تحلیل بورس امروز ۱ مهرماه / یک روز متعادل دیگر در بازار سرمایه

امروز به زحمت برخی از نمادهای گروه خودرویی تحرکاتی داشتند و رشد قیمت در برخی از تک سهم‌ها بود و در کلیت بازار تعادل قیمتی حکم فرما بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بورس امروز ۱۷۶ نماد مثبت، ۲۳۸ نماد منفی و شاخص کل افت دو هزار ۸۵۰ واحدی داشته و به محدوده دو میلیون ۱۱۸ هزار واحد رسیده است.

در بورس فعلاً هیچ خبری نیست و فعلاً هم قرار نیست خبری شود زیرا در بازار اتفاقی نیفتاده و هیچ متغیری تغییر نکرده است، امروز به زحمت برخی از نمادهای گروه خودرویی تحرکاتی داشتند و رشد قیمت در برخی از تک سهم‌ها بود و در کلیت بازار تعادل قیمتی حکم فرما بود، شاخص هم وزن نیز با افت ۱۰ واحدی به سطح ۷۲۱ هزار واحدی رسید.

ارزش معاملات نیز به سطح چهار هزار ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات نیز به سطح هشت میلیارد ۹۲۹ میلیون برگه سهم رسید، نمادهای حکشتی و شستا بیشترین تأثیر مثبت داشت.

نمادهای فارس، شپنا، شبندر، کگل، شتران بیشترین تأثیر منفی داشت، در بازار فرابورس هم بازار همین گونه بود با افت ۳۱ واحدی به سطح ۲۶ هزار واحد ۱۸۷ واحد رسید.

ارزش معاملات شش هزار میلیارد تومان و حجم معاملات نیز به سطح سه میلیارد تومان رسید، در بازار فرابورس نمادهای اریا، وسپهر، صبا، شگویا بیشترین تأثیر منفی و نمادهای خاور، هرمز، خدیزل بیشترین تأثیر مثبت را داشت.

اطلاعیه در خصوص لزوم معرفی بازارگردان برای ناشران ثبت شده و پذیرش نشده

تحلیل بورس امروز ۱ مهرماه / یک روز متعادل دیگر در بازار سرمایه

طبق اطلاعیه فرابورس، ناشرانی که حداقل یکی از شرایط ذیل را داشته باشند، ملزم به معرفی بازارگردان هستند.

١_شرکت‌ها با ارزش بازار بیش از ٥٨ هزار میلیارد ریال

٢_شرکت‌ها با بیش از ٥٠ هزار سهامدار

٣_شرکت‌ها با موضوع فعالیت بانک، بیمه و تأمین سرمایه

غول‌‏‌های استارت‌آپی همچنان در پارکینگ بورس!

اگر همه چیز آن‌طور که استارت‌آپ‌های سرشناس کشور در بهار سال ۱۳۹۹ و در اوج همه‌گیری کرونا انتظار داشتند پیش رفته بود، حالا باید حداقل چند شرکت شناخته‌شده این اکوسیستم به طور مثال دیجی‌کالا، کافه‌بازار، فیلیمو و… سهامشان در بازار سرمایه خرید و فروش می‌شد. تقریباً چهار سال از تمایل و اظهار آمادگی این شرکت‌ها برای ورود به بورس می‌گذرد و در این بین تنها تپسی توانست خرداد سال گذشته بعد از اما و اگرهای بسیار و به قول خودشان با پوشیدن کفش آهنین، نمادشان را در تابلو فرابورس به نمایش بگذارند.

وضع عوارض سنگین بر صادرات فولاد، سنگ آهن و زغال سنگ توسط روسیه

به گزارش پترومتالز، دولت روسیه تصویب کرد که صادرات طیف وسیعی از کالاها از جمله فولاد، سنگ آهن و زغال سنگ از ابتدای اکتبر سال جاری (۹ مهرماه ۱۴۰۲) تا پایان سال ۲۰۲۴، مشمول عوارض گمرکی خواهد بود. این عوارض که با هدف کنترل تورم در روسیه و تقویت ارزش روبل، اعمال شده احتمالاً باعث خواهد شد تا حضور فولادسازان روس در بازارهای جهانی محدودتر شود و این امر فرصتی برای صادرکنندگان فولاد ایران است.

این عوارض که بر صادرات محصولات فولادی تخت و طویل، اسلب، شمش فولادی، چدن، زغال سنگ و سنگ آهن اعمال می‌شوند، متغیر و بنا به نرخ برابری روبل روسیه در برابر دلار آمریکا خواهند بود. اگر هر دلار آمریکا معادل ۸۰ روبل یا کمتر باشد، نرخ عوارض صفر است.

اگر نرخ دلار بین ۸۰ تا ۸۵ روبل باشد، عوارض ۴ درصد است. اگر ۸۵ تا ۹۰ روبل معادل یک دلار باشد، نرخ عوارض ۴.۵ درصد است. اگر ۹۰ تا ۹۵ روبل معادل ۱ دلار باشد، نرخ عوارض ۵.۵ درصد است. اگر بیش از ۹۵ روبل، معادل ۱ دلار باشد، نرخ این عوارض صادراتی هفت درصد خواهد بود.

در حال حاضر هر ۹۶ روبل معادل یک دلار است و تقویت ارزش روبل به زیر ۸۰ روبل معادل ۱ دلار نیز در آینده نزدیک بعید به نظر می‌رسد. بنابراین، صادرکنندگان فولاد روسیه که یکی از مهم‌ترین رقبای صادرکنندگان فولاد ایران محسوب می‌شوند، باید منتظر روزهای سختی باشند.

قیمت محصولات فولادی اخیراً در روسیه افزایش قابل توجهی یافته است و همزمان با کاهش ارزش روبل، سوداگری و خریدهای سرمایه‌ای در بازار فولاد روسیه افزایش یافته است.

هدف اعلامی دولت روسیه از این عوارض، کنترل تورم و مهار قیمت‌ها در بازار داخلی و تقویت ارزش روبل در برابر دلار است. بعد از جنگ اوکراین، صادرکنندگان فولاد ایران با رقابت شدید از طرف صادرکنندگان روسیه و ارزان‌فروشی آن‌ها روبرو بوده‌اند و حالا با عوارض صادراتی جدید، انتظار می‌رود یک مزیت رقابتی به نفع صادرکنندگان فولاد ایران ایجاد شود.

مقایسه روند قیمت فولاد صادراتی ایران و CIS

عقب ماندن قیمت بیلت صادراتی ایران از روند صعودی قیمت شمش CIS در چند هفته اخیر موجب شد تا بالاخره پس از ۱۰ هفته برتری قیمت شمش صادراتی ایران، شاهد برابری این دو شاخص در هفته منتهی به ۲۴ شهریور باشیم.

قیمت هر تن اسلب صادراتی CIS نیز که هفته گذشته در سطح ۵۰۰ دلار بر تن قرار گرفت، به ۴۹۳ دلار بر تن معادل ۱.۵ درصد کاهش یافت. قیمت اسلب صادراتی ایران هم بدون تغییر نسبت به هفته گذشته در همان سطح ۴۴۳ دلار بر تن باقی ماند. فاصله قیمتی اسلب CIS و فوب ایران با آغاز روند صعودی اسلب CIS در هفته‌های اخیر به ۵۰ دلار بر تن معادل ۱۱ درصد رسیده است.

سبقت قیمت سنگ آهن

سنگ آهن ۶۲ درصد سی اف آر چین با رشد ۳.۷۵ دلاری ۱۲۳.۶۰ دلار قیمت خورده است. زغالسنگ فوب استرالیا بدون تغییر ۳۲۴.۲۵ دلار معامله شد. زغالسنگ سی اف آر چین با رشد ۳ دلاری ۲۷۶ دلار در تن معامله شد. قراضه سی اف آر ترکیه نیز با ثبات قیمتی ۳۷۵ دلار در تن معامله شد.

رشد قیمت اوره و متانول

در شرایط رکودی بازارها، رشد قیمت‌های جهانی هرچند کوچک می‌تواند بازده خوب و باکیفیتی نصیب سهامداران شرکت ا کند. اوره صادراتی ایران و متانول cfr چین بازهم کمی رشد کردند. در صورتی که قیمت‌های فعلی پایدار باشد، می‌توان انتظار سود این پتروشیمی‌ها با نرخ خوراک فعلی در سطح قابل قبولی باشد. اگر نرخ کمی رشدی باشند آن موقع می‌توان به این گروه به دید نمادهای جذاب نگاه کرد.

از سوی دیگر روسیه بر روی صادرات فولاد خودش عوارض گذاشته است که به نظر می‌رسد این عوارض حداقل بتواند ۱۰ درصد نرخ صادراتی شرکت‌های ایرانی افزایش دهد.

بنابراین احتمالاً در یک ماه دو ماه آتی از تغییرات در قیمت‌های جهانی اوره، متانول و فولاد بتوان فرصت‌هایی در سهام شرکت‌های مربوطه پیدا کرد.

تغییرات بازار

تحلیل بورس امروز ۱ مهرماه / یک روز متعادل دیگر در بازار سرمایه

نقشه بازار

تحلیل بورس امروز ۱ مهرماه / یک روز متعادل دیگر در بازار سرمایه

کد خبر 689777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.