جزئیات فروش خودروهای جدید در سامانه یکپارچه

آن‌طور که سخنگوی شورای رقابت اعلام کرده است تأخیر چندروزه در اعلام فروش سامانه یکپارچه خودرو به دلیل ارائه خودروهای تولیدی جدید بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزهای گذشته اخباری درباره نحوه عرضه خودرو در سامانه یکپارچه منتشر شد که به نظر می‌رسید در ادامه دیگر شاهد عرضه خودرو در این سامانه نخواهیم بود و خودروسازان به‌طور مستقیم اقدام به فروش خودروها خواهند کرد.

تاکنون خودرو در دو مرحله از طریق سامانه یکپارچه عرضه شده است و مرحله سوم عرضه یکپارچه قرار بود همین روزها اتفاق افتاد، اما شاهد اظهارات ضد و نقیض مسئولان وزارت سمت و شورای رقابت در حوزه فروش خودرو بودیم، چنانچه وزیر صمت اعلام کرد «سامانه یکپارچه خودرو متعلق به وزارت صمت نیست.»

تا پیش از ایجاد سامانه یکپارچه خودرو، فروش از طریق قرعه‌کشی و توسط خودروسازان انجام می‌شد که به عقیده بسیاری از کارشناسان یکی از عوامل نابسامانی در بازار خودرو بود، بر این اساس و برای ساماندهی عرضه خودرو در دوران تصدی وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت، سامانه یکپارچه فروش خودرو به عنوان ابزاری برای عرضه همه خودروها ایجاد شد.

پس از راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو در شورای رقابت دستورالعملی تنظیم شد که بر اساس آن همه عرضه‌کنندگان خودرو باید از طریق این سامانه اقدام به ثبت‌نام و فروش خودرو کنند.

با عرضه خودرو در دو مرحله در سامانه یکپارچه در اسفندماه ۱۴۰۱ و اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، همه متقاضیان بدون قرعه‌کشی در نوبت دریافت خودرو قرار گرفتند و همین موضوع در ساماندهی تقاضای بازار خودرو تأثیر قابل توجهی داشت.

اما تکلیف مرحله سوم عرضه خودرو در سامانه یکپارچه چه می‌شود؟

آن‌طور که سپهر دادجوی توکلی مدیر روابط‌عمومی شورای رقابت می‌گوید قرار است ابتدا ظرفیت‌های خالی موجود خودروسازان (مازاد عرضه) به فروش برسد و سپس نوبت به اجرای مرحله سوم برای متقاضیان جدید می‌رسد.

وی تصریح کرده است که اکنون نمی‌توان اعلام کرد که این عرضه (مرحله سوم) به‌طور دقیق چه زمانی خواهد بود، اما مردم نگران نباشند؛ طرح‌های فروش حتماً برگزار خواهند شد.

سخنگوی شورای رقابت در جدیدترین اظهارات خود نیز در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد اعلام کرده است که تأخیر چندروزه در اعلام فروش سامانه یکپارچه خودرو به دلیل ارائه خودروهای تولیدی جدید بوده است.

توکلی با اشاره به افزایش نیافتن قیمت خودرو گفت: از بهمن ۱۴۰۱ که با حضور گسترده تقاضای کاذب بازار روبه‌رو بودیم، در حال حاضر با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به ثبات و آرامش رسیدیم.

وی با تاکید بر ارائه نکردن نظرات هیجانی و دور از قاعده افزود: با همکاری شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و وزارت صمت، به ثبات و آرامش نسبی در بازار خودرو دست یافتیم که باید با تصمیمات منطقی این آرامش را برای مردم حفظ کنیم.

توکلی افزود: سامانه فروش یکپارچه خودرو به کار خود ادامه می‌دهد تا خودروهای اقتصادی‌تر را برای اقشار مختلف جامعه عرضه کند و مصرف‌کننده واقعی به خودروی مطلوب خود باکیفیت مطلوب و قیمت مناسب دست پیدا کند.

کد خبر 692237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.