کشف ۲۱ فقره کلاهبرداری به ارزش ۷۳۳ میلیارد ریال

فرمانده انتظامی استان اصفهان از کشف ۲۱ فقره کلاهبرداری به ارزش ۷۳۳ میلیارد ریال توسط کارآگاهان پلیس آگاهی این فرماندهی طی مدت شش ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار حمید علینقیان‌پور، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در فرماندهی انتظامی استان اصفهان با جدیت دنبال می‌شود، رسیدگی به پرونده‌های کلاهبرداری از شهروندان و بازگرداندن اموال آنها است که در همین راستا طی مدت شش ماه سال جاری، ۲۱ فقره انواع کلاهبرداری توسط کارآگاهان پلیس آگاهی استان اصفهان کشف شده است.

وی از انهدام پنج باند کلاهبرداری و دستگیری ۳۲ کلاهبردار در مدت مذکور خبر داد و افزود: پس از بررسی‌های دقیق صورت گرفته مشخص شد مبلغ ۷۳۳ میلیارد ریال توسط این افراد کلاهبرداری شده بود که تلاش‌ها و پیگیری‌های ویژه‌ای برای احقاق حقوق مال باختگان و بازگرداندن اموال از دست رفته آنها انجام گرفت.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه از میان کلاهبرداران دستگیر شده ۲۷ نفر مرد و پنج نفر زن و ۳۰ درصد از آنها سابقه‌دار بودند، تصریح کرد: رنج سنی متهمان بین ۲۵ تا ۳۵ سال و مدرک تحصیلی آنها کاردانی و کارشناسی بوده و بیشتر با ترفند خرید و فروش ملک و زمین، خرید خودرو، کالا و اجناس و جلب اعتماد افراد با ترفند سرمایه‌گذاری در زمینه صادرات و واردات و اعطای سودهای کلان از شهروندان کلاهبرداری کرده بودند.

وی با اشاره به افزایش ۸.۸ درصدی کشف پرونده‌های کلاهبرداری در پلیس آگاهی استان اصفهان، ادامه داد: تعدادی از پرونده‌های کلاهبرداری در این پلیس باقی مانده که کارآگاهان به صورت شبانه روز روی آنها متمرکز شده‌اند و به زودی عاملان اصلی آنها را شناسایی و تحویل قانون خواهند داد.

سردار علینقیان‌پور گفت: اعتماد بی‌جا به افراد بدون داشتن شناخت کافی نسبت به آنها، فریب خوردن از ظاهر افراد، اعتماد بی‌جا به تبلیغات مندرج در مطبوعات، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های واسطه‌گر، نداشتن مشاوره با کارشناسان و افراد مطلع، طمع و فرصت‌طلبی بیش از حد برای کسب سریع و آسان دارایی و ثروت، تمایل به حل مسائل و مشکلات از طریق رابطه به جای ضابطه، ناآشنایی با روال قانونی امور اداری، قضائی، انتظامی، ساده‌انگاری و بی‌توجهی به واقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه از جمله عوامل اصلی زمینه‌ساز افتادن در دام کلاهبرداران است.

وی تصریح کرد: بیشتر کلاهبرداران دارای ظاهری آراسته، شیک پوش، ولخرج، خوش برخورد و چرب زبان هستند تا بتوانند طعمه خود را به دام بیندازند؛ بنابراین شهروندان در انجام معاملات و سرمایه‌گذاری‌ها به ظاهر افراد اتکا نکنند، مراقب افرادی که خود را وابسته به نهادها و ارگان‌های مهم کشور می‌دانند باشند، معاملات و قراردادهای خود را در مراکز رسمی و قانونی به ثبت برسانند تا تحت حمایت‌های قانونی قرار گیرند و در صورت مشکوک شدن به افراد و شرکت‌هایی که پیشنهادهای وسوسه‌انگیز ارائه می‌کنند موضوع را از طریق تماس با مرکز فوریت‌های ۱۱۰ با کارشناسان پلیس در میان بگذارند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: شهروندان برای دریافت وام تنها از طریق بانک‌ها، مؤسسات اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه معتبر و مورد تأیید بانک مرکزی اقدام کنند و فریب وعده‌های شرکت‌های مدعی ارائه سودهای کلان در ازای سرمایه گذاری در آنها را نخورند.

کد خبر 690261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.