کاهش خطر ابتلا به افسردگی و آلزایمر با مصرف قهوه

متخصص تغذیه بالینی و رژیم‌درمانی درباره خواص، اثرات و مضرات مصرف قهوه توضیحاتی ارائه داد.

سارا صافی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره مصرف قهوه اظهار کرد: مصرف روزانه دو تا چهار فنجان قهوه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت نوع ۲ و کاهش مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه قهوه به درمان دیابت، چربی خون و کبد چرب کمک می‌کند، افزود: مصرف قهوه موجب کاهش خطر ابتلا به افسردگی و آلزایمر می‌شود و موجب هوشیاری، تمرکز و انرژی و افزایش متابولیسم بدن می‌شود و به درمان چاقی کمک می‌کند.

این متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی تصریح کرد: افراد مبتلا به آریتمی (تپش قلب یا نامنظمی ضربان قلب) بهتر است قهوه مصرف نکنند، افرادی که مبتلا به ریفلاکس (بازگشت اسید معده) هستند، باید مصرف قهوه را کاهش دهند (به ویژه با معده خالی)؛ همچنین بیماران مبتلا به اختلالات اضطرابی بهتر است مصرف قهوه را کاهش دهند، افراد مبتلا به سنگ‌های کلیه نوع اگزالاتی بهتر است مصرف قهوه را کاهش دهند یا قهوه را همراه با شیر مصرف کنند.

وی با بیان اینکه مصرف زیاد قهوه در دوران بارداری با افزایش ریسک سقط جنین همراه است، گفت: مصرف قهوه در دوران شیردهی ممکن است باعث بی‌قراری و اختلال خواب در نوزاد شود؛ زیاده‌روی در مصرف قهوه تا حدودی با ناباروری مردان ارتباط دارد، افراد مبتلا به بزرگی پروستات باید مصرف قهوه را کاهش دهند.

صافی اضافه کرد: در صورت ابتلا به کم‌خونی فقر آهن، مصرف قهوه باید حداقل یک تا دو ساعت با وعده‌های غذایی فاصله داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه‌بر موارد مطرح شده، افرادی که زخم معده، نفخ و یبوست دارند یا مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر هستند، افرادی که اضطراب یا اختلال خواب دارند، مبتلایان به سرطان‌های وابسته به هورمون (استروژن رسپتور مثبت) از جمله سرطان سینه، رحم، تخمدان یا پروستات هستند و کودکان نباید قهوه مصرف کنند.

کد خبر 691682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.