۱۰ دستگاه اطفائیه به ناوگان آتش‌نشانی اصفهان اضافه می‌شود / نیاز به ۵۰۰ آتش‌نشان داریم

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: تا پایان امسال حدود ۱۰ دستگاه اطفائیه جدید به امکانات این سازمان اضافه خواهد شد و امیدوار هستیم یک دستگاه خودروی فرماندهی عملیات که در زمان‌های بحران همچون سیل و زلزله مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز تا پایان ۱۴۰۲ به ناوگان اضافه شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه با گسترش و پیچیدگی شهرها، نوع مواجهه برای ایمنی آن‌ها نیز اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند؛ بند ۱۴ ماده ۵۵ که تکلیف شهرداری‌ها را برای ایمنی شهرها مشخص کرده، وظایف مسئولان این حوزه را برای ارتقای سطح ایمنی شهر افزایش داده است، چراکه مردم هنگام وقوع حوادث، به سازمان‌های بحران‌مدار از جمله سازمان آتش نشانی، نیازمند می‌شوند و افراد حادثه‌دیده به آتش‌نشانان امید می‌بندند؛ بنابراین به‌روز بودن تجهیزات و آمادگی آتش‌نشانان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود.

سازمان آتش‌نشانی همواره یکی از حساس‌ترین مراکز امدادی محسوب می‌شود که وجود تجهیزات به‌روز و کارآمد، تا حد زیادی مسیر امدادرسانی را برای آن‌ها هموار می‌کند؛ بر این اساس در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان تحول خوبی در حوزه آتش‌نشانی از لحاظ تجهیزات و امکانات شکل گرفته است که می‌تواند منشأ خدمات ارزنده‌تری به شهروندان این کلان‌شهر باشد.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با آتشپاد دوم ابراهیم مطلبی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان برای آگاهی شهروندان از وضعیت فعلی تجهیزات آتش‌نشانی این سازمان، اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش‌روی آن است.

۱۰ دستگاه اطفائیه به ناوگان آتش‌نشانی اصفهان اضافه می‌شود / نیاز به ۵۰۰ آتش‌نشان داریم

ایمنا: سازمان آتش‌نشان چه مأموریتی دارد؟

آتشپاد دوم مطلبی: این سازمان، به‌عنوان یکی از سازمان‌های بحران‌مدار، وظیفه حفظ جان و مال شهروندان را در زمان بحران بر عهده دارد.

در زمان وقوع حوادثی همچون حریق، تمام امید شهروندان به آتش‌نشان است که همکاران این سازمان، برابر وظیفه خود حضور پیدا می‌کنند و به بهترین نحو حادثه را به سرانجام می‌رسانند. در واقع فلسفه آتش‌نشان بودن، نجات جان انسان‌ها و ایثار و ازخودگذشتگی است.

بعضی از ساختمان‌های بلندمرتبه جعبه آتش‌نشانی و سیستم‌های اعلام و اطفای خودکار حریق ندارد

ایمنا: چالش بزرگ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان چیست؟

آتشپاد دوم مطلبی: بزرگترین چالش این سازمان، ساختمان‌های بلندمرتبه است؛ انشعابات بعضی از این ساختمان‌ها بدون دریافت پایان‌کار از شهرداری و تاییدیه آتش‌نشانی، متصل شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، حتی گاهی ساختمان‌های بلندمرتبه با حدود ۱۰۰ واحد مسکونی، اعلام حریق، اطفای حریق خودکار و جعبه آتش‌نشانی ندارد و در زمان وقوع حریق در طبقات مختلف، بیشترین توان از آتش‌نشانان برای رساندن آب به طبقه محل حادثه گرفته می‌شود.

ساختمان‌های بلندمرتبه باید خودایمن باشد و افرادی که بدون دریافت پایان کار و تاییدیه آتش‌نشانی، ساختمان‌ها را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند، خیانت در حق آن‌ها کرده‌اند.

ایمنا: اگر اهالی یک ساختمان علاقه‌مند باشند که کارشناسان سازمان آتش‌نشانی از ساختمان آن‌ها بازدید و شرایط ایمنی را مورد بررسی قرار دهند، این اقدام انجام می‌شود؟

آتشپاد دوم مطلبی: پلاک ایمنی به‌تازگی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه «اصفهان من» و سپس به بخش پلاک ایمن درخواست آن را داشته باشند.

طبق این طرح برای هر ساختمانی که در سطح شهر شاخص‌های ایمنی مد نظر سازمان آتش‌نشانی را رعایت کرده باشد، پلاک ایمنی صادر و در محل ساختمان نصب می‌شود که نوعی ارزش افزوده برای ساختمان خواهد بود.

ایمنا: نیمه نخست امسال چه تعداد حریق یا حادثه در شهر رخ داده است؟

آتشپاد دوم مطلبی: در نیمه نخست امسال، ۷۵۵۴ عملیات توسط آتش‌نشانان پوشش داده شد که از این تعداد، ۲۹۹۵ مورد مربوط به حریق‌ها و سایر مباحث حادثه و خدمات ایمنی را شامل می‌شود.

در سطح شهر اصفهان، در طول ۲۴ ساعت تا ۶۰ مورد حریق و حادثه ثبت و به همین نسبت عملیات امداد و نجات توسط این آتش‌نشانان انجام شده است.

از مجموع شش ماهه نخست ۱۴۰۲، در مردادماه، بیشترین تعداد حریق و حادثه امدادرسانی شد؛ با توجه به اینکه در این ماه گرمای هوا به حد بالایی رسیده بود، حریق‌هایی همچون آتش‌سوزی انبارهای علوفه افزایش پیدا کرد و تعداد بیشتر امدادرسانی انجام شد.

در طول شش ماه گذشته، بیشترین حریق و حادثه روزهای جمعه رخ داده است که در این میان ظهر تا بعدازظهر جمعه‌ها، تعداد آن به نسبت بیشتر بود.

محبوسی داخل آسانسور بیشترین تعداد حوادث را به‌تعداد ۷۱۰ مورد از ابتدای سال تا پایان شهریورماه شامل می‌شود؛ با توجه به اینکه بیشتر آسانسورها، به سیستم «بلک‌اوت» مجهز نیست تا پس از قطع برق، در نزدیک‌ترین طبقه متوقف شود.

تعدادی از آسانسورها قدیمی است و دچار نقص فنی و گاهی به‌دلیل استفاده بیش از حد مجاز، موجب وقوع حوادث می‌شود.

در چند مقطع آتش‌نشان استخدام خواهیم کرد

ایمنا: آیا در حال حاضر تعداد آتش‌نشانان و ایستگاه‌ها، برای امدادرسانی به شهروندان اصفهانی کفایت می‌کند؟

آتشپاد دوم مطلبی: ۲۷ ایستگاه فعال در سطح شهر اصفهان داریم و چند ایستگاه جدید نیز در حال احداث است؛ به‌عنوان مثال ایستگاه میدان حج توسط منطقه هفت احداث شده و مرحله نازک‌کاری آن حدود ۹۵ درصد پیشرفت کرده است و در نقطه‌ای قرار دارد که خلأ وجود ایستگاه را احساس می‌کردیم؛ امیدواریم در صورت جبران کمبود نیرو، آن را به‌عنوان بیست‌وهشتمین ایستگاه به بهره‌برداری برسانیم.

یکی دیگر از ایستگاه‌ها که پس از چند سال به سرانجام رسیده، ایستگاه ناژوان است که تمام مجوزهای مربوطه دریافت و بودجه آن در منطقه پنج دیده شده است تا به‌عنوان ایستگاه تخصصی غواصی احداث شود.

برای احداث ایستگاه آتش‌نشانی خیابان نبوی‌منش محلی مشخص و با همکاری منطقه ۹ این پلاک تملک شد، اما به‌دلیل موارد پیش‌آمده، زمین را تحویل نگرفتیم و امیدواریم با رفع مشکل این پلاک یا در اختیار گرفتن پلاک جدید، برای احداث ایستگاه اقدام شود، زیرا طبق آمار و اطلاعات موجود، یکی از محدوده‌هایی که از نظر پوشش دچار مشکل هستیم، همین خیابان است.

در حال حاضر حدود ۷۰۰ نیرو در اختیار سازمان آتش‌نشانی است که از نظر استانداردها، وضعیت خوبی نداریم.

زمین مرکز آموزش آتش‌نشانی تملک شده است و امیدواریم امسال برای احداث آن اقدام کنیم؛ همچنین قرار است با همکاری منطقه چهار شهرداری اصفهان ایستگاهی در مرکز هسته‌ای اصفهان احداث کنیم.

موضوع نیرو، یکی از مهم‌ترین فصل‌ها در سازمان آتش‌نشانی است و باید تعداد کافی وجود داشته باشد تا بتوانیم بیشترین و بهترین امکانات را به محل حادثه برسانیم.

در حال حاضر حدود ۷۰۰ نیرو در اختیار سازمان آتش‌نشانی است که از نظر استانداردها، وضعیت خوبی نداریم و باید حدود ۵۰۰ نفر دیگر اضافه شود که با توجه به همکاری بخش‌های مختلف شهرداری، امیدواریم تا یک ماه آینده مجوز استخدام را از سازمان اداری و استخدامی کشور دریافت کنیم.

با دریافت این مجوز در چند مقطع برای استخدام نیروی جدید اقدام خواهیم کرد تا تحولی از نظر نیرو داشته باشیم و ایستگاه‌های جدید را بهره‌برداری کنیم.

ایمنا: از نظر تجهیزات آتش‌نشانی چه شرایطی داریم؟

مطلبی: با توجه به اینکه موظف هستیم از نظر تعداد نیرو، تجهیزات، ادوات، امکانات و تعداد ایستگاه، خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم، سال گذشته خریدهای خوبی انجام شد و اقداماتی در این زمینه انجام شده است؛ به‌عنوان مثال، مناقصه خرید نردبان ۶۴ متری که فقط شهرهای تهران و مشهد در اختیار دارند، با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومانی برگزار شد و تا حدود هفت ماه آینده تحویل خواهد شد.

با توجه به بلندمرتبه‌سازی‌های انجام شده در شهر اصفهان، نیاز بود که این نردبان ۶۴ متری خریداری شود؛ همچنین طبق تأکیدات شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، خرید نردبان‌های دیگر نیز انجام خواهد شد.

بسیاری از ساختمان‌های بلندمرتبه در حال بهره‌برداری شهر اصفهان ایمنی لازم را ندارند، بنابراین نیاز است که تجهیزات لازم برای زمان بحران را داشته باشیم؛ تا پایان امسال حدود ۱۰ دستگاه اطفائیه جدید به امکانات این سازمان اضافه خواهد شد و امیدوار هستیم یک دستگاه خودروی فرماندهی عملیات که در زمان‌های بحران همچون سیل و زلزله مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز تا پایان ۱۴۰۲ به ناوگان اضافه شود.

۱۰ دستگاه اطفائیه به ناوگان آتش‌نشانی اصفهان اضافه می‌شود / نیاز به ۵۰۰ آتش‌نشان داریم

پهپادی که به امدادرسانی سرعت می‌بخشد

ایمنا: چگونه از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در سازمان آتش‌نشانی استفاده شده است؟

مطلبی: برای امسال چند پروژه در نظر گرفته شد که تعدادی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده است؛ در نخستین قدم، این سازمان به یک دستگاه پهپاد با قابلیت‌های منحصربه‌فرد مجهز شده است که دوربین‌های لنز واید، ترمال، حرارتی، دید در شب و زوم دارد که هر کدام می‌تواند در عملیات‌های جست‌وجو و نجات مورد استفاده قرار گیرد، به‌عنوان مثال زمانی که یک نفر در کوه صفه دچار حادثه می‌شود، برای جست‌وجو و نجات می‌توان از آن استفاده کرد و در کمترین زمان ممکن به محل رسید، رسیدن سریع‌تر از آتش‌نشانان به محل حادثه و شناسایی محل آن از دیگر مزایای استفاده از پهپاد است.

همچنین از نرم‌افزاری رونمایی شده است که میزان پرشدگی مخازن آب و کف دستگاه‌های اطفائیه به‌صورت برخط در ستاد فرماندهی قابل مشاهده است؛ بسیاری از طرح‌هایی از این قبیل نیز با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان به سرانجام رسیده است تا به سمت سازمان آتش‌نشانی هوشمند حرکت کنیم. درهای این سازمان، روی دانش‌بنیان‌ها باز است تا ایده‌های خوب را مورد استفاده قرار دهیم.

در مجموع امسال در هفته ایمنی و آتش‌نشانی، با رونمایی از ۱۰ پروژه هوشمندسازی عملیات‌ها در قالب عملیات پیشرفته و پنج پروژه در مباحث آموزش و پیشگیری در قالب ارتقای دانش ایمنی، گام بلندی در راستای شهر ایمن و شهر هوشمند برداشته‌ایم.

ایمنا: با توجه به شرایط بعضی از نقاط شهر همچون بازار بزرگ اصفهان، برنامه سازمان آتش‌نشانی برای امدادرسانی به حوادث در این نقاط چیست؟

مطلبی: محدوده بازار بزرگ اصفهان، یکی از مکان‌های بسیار حساس است که در صورت وقوع یک حریق کوچک، خیلی راحت از کنار آن نخواهیم گذشت و بیشترین و بهترین امکانات برای امدادرسانی ارسال می‌شود، زیرا بازار ظرفیت حریق بسیار زیادی را در خود جای داده است.

بازار بزرگ اصفهان قدیمی و تاریخی است و باید حفظ شود، اما فکر می‌کنم تا ۹۹ درصد انبارها و مغازه‌های موجود در محدوده آن، ایمنی لازم را ندارد؛ ایستگاه‌های شماره ۲۷ چهارباغ، شماره ۱۷ بازار هارونیه و شماره ۹ هاتف این بازار را پوشش می‌دهد و مجهز به موتورسیکلت اطفائیه و موتور چهارچرخ مجهز به مواد اطفائیه برای عبور از معابر کم‌عرض و پستی و بلندی‌ها است.

در بازار اصفهان در فواصل ۴۰ متری جعبه‌های آتش‌نشانی نصب شده است.

اطفائیه‌های استفاده شده در ایستگاه‌های پوشش‌دهنده بازار بزرگ، دستگاه‌های بسیار کوچکی است تا بتوانیم امدادرسانی مناسبی داشته باشیم.

در زمینه ایمن‌سازی، جلسات بسیار زیادی برگزار شد و علاقه‌مند بودیم که خیلی زودتر شرایط ایمنی بازار فراهم شود، اما دستگاه‌های مرتبط همکاری لازم را نداشتند؛ به همت سازمان‌های آتش‌نشانی و نوسازی و بهسازی و منطقه سه شهرداری، در یک کیلومتر از بازار، سیستم خشک و تر آتش‌نشانی اجرا و در فواصل ۴۰ متری جعبه‌های آتش‌نشانی نصب شده است تا در صورتی که خودروی امدادرسانی در مسیر ماند، بتوان خدمت‌رسانی مناسبی ارائه کرد.

می‌طلبد که حوزه اصناف که اعلام آمادگی کرده است نیز پا به میدان عمل بگذارد و با استعلام از سازمان آتش‌نشانی (این استعلام برای مغازه‌های موجود در بازار بزرگ اصفهان رایگان است)، از ایمنی مغازه‌ها اطمینان حاصل کند.

تجهیزات انفرادی ایمن، جان آتش‌نشانان را تضمین می‌کند

ایمنا: آیا تجهیزات انفرادی همچون لباس که آتش‌نشانان اصفهانی استفاده می‌کنند، همچون تجهیزاتی است که در کشورهای اروپایی به‌کارگیری می‌شود؟

مطلبی: به‌طور قطع همین است؛ تمام تجهیزات انفرادی آتش‌نشانان، باید استانداردهای روز دنیا را داشته باشد، در غیر این صورت اجازه استفاده از آن را نداریم، زیرا سلامت جان یک آتش‌نشان را تضمین می‌کند.

تمام تجهیزات انفرادی شامل اورکت، شلوار، دستکش، چکمه و کلاه، استانداردهای لازم را دارد و حدود ۹۰ درصد آن، تولیدات کشورهای خارجی است.

قیمت یک‌دست اورکت و شلوار حدود ۱۴۰ میلیون تومان، کلاه حدود ۲۰ میلیون تومان، دستکش بالغ بر شش میلیون تومان و چکمه حدود ۱۸ میلیون تومان است و ارزش آن را دارد که آتش‌نشانان بهترین امکانات را در اختیار داشته باشند و عملیات را به نحو احسن به اتمام برسانند.

کد خبر 691160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.