تدوین برنامه‌های سازمان منابع طبیعی برای «ال نینو» / منتظر بارش‌های سیلابی باشید

بررسی نتایج پیش‌بینی‌های فصلی برای پاییز و زمستان پیش‌رو از افزایش بارش‌ها در کشور خبر می‌دهد و وقوع چنین شرایط فوق‌نرمال در فاز ال‌نینو، خبر از وقوع بارش‌های سنگین و سیل‌آسا دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ال‌نینو یا ال‌نینیو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر دو تا هفت سال یک بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین می‌شود که از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشکسالی و قحطی اشاره کرد.

ال‌نینو جریانات گرم اقیانوسی و لانینا جریان‌های سرد اقیانوسی است که با تغییر فشار سطحی هوا در بخش غربی خط استوا روی اقیانوس آرام رخ می‌دهد و بدون شک یکی از علل کم بارشی و بی بارشی استان و کشور طی سه تا چهار سال اخیر، وجود جریانات سرد اقیانوسی لانینا است، زیرا این پدیده امکان گذر جریانات سامانه‌های جوی را محدود می‌کند.

بر اساس پیش‌بینی‌های موجود و اطلاعات علمی، امسال شرایط بارش‌ها در پاییز زودهنگام و بالاتر از نرمال است. از حدود سه تا چهار ماه گذشته، آب اقیانوس آرام با ورود به جریانات ال‌نینو، معمول‌تر شده است و براساس بررسی آمارهای بارشی کشور، در سال‌هایی که با وضعیت ال‌نینو روبه‌رو هستیم، شرایط بارش‌های پاییزی و تغییرات دما از حدنرمال بیشتر خواهد بود.

حسن وحید، معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی کشور، از تدوین برنامه‌های منابع طبیعی در پی حاکمیت پدیده ال‌نینو خبر داد و اظهار کرد: این برنامه در دست تهیه است و منابع طبیعی استفاده از بارش‌ها در فصل پاییز برای پروژه‌های بیولوژیک مانند بذرکاری، بذرپاشی، درختکاری، حفاظت و قرق را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: در اجرای پروژه‌های آبخیزداری به‌ویژه در بخش مکانیکی و بیومکانیکی و مرمت سازه‌ها نیازمند اعتبارات مالی هستیم و اگر این اعتبارات تخصیص یابد و تأمین شود، منابع طبیعی می‌تواند پیش از بارندگی‌های امسال و برای کاهش خسارت وارده و استفاده حداکثری از ظرفیت رواناب‌ها برای تقویت سفره‌های زیرزمینی آب اقدامات لازم را بر اساس طرح‌ها و پروژه‌های اجرایی انجام دهد.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی کشور گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده با استانداران، وزارت نیرو و ستاد مدیریت بحران، اگر بندهای خاکی و عرصه‌های پخش سیلاب به غیر از سازه‌های اصلاح پروفیل طولی رودخانه‌ها نیاز به لایروبی داشته باشد، در راستای کمیسیونی که در استان‌ها به ریاست معاونت عمرانی استاندار تشکیل می‌شود در این زمینه با استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌های اجرایی و بهره‌گیری از ماشین‌آلات و توان مهندسی اقدامات اساسی اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که در فصول بارندگی اتفاق می‌افتد و به تخریب سرزمین شدت می‌بخشد، تصرف اراضی ملی برای کشت است که در این زمینه اداره حفاظت و امور اراضی استان‌ها برای صیانت از منابع طبیعی، پایش اراضی ملی را با استفاده از فناوری‌های نو و حفاظت هوشمند و گشت و مراقبت‌های مستمر نیروهای حفاظتی در دستور کار خود قرار داده است.

پیش‌بینی بارش‌های سیلابی در پاییز و زمستان امسال

حمیدرضا خورشیدی، مدیرکل هواشناسی استان اصفهان، با اشاره به آمادگی همه دستگاه‌ها برای جلوگیری از خسارات احتمالی و غافلگیر نشدن از بارش‌های بالاتر از حد نرمال در پاییز و زمستان، اظهار کرد: طی پاییز امسال وقوع بارش‌های به هنگام و حتی زود هنگام در استان پیش‌بینی شده که از دهه سوم مهر ماه امسال در مناطق غرب و شمال استان آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: در ماه‌های آبان و آذر بارش‌ها در نیمه غربی و جنوب اصفهان، مناطق هم‌مرز با استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال‌وبختیاری شدت می‌گیرد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان افزود: وقوع بارش‌های بالاتر از نرمال در غرب و جنوب غرب و سر چشمه‌های حوضه آبریز زاینده رود از دهه سوم مهر و طی ماه‌های آبان و آذر پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه در سال آبی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲، میانگین بارش استان ۱۴۲ میلیمتر و تقریباً برابر با دوره بلند مدت این خطه بود، تصریح کرد: به علت تداوم کاهش بارندگی استان طی سه سال متمادی و دمای فراتر از نرمال بین یک تا دو درجه سلسیوس در تابستان، افزایش تبخیر و کاهش رطوبت خاک شرایط تشدید خشکسالی برای استان کماکان محسوس است.

خورشیدی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات یک دوره ۱۰ ساله تا پایان مرداد ماه امسال ۹۶ درصد مساحت استان را خشکسالی با شدت مختلف دربرگرفته است، گفت: بهبود شرایط بارندگی در استان اصفهان طی پاییز امسال نسبت به پاییز سه سال گذشته انتظار می‌رود.

بارش‌های پاییزی زودهنگام و بالاتر از نرمال با بازگشت ال‌نینو

نوید حاجی‌بابایی، معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در حال حاضر پیش‌بینی میزان درصد بارش‌ها و تعیین بیشترین ماه‌های بارندگی، همه گمانه‌زنی است، زیرا به هیچ‌وجه پایه علمی ندارد که بگویم بارش‌های بی‌سابقه پاییزی در راه کشور ایران است، اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های موجود طی امسال بارندگی‌هایی بالاتر از معمول طی پاییز به ویژه ماه‌های آبان و آذرماه در استان خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ال‌نینو جریانات گرم اقیانوسی و لانینا جریان‌های سرد اقیانوسی است که با تغییر فشار سطحی هوا در بخش غربی خط استوا روی اقیانوس آرام رخ می‌دهد، افزود: بدون شک یکی از علل کم بارشی و بی‌بارشی استان و کشور طی سه تا چهار سال اخیر، وجود جریانات سرد اقیانوسی لانینا است، زیرا این پدیده امکان گذر جریانات سامانه‌های جوی را محدود می‌کند.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه براساس پیش‌بینی‌های فصلی اعلام شده که ایران یکی از بزرگترین ترسالی خود را در پاییز امسال تجربه خواهد کرد، می‌گوید: این مدل‌های پیش‌بینی بسیار انجام می‌شود، از هم اکنون قضاوت‌ها زود است، اما براساس اطلاعات علمی، امسال شرایط بارش‌ها در پاییز زودهنگام و بالاتر از نرمال است.

وی با اشاره به اینکه از حدود سه تا چهار ماه گذشته، آب اقیانوس آرام با ورود به جریانات ال‌نینو، معمول‌تر شده است، تصریح کرد: براساس بررسی آمارهای بارشی کشور و استان اصفهان معمولاً در سال‌هایی که با وضعیت ال‌نینو روبه‌رو هستیم شرایط بارش‌های پاییزی از حدنرمال بیشتر خواهد بود و تغییرات دما هم گرم‌تر از حدمعمول است، لذا با افزایش دما در تابستان امسال انتظار می‌رود که طی پاییز و در مهرماه با دمای گرم‌تر و نامتعارف مواجه شویم.

حاجی بابایی گفت: براساس الگوها، امسال تابستان احتمال بارش‌های پدیده مونسونی و موسمی از اقیانوس هند که مردادماه سال گذشته منجر به رخداد چندین سیلاب در استان اصفهان شده بود به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نبود، چرا که شدت این جریانات در اقیانوس بسیار ضعیف بود و انتظار بارش‌های سال قبل را نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال تابستان دمای هوا گرم‌تر از حد نرمال بود، زیرا طی روز با مدت گرما بیشتر و ماندگاری توده هوای گرم مواجه بودیم، کمینه دما در تابستان افزایش ۱.۵ تا دو درجه را داشت، دمای بیشینه هم بیشتر در مرکز استان حدود ۱.۵ تا ۲.۵ درجه افزایش داشته و ناشی از افزایش گرمایش جهانی بوده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به آغاز بارش‌های پاییزی اصفهان، ۱۰ روز زودتر از موعد و طی هفته‌های پایانی مهرماه، گفت: براساس آخرین خروجی الگوهای هواشناسی از دهه سوم مهرماه به ویژه هفته‌های پایانی این ماه انتظار داریم بارش از مناطق نیمه غربی استان اصفهان آغاز شود.‌

وی اظهار کرد: بارش‌های پاییزی در استان اصفهان به طور معمول از آبان ماه آغاز می‌شود، در حالی که امسال به دلیل پدیده اقلیمی ال‌نینو بارش‌ها از دهه سوم مهرماه شروع خواهد شد.

حاجی بابایی با بیان اینکه بارش‌های مطلوب و بلاتر از حد نرمال پاییزی را از هفته‌های اول آبان ماه خواهیم داشت، ادامه داد: الگوهای هواشناسی نشان می‌دهد که بارش‌های پاییز امسال در مناطق مرکزی استان بین ۱۰ تا ۲۰ درصد و در نواحی غرب و جنوب استان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد فراتر از نرمال خواهد بود، از این رو بدون شک در درصدهای پیش‌بینی‌ها خطا وجود دارد.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به بارش‌های سال زراعی گذشته (مهر ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲) افزود: میانگین وزنی بارش‌های استان در سال زراعی گذشته برابر با ۱۴۲.۵ میلیمتر بوده است که نسبت به بلند مدت شش درصد (۸.۸ میلیمتر) کاهش نشان می‌دهد، اما نسبت به مدت مشابه سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱، ۲۴ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه بیشترین افزایش بارش مربوط به نواحی جنوب استان و بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده است، گفت: وضعیت بارشی شهرستان‌های مناطق مرکزی استان نرمال و در نیمه شمالی و شمال غرب کمتر از نرمال بوده و در مناطق شمالی و شرقی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش بارندگی داشتیم‌.

حاجی بابایی اظهار کرد: اکنون داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد مناطق غرب و جنوب استان و مناطق همجوار با استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد از نیمه آبان تا نیمه آذر و تا نیمه دی ماه شرایط بارش‌های سنگین و مستمر دارند که روان آب ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه کشت دیم بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان انجام می‌شود، افزود: به کشاورزان استان توصیه می‌شود که با شروع بارش‌های زودهنگام، امسال مطابق تقویم مناطق زراعی کشت دیم را ۱۰ روز زودتر آغاز کنند.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه امسال پاییز و زمستان شرایط استمرار آلودگی هوا محتمل نیست، خاطرنشان کرد: بی‌تردید گذر سامانه‌های جوی بر کاهش آلاینده‌ها تأثیرگذار است، اما باید توجه داشت که در فاصله بین سامانه‌های جوی، پایداری هوا را در نیمه دوم پاییز و نیمه اول زمستان در دی ماه خواهیم داشت که اگر مدیریت منابع آلاینده صورت نگیرد سبب انباشت غلظت آلاینده‌ها و آلودگی هوا به ویژه در کلانشهر اصفهان خواهد شد.

کد خبر 691131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.