بارش‌های پاییزی امسال کم‌آبی‌ها را جبران می‌کند؟

مدیرکل هواشناسی اصفهان با بیان اینکه سرچشمه‌ها و منابع آبی استان در سه سال اخیر بارش‌های کمتر از نرمال را دریافت کردند، گفت: بارش‌های امسال، کمبود بارش‌های سال‌های گذشته را جبران نخواهد کرد.

حمیدرضا خورشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه میانگین بارش در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در استان برابر ۱۴۲.۵ میلی‌متر است، اظهار کرد: این میزان نسبت به مقدار بلندمدت دوره آماری مشابه سال گذشته، حدود شش درصد کاهش (۸.۸ میلی‌متر) داشته است.

وی با اشاره به اینکه بارش‌های استان اصفهان در سال زراعی آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نسبت به سال آبی گذشته حدود ۲۴ درصد افزایش داشته است، افزود: شهرستان‌های دهاقان و لنجان در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، بیشترین درصد افزایش بارش و کاشان بیشترین درصد کاهش بارش را داشته‌اند.

خشکسالی و آلودگی هوای اصفهان با بارش‌های سنگین پاییزی به طور کامل رفع نمی‌شود

مدیرکل هواشناسی اصفهان با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها بارش‌های پاییز و زمستان امسال بالاتر از حد نرمال خواهد بود و احتمال وقوع بارش‌های سنگین، رگباری و سیلابی وجود دارد، تصریح کرد: اطلاع‌رسانی و هشدارهای لازم در پیش‌بینی‌های چند روز قبل از وقوع بارش‌های سیلابی ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: تمام دستگاه‌ها باید آمادگی لازم را برای انجام اقدامات مؤثر داشته باشند تا از غافلگیری و بروز خسارت جانی و مالی در استان اصفهان جلوگیری شود.

خورشیدی گفت: شرایط سامانه‌های بارشی در پاییز امسال نسبت به سال گذشته مناسب است، اما همچنان با مشکل خشکسالی و آلودگی هوا در کلان‌شهر اصفهان مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سرچشمه‌ها و منابع آبی استان در سه سال اخیر بارش‌های کمتر از نرمال را دریافت کردند، اظهار کرد: بارش‌های امسال، کمبود بارش‌های سال‌های گذشته را جبران نخواهد کرد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان افزود: به دلیل کمبود و کاهش بارش در پنج سال اخیر در نیمه شرقی و شمال استان با پدیده گردوغبار در این مناطق مواجه خواهیم بود که به مناطق مرکزی استان هم کشیده خواهد شد.

وی با اشاره به انواع پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تصریح کرد: میزان و درصد صحت پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت بالا است، اما پیش‌بینی ماهانه و فصلی حدود ۶۵ درصد واقعیت دارد و پیش‌بینی‌های بلندمدت هم نوعی سناریو محسوب می‌شود و تحقق یافتن یا نیافتن آنها در صورت انجام یک‌سری اقدامات و در نظر گرفتن تدابیر در دهه آینده یا بیشتر اجرا خواهد شد.

مقادیر شاخص خشکسالی استان اصفهان در ۱۰ سال اخیر منفی است

خورشیدی با بیان اینکه مقادیر شاخص خشکسالی استان در ۱۰ سال اخیر منفی بوده که نشانه وجود خشکسالی در منابع آبی است، گفت: استان اصفهان با تنش کشاورزی بالایی در دشت زاینده‌رود و دشت گلپایگان مواجه است.

وی اظهار کرد: تخصیص بودجه‌های هواشناسی استان در دو سال اخیر رشد خوبی داشته است که نمود آن در فعالیت‌های معاونت فنی این اداره کل و بهبود و افزایش ایستگاه‌های باران‌سنجی و اقلیم‌شناسی پدیدار شده است.

مدیرکل هواشناسی اصفهان ادامه داد: تعداد ایستگاه‌های اقلیم شناسی استان از چهار ایستگاه به ۱۲ ایستگاه افزایش یافته است که موید تزریق بودجه‌های خوب ملی و استانی در راستای توسعه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه‌های باران‌سنجی خودکار استان از دو ایستگاه به ۱۱ ایستگاه افزایش پیدا کرده است، افزود: توسعه ایستگاه‌های هواشناسی درواقع به‌مثابه توسعه زیرساخت‌های استان است.

خورشیدی خاطرنشان کرد: رویکرد مناسبی در دولت سیزدهم در زمینه تزریق بودجه‌های مناسب و حذف اوراق مشارکت برای دستگاه‌های اجرایی وجود دارد.

کد خبر 691993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.