خلاقیت‌های برتر شهرهای جهان در حمایت از سالمندان

شهرهای مختلف جهان خلاقیت‌های متعددی را از رایگان‌سازی حمل‌ونقل عمومی تا راه‌اندازی طرح ضدتنهایی برای حمایت از افراد سالمند اجرا کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به دنبال افزایش طول عمر مردم سراسر جهان و افزایش گرایش آن‌ها به انجام امور کاری در بازه‌های زمانی طولانی‌تر، طراحی شهرهای دوستدار سالمندان از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده است. یکم اکتبر هر سال به عنوان روز جهانی سالمندان معرفی شده و بهانه‌ای است تا مدیران ایده‌های خود را برای بهبود کیفیت زندگی افراد پیر به اشتراک بگذارند. پیدایش این روز به دهه ۱۹۹۰ باز می‌گردد که در آن زمان مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای اختصاص یک روز از سال به حمایت از افراد پیر به توافق رسیدند و از آن پس، انگیزه مدیران برای بهبود شرایط زندگی این نسل تقویت شده است. در ادامه به معرفی خلاقیت‌های برتر پیاده شده در شهرهای مختلف جهان می‌پردازیم که به بهترین شکل ممکن افراد پیر را تحت حمایت قرار داده است.

نصب سنسورهای هوشمند برای ارائه بهتر خدمات شهری در مادرید

اغلب افراد پیر ساکن مادرید در اسپانیا امروزه به لطف سنسورهای هوشمندی که در منازل آن‌ها وجود دارد از خدمات مراقبت از راه دور برخوردار هستند. این سنسورها روی دستگاه‌هایی قابل حمل نصب شده است و امکان تماس افراد پیر را هنگام قرار گرفتن در شرایط نامساعد جسمی با متخصصان سلامت تنها از طریق فشار دادن یک دکمه قرمز فراهم می‌آورد. سنسورهای سالمندان مادرید مجهز به ردیاب‌های تحرک است که به دنبال آن بررسی الگوهای حرکت افراد پیر فراهم می‌آید. در نتیجه زمانی که تحرک این افراد بر خلاف الگوی ثبت شده کاهش یا افزایش یابد، یک زنگ هشدار به مرکز مراقبت ارسال می‌شود و متخصصان برای بررسی شرایط فرد مورد نظر به سرعت به محل سکونت او مراجعه می‌کنند.

خلاقیت‌های برتر شهرهای جهان در حمایت از سالمندان

رایگان‌سازی حمل‌ونقل عمومی برای سالمندان مونترال

والری پلانته، شهردار مونترال در کانادا، به منظور جلوگیری از شیوع انزوای اجتماعی و همچنین بهبود کیفیت زندگی سالمندان، حمل‌ونقل از طریق تمام وسایل نقلیه عمومی را برای شهروندان بالای ۶۵ سال رایگان کرده است. پلانته مدعی شده است که در نظر دارد علاوه بر رایگان‌سازی حمل‌ونقل، به بهبود وسایل نقلیه عمومی و همچنین زیرساخت‌های تردد بپردازد تا هر چه بیشتر آرامش و ایمنی را برای افراد پیر حین عبور و مرور در شهر تضمین کند. تخصیص ۴۰ میلیون دلار بودجه در سال ۲۰۲۴ برای بهبود تردد سالمندان از دیگر طرح‌های شهردار مونترال برای حمایت از سالمندان به‌حساب می‌آید که انزوای اجتماعی میان این نسل را به دنبال خانه‌نشینی دوران کرونا به حداقل خواهد رساند.

خلاقیت‌های برتر شهرهای جهان در حمایت از سالمندان

اجرای طرح ضدتنهایی برای افراد پیر در برلین

مدیران برلین پس از اجرای موفقیت‌آمیز یک طرح آزمایشی موسوم به «برنامه ضدتنهایی سالمندان» از پیاده‌سازی گسترده آن از اوایل سال ۲۰۲۴ خبر داده و مدعی شده‌اند امکان بازدید خانگی از تمام افراد بالای ۷۰ سال شهر را فراهم خواهند آورد. در این برنامه افراد سالمند می‌توانند درخواست قرار ملاقات با یکی از کارشناسان آموزش‌دیده شهر را دریافت و به برقراری تعامل اجتماعی با او بپردازند. افراد مسئول برای اجرای این طرح علاوه بر بازدید از افراد پیر باید بکوشند مشکلات آن‌ها را شناسایی و برای حل آن‌ها اقدامات لازم را اعمال کنند. علاوه بر این، سالمندان می‌توانند از فرد مورد نظر بخواهند به بررسی وضعیت جسمی آن‌ها بپردازند، ضمن این‌که ارائه برنامه‌های مناسب برای گذراندن اوقات فراغت و فراهم آوردن امکان برقراری افراد سالمند از دیگر وظایف کارشناسان برای اجرای طرح ضدتنهایی افراد پیر به حساب می‌آید.

خلاقیت‌های برتر شهرهای جهان در حمایت از سالمندان

مراقبت گوتنبرگ از سالمندان در فصول سرد

شهردار گوتنبرگ در زمستان سال ۲۰۲۲ به منظور حمایت از افراد پیر هنگام بارش برف و باران و جلوگیری از ماندن آن‌ها در منازل خود به دلیل شرایط آب‌وهوایی به توزیع یخ‌شکن‌های رایگان میان آن‌ها پرداخت. به دنبال این طرح، افراد بالای ۶۵ سال می‌توانستند یخ‌شکن‌هایی را دریافت کنند که قابلیت وصل شدن به بخش زیرین کفش‌ها بود و از لیز خوردن آن‌ها هنگام قدم زدن روی سطوح خیس بر اثر باران یا سطوح برفی جلوگیری می‌کرد. جالب است بدانید که افراد پیر نیازی به درخواست برای دریافت این یخ‌شکن‌ها نداشتند بلکه پیشنهاد دریافت آن‌ها از طریق نامه برای آن‌ها ارسال می‌شد و این افراد تنها باید مدل مورد نظر خود را که به شکل کفی کامل یا تنها با قابلیت پوشش پاشنه کفش، انتخاب می‌کردند.

خلاقیت‌های برتر شهرهای جهان در حمایت از سالمندان

تشکیل شورای سالمندان در نیترا

افراد پیر نیترا در اسلواکی می‌توانند برای برخورداری از مزایای خود به شورای سالمندان شهر که با هدف حمایت از حقوق این افراد و مشارکت در ارائه رویکردهای جدید به منظور بهبود کیفیت زندگی آن‌ها تشکیل شده است، مراجعه کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که از زمان تشکیل این شورا، سالمندان نیترا نسبت به گذشته پرشورتر شده و اشتیاق بیشتری به انجام فعالیت‌های گروهی یافته‌اند.

شورای سالمندان نیترا ۱۶ عضو دارد که یکی از آن‌ها به طور مستقیم توسط خود شهردار مشخص شده است و سایرین را نمایندگانی از جامعه و کارشناسان حوزه مربوطه تشکیل داده‌اند. اعضای این شورا همواره در حال همکاری با سایر نهادها هستند تا در کنار آن‌ها به ارائه استراتژی‌های اثربخش برای بهبود کیفیت افراد پیر شهر بپردازند.

خلاقیت‌های برتر شهرهای جهان در حمایت از سالمندان

آموزش رایگان دوچرخه‌سواری به سالمندان گراتس

شهرداری گراتس در اتریش به‌منظور بهبود شرایط روحی و جسمی سالمندان شهر طرح رایگان‌سازی آموزش دوچرخه‌سواری را پیاده کرد که استقبال باورنکردنی آن‌ها را به دنبال داشت. در این طرح، نحوه عبور و مرور درست در معابر شهری از طریق دوچرخه‌های معمولی و الکتریکی به افراد بالای ۶۵ سال آموزش داده شد و طی آن، سالمندان داوطلب طی دو روز و به مدت چند ساعت مورد آموزش قرار گرفتند.

خلاقیت‌های برتر شهرهای جهان در حمایت از سالمندان

اشتراک رایگان یک ساله خدمات حمل‌ونقل عمومی در اشتوتگارت

شهردار اشتوتگارت در آلمان به منظور حمایت از افراد پیر شهر طرح بازگردانی گواهینامه رانندگی و اشتراک یک ساله خدمات حمل‌ونقل عمومی شهری را برای آن‌ها پیاده کرده است. بر اساس این طرح، افراد بالای ۶۰ سال می‌توانند به ازای تحویل گواهینامه رانندگی خود به شهردار شهر، از وسایل نقلیه عمومی به مدت یک سال به طور رایگان بهره بگیرند. این اقدام نه‌تنها به کاهش انزوای اجتماعی میان افراد پیر شهر منجر شده، بلکه افزایش ترویج تردد پایدار را در اشتوتگارت به دنبال داشته است.

خلاقیت‌های برتر شهرهای جهان در حمایت از سالمندان

ترجمه از: زهرا عباسپور

کد خبر 691954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.