روایتی از خورشید یازدهم/ تاثیر سبک زندگی بر نگرش انسان به زندگی

هر انسانی از اینکه در زندگی خود چیزی را از دست دهد، می‌ترسد و این «ترس از دست دادن» معنایی فراتر از زندگی برای انسان خلق کرده که می‌تواند زندگی انسان را متحول کند، ترس از دست دادن باعث ایجاد ناراحتی، افزایش سطح اضطراب در فرد و کاهش رضایت در زندگی می‌شود، اما باید بر این ترس غلبه کنیم تا پیروز شویم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در کتاب «تحف العقول، جلد ۱، ص ۴۸۹» روایتی از امام حسن عسکری (ع) ذکر شده است که ایشان با اشاره به اینکه معانی و مفاهیمی فراتر و بهتر از زندگی در نگرش انسان وجود دارد که می‌تواند زندگی آن را تحت تأثیر قرار دهد، فرمودند: خَیْرٌ مِنَ اَلْحَیَاةِ مَا إِذَا فَقَدْتَهُ أَبْغَضْتَ اَلْحَیَاةَ (بهتر از زندگی، آن چیزی است که هرگاه از دستش دهی از زندگی بیزار شوی).

بر اساس منطوق و مفهوم این روایت، امام حسن عسکری (ع) می‌فرمایند: «ترس از دست دادن» معنایی است که از زندگی انسان فراتر رفته و می‌تواند زندگی را به کام انسان تلخ کند.

«ترس از دست دادن» معنایی فراتر از زندگی برای انسان خلق می‌کند

نگرش از دست دادن اگر با ترس همراه باشد در اصطلاح روانشناسی به آن «فومو» گفته می‌شود، فومو، یا ترس از دست دادن، یک اختلال اضطراب اجتماعی است که شیوع آن روز به روز بیشتر می‌شود و می‌تواند استرس و اضطراب قابل توجهی به زندگی انسان تزریق کند.

این اختلال می‌تواند هرکسی را تحت تأثیر قرار دهد، اما خطر بروز آن در برخی از افراد بیشتر است، امروزه ما با ترس از دست دادن بسیاری از مسائل دست و پنجه نرم می‌کنیم، ترس از دست دادن فرصت‌ها، ارتباطات و اطلاعات از رایج‌ترین مسائلی است که می‌تواند استرس زیادی به فرد دهد.

«ترس از دست دادن» حسی است که فرد به وسیله آن احساس عقب ماندن از دوستان و آشنایان را تجربه خواهد کرد، زمانی که فرد احساس یا این گونه برداشت می‌کند که به دیگران بیشتر خوش می‌گذرد، زندگی بهتری دارند یا موارد بهتری را در زندگی تجربه می‌کنند، ترس از دست دادن رخ داده است، فرد در این حالت احساس حسادت می‌کند و عزت نفسش خدشه‌دار می‌شود.

«فومو» همیشه همراه با نوعی احساس درماندگی از این است که چیز بزرگی را از دست داده‌اید، بنابراین این فکر که ممکن است اوقات خوش را از دست داده باشید، اختلال فومو به شمار نمی‌رود.

اختلال فومو باعث ایجاد ناراحتی روحی، افزایش سطح اضطراب در فرد، کاهش رضایت در زندگی، کاهش امنیت در روابط عاطفی می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی مجازی سهم زیادی در بروز و تسریع این احساس دارند و متقابلاً این احساس منجر به استفاده بیش از حد از شبکه‌های مجازی می‌شود، در واقع این رسانه‌ها بستری فراهم می‌کند تا شما زندگی عادی خود را با زندگی عالی دیگران مقایسه کنید، در این شرایط شما نسبت به روال زندگی خود حساس می‌شوید و این حس برای شما به وجود می‌آید که همسالان شما دائم در حال خوش‌گذرانی هستند و شما زندگی بسیاری بدی را در مقایسه با آن‌ها تجربه می‌کنید و احساس می‌کنید که باید در زندگی خود از چیزهای بهتری برخوردار باشید.

در واقع دائماً این فکر را در درون خود مرور می‌کنید که سایر نزدیکان و اطرافیانتان در حال تجربه یک چیز اساسی و مهم هستند که شما از تجربه آن بی‌نصیب مانده‌اید.

امروزه می‌توانید از طریق شبکه‌های مجازی عکس دوستان خود را با جزئیات بالا ببینید، درحالی که در نسل‌های قبل مردم تا این اندازه نسبت به زندگی یکدیگر آگاه نبودند.

رسانه‌های اجتماعی بستری برای فخرفروشی و رقابت فراهم می‌کند و تبدیل به محیطی می‌شود که رویدادها و حتی گاهی خود شادی کردن نیز در آن در حال رقابت است.

«ترس از دست دادن» با استفاده بیش از حد از گوشی هوشمند و شبکه‌های مجازی در ارتباط است و این پیوند ربطی به سن یا جنسیت ندارد، استفاده از گوشی هوشمند به ترس از قضاوت منفی و حتی مثبت دیگران و تأثیر منفی روی خلق و خو مربوط است.

در مقاله‌ای که در مجله «کامپیوترها در رفتار انسان» منتشر شده، نوشته شده است که ترس از دست دادن با احساس برآورده نشدن نیازها و رضایت پایین از زندگی در ارتباط است.

«ترس از دست دادن» می‌تواند خطرناک باشد و جدا از افزایش نارضایتی، منجر به رفتارهای ناسالم می‌شود، بنابراین «ترس از دست دادن» می‌تواند ریشه در نارضایتی و خوشحال نبودن از زندگی داشته باشد و عواطف ما را به سمت استفاده بیشتر از شبکه‌های مجازی سوق می‌دهد، همچنین گاهی استفاده بیش از حد از رسانه‌های مجازی باعث می‌شود، احساس بدتری نسبت به خود و زندگیمان پیدا کنیم.

به حداقل رساندن «ترس از دست دادن»

در زندگی باید به جای تمرکز روی نداشته‌ها، سعی کنید به داشته‌ها توجه کنید، گفتن این حرف راحت‌تر از انجام آن است؛ آن هم وقتی صفحات مجازی پر از تصویر چیزهایی است که نداریم اما لازم است که نیمه پر لیوان را ببینیم تا زندگی بهتر و با آسایشی را تجربه کنیم.

آدم‌های مثبت را دنبال کنید، افرادی را که زیاد فخرفروشی می‌کنند، یا از شما حمایت نمی‌کنند را در زندگی حقیقی و مجازی خود کم‌رنگ یا حذف کنید، می‌توانید صفحه پست‌های جدید را طوری تغییر دهید تا چیزهایی را که باعث تحریک «فومو» می‌شود را کمتر ببینید و در عوض چیزهایی نشان داده شود که باعث می‌شود احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید.

مواردی در صفحات مجازی را که از شادی شما کم می‌کند بشناسید، با اضافه کردن مواردی در شبکه مجازی و زندگی که باعث خوشحالی‌تان می‌شود، موارد ناراحت‌کننده را به حداقل برسانید.

بهتر است بعضی تصاویر و خاطرات خود را در صفحات مجازی منتشر نکنید و به جای آن در یک دفتر خاطرات آنها را ثبت کرده و نگهدارید، زیرا با این کار تمرکزتان از تعریف و تمجید دیگران معطوف به قدردانی خصوصی از مسائلی می‌شود که زندگی‌تان را لذت بخش می‌کند، گاهی این تغییر به افراد کمک می‌کند از چرخه شبکه مجازی و فومو خارج شوند و زندگی بهتری داشته باشند.

وقتی روی چیزهایی که دارید تمرکز می‌کنید، فکر به نداشته‌ها در زندگی سخت‌تر می‌شود و همین طور وقتی دیگران را خوشحال می‌کنید، باعث می‌شود خودتان هم احساس بهتری داشته باشید، بهتر شدن روحیه همان چیزی است که برای رهایی از «ترس از دست دادن» به آن نیاز دارید.

همه ما در یک مقطع از زندگی تا اندازه‌ای دچار فومو می‌شویم، اگر حس می‌کنید از «ترس از دست دادن» رنج می‌برید، بهتر است با یک دوست تماس بگیرید یا برای فکر به چیزهایی در زندگی که بابت آن قدردان هستید وقت بگذارید، چنین فعالیت‌هایی به ما کمک می‌کند تا هم‌زمان با احساس تعلق و رها کردن اضطراب «از دست دادن»، زاویه‌ی دید خود را تغییر دهیم.

کد خبر 689904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.