ساختار سازمان‌های آتش‌نشانی در کشورهای سراسر جهان

ارائه خدمات آتش‌نشانی و سازماندهی ادارات مربوط به آن در همه کشورهای جهان یکسان نیست و هر کشور در این زمینه قوانین و اصول خود را دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آتش‌نشانی حرفه‌ای است که در واقع با هدف کنترل و خاموش کردن آتش پا به عرصه حضور گذاشت و امروزه دربردارنده فعالیت‌های امداد و نجات بی‌شماری است و آتش‌نشان‌ها با از خودگذشتگی و ایثار به آن‌ها اقدام می‌کنند؛ آتش‌نشان‌ها تحت آموزش‌های فنی و تخصصی بالایی قرار می‌گیرند تا با چگونگی نشان دادن بهترین واکنش در زمان مواجهه با خطر آشنا شوند.

آتش‌نشانی در سراسر جهان تاریخ غنی دارد و سنت‌های این حرفه از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت است.

استرالیا

خدمات آتش‌نشانی در استرالیا با اتخاذ رویکردهای پذیرش و تعهد، توسط سازمان‌های ایالتی-منطقه‌ای ارائه می‌شود؛ به طور کلی، سه نوع سازمان آتش‌نشانی در این کشور وجود دارد؛ حقوق‌دار که به مناطق شهری رسیدگی می‌کند، داوطلب که به‌طور کلی رسیدگی به مناطق روستایی را برعهده دارد و نوع سوم آن مسئول رسیدگی به زمین‌های عمومی مدیریت‌شده دولتی (به‌طور عمده جنگل‌ها و مزارع) است.

در پایتخت استرالیا خدمات آتش‌نشانی شامل «آتش‌نشانی و نجات» و «خدمات آتش‌نشانی روستایی» است که اولی شامل خدمات آتش‌نشانی و نجات شهری برای منطقه پایتخت به‌همراه خدمات آمبولانس، خدمات اضطراری ایالتی و حوادث روستایی می‌شود و دومی شعبه‌ای از آژانس خدمات اضطراری منطقه پایتخت استرالیا است که مسئولیت پیشگیری، تشخیص و خاموش کردن همه آتش‌سوزی‌های جنگلی را در ناحیه برعهده دارد.

این خدمات به‌طور معمول در سایر شهرهای این کشور با کمی تفاوت ارائه می‌شود و دامنه خدمات آتش‌نشانی در این شهرها متناسب با موقعیت جغرافیایی آن‌ها کمی متفاوت است؛ برای مثال در نیوساوت‌ولز در کنار این دو بخش، آتش‌نشانی شامل خدمات پارک‌های ملی و حیات وحش نیز می‌شود یا در ویکتوریا سازمان آتش‌نشانی کشور مدیریت آتش‌سوزی جنگل ویکتوریا را نیز برعهده دارد، در غرب استرالیا نیز سازمان آتش‌نشانی و خدمات اضطراری ارگانی فراگیر و خدمات آن بیشتر به‌صورت داوطلبانه ارائه می‌شود.

ساختار سازمان‌های آتش‌نشانی در کشورهای سراسر جهان

ایالات‌متحده

آتش‌نشان‌ها در ایالات متحده زیر نظر ادارات آتش‌نشانی فعالیت دارند که به‌طور معمول مناطق حفاظت از آتش، بخش‌های آتش‌نشانی، شرکت‌های آتش‌نشانی، دفاتر آتش‌نشانی یا عملیات نجات آتش‌نشانی نیز نامیده می‌شود؛ این بخش‌ها عموماً به‌عنوان شرکت‌های تابعه دولت محلی یا شهرستانی، نهادهای منطقه‌ای با هدف خاص یا شرکت‌های غیرانتفاعی سازماندهی می‌شوند و ممکن است توسط دولت مادر از طریق سرمایه‌گذاری، پرداخت هزینه‌های خدمات، جمع‌آوری کمک‌های مالی مردمی یا کمک‌های خیریه تأمین مالی شوند.

بعضی از دولت‌های ایالتی و دولت فدرال آمریکا به‌منظور محافظت از مناطق بکر خود به سازماندهی ادارات آتش‌نشانی هم‌چون وزارت جنگل‌داری و حفاظت از آتش کالیفرنیا، خدمات آتش‌نشانی جنگل نیوجرسی یا مدیریت آتش‌نشانی و هوانوردی می‌پردازند؛ بسیاری از تأسیسات نظامی، فرودگاه‌های بزرگ و مؤسسات صنعتی بزرگ نیز بخش‌های آتش‌نشانی خود را دارند.

کانادا

شهرهای بزرگ و بیشتر شهرستان‌های کانادا دارای آتش‌نشان‌های تمام وقت هستند و شهرهای کوچک‌تر و سایر بخش‌ها ممکن است دارای سازمانی متشکل از آتش‌نشان‌های حقوق‌دار و داوطلب باشد، بعضی از دهیاری‌های کانادا تنها از آتش‌نشان‌های داوطلب استفاده می‌کنند، اما تمام واحدهای آتش‌نشانی شهرداری‌های کشور به‌صورت عمومی فعال هستند.

شرکت‌های خصوصی در بخش حفاظت از اموال خصوصی در برابر آتش (به‌طور عمده شرکت‌های هوافضا و پالایشگاه‌ها) فعالیت دارند و سازمان آتش‌نشانی فرودگاه‌ها توسط مقامات محلی فرودگاه با کمک بخش‌های محلی در صورت نیاز اداره می‌شود.

وزارت ملی دفاع نیز به دلایل امنیتی آتش‌نشان‌های خود را در پایگاه‌های نیروهای کانادایی دارد و در بعضی از استان‌ها گروه‌های آتش‌نشانی را برای مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگلی مجهز کرده است‌؛ شهرها و شهرک‌های کانادا نیز در امتداد آبراه‌ها قابلیت آتش‌سوزی دریایی دارند و دارای قایق‌های آتش‌نشانی هستند؛ به‌عنوان بخشی از عملیات جست‌وجو و نجات، گارد ساحلی کانادا ارائه بعضی از قابلیت‌های آتش‌نشانی دریایی را در خط ساحلی کانادا فراهم می‌کند.

آلمان

گروه‌های آتش‌نشانی آلمان بر اساس شهر / روستا سازماندهی می‌شوند و هر شهر حداقل یک دسته دارد؛ در آلمان حدود ۲۵ هزار دسته محلی فعالیت می‌کنند که شامل ۲۴ هزار آتش‌نشانی داوطلب و ۸۰۰ آتش‌نشانی خصوصی با اعتبار عمومی می‌شود که به‌طور عمده از مجتمع‌های صنعتی یا فرودگاه‌های بزرگ محافظت می‌کنند، در این کشور همچنین صدها آتش‌نشانی خصوصی بدون مجوز عمومی و ۱۰۰ گروه آتش‌نشانی عمومی فعالیت می‌کنند که طبق قانون وجود آن‌ها برای شهرهای بزرگ اجباری است.

گروه‌های عمومی اغلب توسط دسته‌های داوطلبان حمایت می‌شوند و با آن‌ها همکاری می‌کنند، بعضی از دسته‌های داوطلب نیز دارای هسته کوچکی از آتش‌نشان‌های تمام وقت هستند که بودجه آن‌ها توسط جامعه محلی تأمین می‌شود؛ در موارد بسیار نادر که آتش‌نشان داوطلب به‌اندازه کافی در دسترس نیست، می‌توان فعالان بخش خصوصی را به شرکت در یک فعالیت آتش‌نشانی اجباری وارد کرد، اگر آتش‌نشانان داوطلب کافی در دسترس نباشند.

گروه‌های آتش‌نشانی داوطلب در آلمان خود بسته به اندازه و سطح تجهیزات به سه بخش تقسیم‌بندی می‌شوند؛ بسیاری از گروه‌های آتش‌نشانی در این کشور در کنار خدمات آتش‌نشانی، خدمات فوریت‌های پزشکی نیز ارائه می‌دهند.

فرانسه

دسته آتش‌نشانی داوطلب این کشور که راهی برای ترویج فرهنگ دفاع مدنی و همبستگی در بین مردم است، با بیش از ۱۹۰ هزار آتش‌نشان، بزرگترین نیروی آتش‌نشانی فرانسه به‌شمار می‌رود؛ این افراد علاوه بر این‌که از محل کار برای حضور در یک حادثه فراخوانده می‌شوند، ممکن است خارج از ساعات کاری خود نیز در ایستگاه‌های آتش‌نشانی در حالت آماده‌باش باشند، هزینه شرکت در عملیات و ساعات حضور آن‌ها در جلسات یادشده به آن‌ها پرداخت می‌شود.

تیم آتش‌نشانی حرفه‌ای فرانسه نیز به‌صورت ترکیبی از متخصصان و داوطلبان یا متشکل از تنها یکی از این دسته‌ها، بیش از ۳۰ هزار آتش‌نشان دارد که در بخش‌های مختلف استخدام شده‌اند و به‌صورت شیفت کار می‌کنند، نیروهای آتش‌نشانی در پاریس و مارسی از پرسنل نظامی تشکیل شده‌اند، اما تحت کنترل وزارت کشور فعالیت می‌کنند.

ایتالیا

در ایتالیا سپاه ملی آتش‌نشانان به‌عنوان آژانس سازمانی کشور در بخش خدمات آتش‌نشانی و نجات فعالیت دارد که بخشی از وزارت داخله کشور است، وظیفه این سپاه تأمین ایمنی مردم، حیوانات و اموال، همچنین ارائه کمک‌های فنی به صنایع و انتشار توصیه‌های پیشگیری از آتش‌سوزی است. این سازمان همچنین تضمین امنیت عمومی را در مواقع اضطراری تروریستی مانند حملات شیمیایی، باکتریولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته‌ای برعهده دارد.

ژاپن

نخستین سرویس آتش‌نشانی ژاپن در سال ۱۶۲۹ به‌عنوان هیکشی یعنی خاموش‌کننده آتش روشن راه‌اندازی شد، پس از برقراری ارتباط با غرب این سرویس در بخش پلیس ادغام شد؛ در این دوره پمپ‌های آب به کشور وارد و پس از آن در داخل کشور تولید و به‌عنوان راهکارهای مدرن اطفای حریق معرفی شدند، در سال ۱۹۴۸، پس از جنگ جهانی دوم، سیستم خدمات آتش‌نشانی شهرداری ژاپن تأسیس شد.

امروزه خدمات آتش‌نشانی در این کشور بر اساس شهر / شهرستان / روستا سازماندهی می‌شود و دارای ۸۹۴ ستاد آتش‌نشانی و ۳۵۹۸ سپاه آتش‌نشانی است که در مجموع ۱۵۵ هزار آتش‌نشان فعال و ۲۱ هزار وسیله‌نقلیه با ۴۸۰۰ مقر آتش‌نشانی دارند، ۹۲۰ هزار آتش‌نشان داوطلب نیز در این کشور وجود دارد که روی ۵۱ هزار ماشین اطفای حریق دیگر فعالیت دارند. نظارت کلی روی همه این گروه‌ها برعهده وزارت امور داخله و ارتباطات ژاپن است.

سنگاپور

در سنگاپور نیروی دفاع مدنی کشور آژانس اصلی مسئول ارائه خدمات اضطراری در زمان آرامش و شرایط اضطراری است که یک سازمان متحدالشکل تحت نظارت وزارت امور داخله برای ارائه خدمات آمبولانس، آتش‌نشانی و واکنش‌های اضطراری در سنگاپور به‌شمار می‌رود و نقش مهمی در عملیات امدادرسانی به کشور در طول بلایای طبیعی دارد.

سوئیس

در سوئیس وظایف خدمات آتش‌نشانی اجباری برای مردان و زنان ساکن در مرزهای کشور، سوئیسی یا غیرسوئیسی، الزامی است. اکثر خدمات آتش‌نشانی در این کشور برعهده نیروهای آتش‌نشانی شبه‌نظامی قرار دارد که به‌طور معمول حرفه‌های دیگری دارند و تنها در زمان تمرین‌ها یا مأموریت‌ها فعالانه مشارکت دارند؛ در مواقع اضطراری نخستین واکنش توسط گروهی از افسران پلیس آموزش دیده ارائه می‌شود و آتش‌نشان‌های شبه‌نظامی در اسرع وقت خود را می‌رسانند، در حال حاضر در سوئیس ۹۵ هزار مرد و زن به‌عنوان آتش‌نشان در ۱۵۰۰ گروه آتش‌نشانی خدمت می‌کنند که تنها ۱۲۰۰ نفر از آن‌ها آتش‌نشان‌های حرفه‌ای هستند و به‌عنوان گروه‌های آتش‌نشانی یا واحدی از یک شهر بزرگ‌تر سازماندهی شده‌اند.

انگلستان

خدمات آتش‌نشانی و نجات در انگلستان بر اساس شهری یا شهرستانی سازماندهی می‌شوند. در مناطق روستایی، اغلب ایستگاه‌های آتش‌نشانی با کارکنان نیمه‌وقت وجود دارد؛ علاوه بر این، تعدادی خدمات مستقل آتش‌نشانی مانند داوطلبان پیتربورو، گروه مدرسه‌ای داون هاوس و خدماتی که توسط شرکت‌های بزرگ صنعتی اداره می‌شوند نیز در این کشور به ارائه خدمات آتش‌نشانی مشغول هستند.

خدمات آتش‌نشانی و نجات در انگلستان علاوه بر پاسخگویی به شرایط اضطراری، طبق قوانین مختلف پارلمان برای بخش‌های مختلف بریتانیا، تعهد قانونی دارد تا به هر شرایط اضطراری پاسخ دهد که تهدیدی برای زندگی و محیط‌زیست به‌شمار می‌رود. رسیدگی به حوادث جست‌وجو و نجات شهری در قانون انگلستان نیز از وظایف آتش‌نشانی است و طبق قانون این سازمان وظیفه دارد با شرایط اضطراری مربوط به فروریختن یک ساختمان یا سازه دیگر مقابله کند.

ساختار سازمان‌های آتش‌نشانی در کشورهای سراسر جهان

کد خبر 691420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.