همگانی تمام کشورهای اسلامی از نتایج تحقیقات و سرشکن کردن هزینه‌های تحقیقات نگاه کنیم.

وی تصریح کرد: این فرصت را داریم که هزینه‌های گزاف تحقیقات را در قالب پلتفرم‌های مشترک کم و دستاوردهای تحقیقات را به صورت عمومی استفاده کنیم.

پس از اهدای پنج جایزه، خواننده لبنانی به صحنه دعوت می‌شود و به اجرای دو قطعه درباره پیامبر مهربانی (ص) می‌پردازد و در نهایت نیز یکی از اعضای دبیرخانه جایزه مصطفی سخنرانی می‌کند و مراسم اعطای پنجمین دوره جایزه مصطفی به پایان می‌رسد تا اصفهان تجربه یک رویداد بین‌المللی مطرح را پشت سر بگذارد.

کد خبر 692510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.