سالانه چند نفر به هاری مبتلا می‌شوند؟

بیماری هاری، بیماری مشترک بین انسان و دام است و در صورتی که انسان یا حیوانی درگیر این بیماری شود و علائم بیماری را بروز دهد، جان خود را از دست می‌دهد؛ این در حالی است که سالانه در کشور بین ۱۰ تا ۲۰ نفر به هاری مبتلا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیماری هاری، بیماری مشترک بین انسان و دام است و در صورتی که انسان یا حیوانی درگیر این بیماری شود و علائم بیماری را بروز دهد، جان خود را از دست می‌دهد؛ در واقع این بیماری درمانی ندارد و به همین علت بیماری استراتژیک و مهمی برای سیستم سلامت کشور محسوب می‌شود؛ این در حالی است که تمام توان بهداشتی کشور باید به سمت پیشگیری از بیماری هاری پیش رود، همان‌گونه که افراد در معرض این بیماری واکسینه می‌شوند، به دام‌هایی که امکان پخش ویروس را دارند نیز واکسن تزریق می‌شود.

یکی از معضلات موجود در زمینه بیماری هاری، زندگی برخی حیوانات وحشی مانند گرگ، روباه و شغال در محیط زیست و نبود دسترسی به آنها است، در صورتی که این حیوانات مبتلا به بیماری هاری باشند به راحتی می‌توانند انسان و سایر حیوانات را مورد حمله قرار دهند و مبتلا کنند.

۳۲۰ هزار مورد حیوان‌گزیدگی طی سال گذشته

محمدرضا شیرزادی، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به آمار ۳۲۰ هزار مورد حیوان‌گزیدگی طی سال گذشته اظهار کرد: از این تعداد، افراد محدودی نیز به هاری مبتلا شدند که جان خود را از دست دادند؛ سالانه در ایران بین ۱۰ تا ۲۰ نفر به هاری مبتلا می‌شوند.

وی افزود: اگر فردی دچار علائم هاری شود، صد درصد جان خود را از دست خواهد داد، اما اگر در صورت گزیده شدن توسط حیوانات به مراکز بهداشتی مراجعه کنند، با اقداماتی مانند تزریق سرم و واکسن ضد هاری می‌توان از ابتلاء به این بیماری جلوگیری کرد؛ اما این موضوع بسیار مهم است که جامعه را آموزش دهیم تا با حیوانات بلاصاحب مواجه نشوند.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با بیان اینکه شعار «نقش هماهنگی‌های بین بخشی برای کنترل هاری» برای روز جهانی هاری در سال جاری انتخاب شده است، تصریح کرد: حیوان گزیدگی موضوع بسیار مهمی است، زیرا مهم‌ترین بیماری که از گزش حیوان به انسان منتقل می‌شود، هاری است.

وی در توصیه به افرادی که اقدام به نگهداری از حیوانات می‌کنند، گفت: این افراد باید به سلامت حیوان خود توجه کنند و آنها را برای انجام اقدامات واکسیناسیون به مراکز دامپزشکی ببرند.

شیرزادی با اشاره به اینکه بیشترین موارد بروز هاری توسط گزش سگ است، تصریح کرد: اما امکان انتقال هاری از تمام گوشت‌خواران و پستانداران وجود دارد؛ به عنوان مثال حیوانات وحشی دیگری مانند روباه، شغال، گرگ و کفتار نیز می‌توانند بیماری را انتقال دهند.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب اضافه کرد: هماهنگی بین بخشی دقیقی در این زمینه انجام شده و نقش اصلی در این میان با سازمان شهرداری‌ها است که ضمن کنترل جمعیت این سگ‌ها، اقدامات واکسیناسیون و ارائه دارو نیز برای عدم ابتلای این سگ‌ها توسط دامپزشکی و مراکز نگهداری انجام می‌شود؛ البته موارد تولیدمثل این سگ‌ها زیاد است و لازم است که به شکل دقیق‌تر این موضوع پیگیری شود.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تأمین سرم و واکسن ضد هاری هزینه قابل توجهی دارد، تاکید کرد: اما تمام خدمات در زمینه جلوگیری از بروز هاری به افرادی که دچار حیوان گزیدگی می‌شوند و به شبکه بهداشتی مراجعه می‌کنند، رایگان است. هر دوز واکسن پنج یورو قیمت دارد و لازم است که فرد چهار دوز واکسن تزریق کند و هر ویال سرم هم به طور تقریبی ۵۰ یورو قیمت دارد. خدمات ما در این زمینه به شکل ۲۴ ساعته ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه به طور معمول جنس مذکر بیشتر در معرض خطر حیوان گزیدگی و ابتلاء به هاری هستند، اظهار کرد: البته به طور کلی افرادی که بدون احتیاط به حیوانات نزدیک می‌شوند بیشتر در معرض خطر هستند.

شیرزادی با بیان اینکه دوره کمون یا نهفتگی هاری در سگ و گربه دو تا سه هفته و گاهی چند ماه است، گفت: مهم‌ترین علائم، تغییر در رفتار و عادات حیوان است؛ به گونه‌ای که در بعضی مواقع حتی ممکن است حیوان بیش از اندازه به صاحب خود انس گیرد و به گوشه‌ای پناه می‌برد و در اثر فلج اندامی و دستگاه تنفسی تلف می‌شود یا در بیشتر مواقع حیوان، مضطرب و به تدریج به صورت وحشی و درنده درآمده و به هرکس و هر حیوان که سر راهش باشد حمله می‌کند، کف از دهانش سرازیر شده و به علت عدم امکان بلع بر اثر گرسنگی، تشنگی و سرانجام بر اثر فلج دستگاه تنفسی تلف می‌شود.

وی درباره دوره نهفتگی هاری در انسان اضافه کرد: به طور معمول بین دو تا هشت هفته و گاهی کمتر از پنج روز و به طور نادر تا یک سال و بیشتر نیز دیده می‌شود. در دوره مقدماتی بیماری که دو تا سه روز قبل از ظهور علائم اصلی است، افسردگی، بی‌قراری، خستگی، بی‌اشتهایی، تف‌اندازی، سوزش و خارش و گاهی درد در محل گزش دیده می‌شود؛ پس از این دوره انسان نسبت به تمام محرک‌های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی واکنش نشان می‌دهد.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: کوچک‌ترین صدا یا نور او را به شدت متشنج می‌کند؛ اطراف دهان او را کف می‌پوشاند و بیمار عطش فراوان دارد، اما به علت انقباض عضلات گلو قادر به نوشیدن آب نیست و با دیدن یا شنیدن صدای آب به شدت تحریک می‌شود و همچنین عبور هوا نیز از روی صورت باعث تحریک بیمار می‌شود. سپس بیمار به کما رفته و پس از چند روز، بر اثر انقباضات شدید عضله قلب و فلج دستگاه تنفسی از دنیا می‌رود.

در ۲۰ سال گذشته هیچ مورد ابتلاء و مرگ ناشی از هاری انسانی در اصفهان نداشتیم

پیش‌تر نیز رضا فدایی، مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه اگر مردم از موارد پیشگیری آگاهی نداشته باشد، اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: در مناطق مختلف، شرایط بیماری‌ها نیز متفاوت است، بین این بیماری‌ها مهم‌ترین آن تب مالت، هاری حیوانی و انسانی، سیاه‌زخم و تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو است که در مناطق مختلف آمار و شرایط ابتلاء به آن متفاوت است.

فدایی با بیان اینکه حیوان‌گزیدگی و هاری ناشی از گزیدگی توسط انواع حیوانات در کشور و استان به شدت رو به افزایش است، افزود: نزدیک به ۲۰ هزار مورد حیوان‌گزیدگی در سال مراجعه داشته‌ایم که نزدیک به یک چهارم از آن حیوانات بعد از اینکه آزمایش شدند، هار بودند.

وی گفت: اگر انسان هار شود، صددرصد می‌میرد، در سال‌های اخیر به دلیل افزایش حیوانات ولگرد در معابر، آمار رو به افزایش و یک‌سری از موارد گزش به دلیل نگهداری حیوان در منازل و همزیستی با انسان بوده است. با وجود افزایش حیوان‌گزیدگی در ۲۰ سال گذشته هیچ مورد ابتلاء و مرگ ناشی از هاری انسانی در استان اصفهان نداشتیم، دلیل آن هم مراجعه سریع مردم به مراکز واکسیناسیون است که پس از آن در سه نوبت واکسن دریافت می‌کنند و با این اقدام سریع، از ابتلاء به هاری جلوگیری می‌شود.

کد خبر 690792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.