نامه‌های امام حسن عسکری(ع) چگونه به‌دست شیعیان می‌رسید؟

مدیر مرکز تربیتی استعدادیابی سلاله و کارشناس مسائل مذهبی گفت: در نقلی آمده که امام حسن عسکری (ع) تکه چوبی که حالت عصا داشته را به غلام خویش داده و از او می‌خواهند این چوب را در جایی مشخص قرار دهد، اما آن چوب در مسیر می‌شکند و غلام متوجه می‌شود که پر از نامه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امام حسن بن علی بن محمد (ع) مشهور به امام حسن عسکری (ع) یازدهمین امام شیعیان هستند که در ۸ ربیع‌الثانی، ۲۳۲ ق مری متولد و در ۸ ربیع‌الثانی، ۲۳۲ قمری در ۲۸ سالگی بر اثر مسمومیت به شهادت رسیدند؛ دوره امامت امام عسکری (ع) با سه خلیفه عباسی یعنی معتز عباسی (۲۵۲-۲۵۵ قمهتدی (۲۵۵-۲۵۶ ق) و معتمد (۲۵۶-۲۷۹ ق). هم‌زمان بود و در این شرایط یکی از عواملی که اوضاع سیاسی را برای امام عسکری (ع) و شیعیان سخت‌تر می‌کرد شهرت یافتنِ قیام امام دوازدهم (عج) بود.

نامه‌های امام حسن عسکری(ع) چگونه به‌دست شیعیان می‌رسید؟

شیخ مفید دوران امامت امام عسکری (ع) را روزگار سخت توصیف کرده و معتقد است در مذهب امامیه آمدن امام منتظر مشهور شده بود و خلیفه که می‌دانست شیعیان انتظار آمدن او را می‌کشند در جستجوی فرزند امام عسکری (ع) بود و تلاش و کوشش بسیاری برای اطلاع یافتن از آن حضرت می‌کرد؛ به همین دلیل بود که امام عسکری (ع) ولادت فرزندش را مخفی کرد.

با توجه به فشارهای عباسیان بر شیعیان در آن زمان، جامعه شیعه در تقیه به سر می‌برد اما با این حال امام حسن عسکری (ع) نسبت به اداره امور شیعیان و گردآوری وجوهات اهتمام داشته و وکیلانی به سرزمین‌های مختلف می‌فرستادند.

دوران امام حسن عسکری (ع)، یکی از حساس‌ترین دوران امامت شیعه

از طرفی برخی از منابعی که به تحلیل وقایع تاریخی عصر امام عسکری (ع) پرداخته‌اند، معتقدند که ایشان اقداماتی برای آماده‌سازی ورود شیعه به عصر غیبت انجام دادند و در این راستا سخن گفتن امام عسکری (ع) با اصحاب خود از پسِ پرده و اینکه بیشتر فعالیت‌های مربوط به امام، توسط وکیلان ایشان انجام می‌گرفت را از جمله این اقدامات دانسته‌اند؛ در همین راستا حجت‌الاسلام امین حقیقت نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دوران حیات امام حسن عسکری (ع) برای شیعیان دورانی بسیار حساس و پیچیده و در مجموع یکی از حساس‌ترین دوران امامت شیعیان بود، اظهار کرد: در این دوره شیعیان باید برای دوران غیبت آماده می‌شدند زیرا تا پیش از آن دوانی را بدون امام سپری نکرده و در مسائل جزئی و کلی، باواسطه یا بی‌واسطه از امام کسب تکلیف می‌کردند اما باید از آن به بعد یاد می‌گرفتند که دیگر امامی در دسترس آن‌ها نیست.

وی با یادآوری اینکه از جهتی دیگر شخص امام حسن عسکری (ع) نیز دوران بسیار سختی را می‌گذرانند، افزود: دوران زندگی امامان دیگر نیز فراز و فرودهای بسیاری داشته است اما دوران ۲۸ ساله زندگی امام حسن‌عسکری (ع) دوران سخت و بغرنجی بوده‌است؛ حضرت به شدت تحت نظارت دستگاه حاکم بوده و حتی در منزل‌شان جاسوسانی مثل غلام و کنیزان وجود داشت.

نامه‌های امام حسن عسکری(ع) چگونه به‌دست شیعیان می‌رسید؟

مدیر مرکز تربیتی استعدادیابی سلاله خاطرنشان کرد: اینکه نرجس خاتون علائم بارداری نداشتند و حضرت مهدی (عج) بدون علائم به دنیا می‌آیند به این خاطر بود که کنیزانی در اندرونی حضور داشته و اخبار را منتقل می‌کردند زیرا پیش‌بینی شده بود که قرار است فرزند ایشان، منجی عالم بشریت باشد و حساسیت دستگاه حاکم، از جهت دشمنی بسیار زیاد بود.

وی با یادآوری اینکه در آن زمان فقر برای شیعیان بسیار زیاد بود و به شیعیان شکنجه‌های فراوانی وارد می‌شد، ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) در این دوران سخت علاوه بر حفظ دین، باید جان شیعیان را نیز حفظ و از جهت دیگر باید آن‌ها را برای دوران سخت غیبت آماده می‌کردند.

شبکه وکالت، میراثی از دوران امام صادق (ع)

حجت‌الاسلام حقیقت‌نژاد گفت: امام حسن عسکری (ع) برای اینکه شیعیان را برای دوران غیبت آماده کنند، شبکه وکالتی که از زمان امام صادق (ع) و حضرت کاظم (ع) آغاز شده بود را تقویت کردند، مخصوصاً اینکه ایشان بخاطر سختگیری حاکمیت زمان، دیگر با مردم ارتباط نداشته و از طریق شبکه وکالت با مردم داشتند.

وی با یادآوری اینکه در آن دوران اگر حکمی به مردم می‌رسید یا مردم سوالی داشتند به واسطه شبکه وکالت آن را مطرح می‌کردند، اضافه کرد: به عنوان مثال شخص وکیل از یک شهر تمام سوالات و خمس‌ها را جمع‌آوری کرده و به سامرا می‌رفت و با امام (ع) ارتباط می‌گرفت.

مدیر مرکز تربیتی استعدادیابی سلاله خاطرنشان کرد: در نقلی آمده که امام (ع) تکه چوبی که حالت عصا داشته را به غلام خویش داده و از او می‌خواهند این چوب را در جایی مشخص قرار دهد، اما آن چوب در مسیر می‌شکند و غلام متوجه می‌شود که پر از نامه بوده است.

وی با بیان اینکه دیگر اقدام امام حسن عسکری (ع) در کنار مدیریت شبکه وکالت، معرفی فرزندشان حضرت مهدی (عج) به مردم است، گفت: در آن شرایط سخت شیعیان باید امام زمان (عج) را بشناسند و پای کار ایشان بمانند، بر همین اساس امام (ع) فرزندشان را به‌صورت کاملاً پنهانی به شیعیان خاص معرفی کردند.

دلیل مطرح کردن حدیث نشانه مؤمنان توسط امام حسن عسکری (ع) چه بود؟

حجت‌الاسلام حقیقت‌نژاد در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری (ع) مبنی بر پنج نشانه مؤمن اظهار کرد: در آن زمان شیعه به‌عنوان تشکیلاتی منحصر به فرد مطرح است که باید بروز و ظهور داشته باشد و در این راستا تمام نشانه‌هایی که در روایت ذکر شده بروز و ظهور بیرونی دارند.

وی ادامه داد: در این روایت امام (ع) به شیعه خطی می‌دهند که از این به بعد شیعیان باید باهم به‌صورت تشکیلات شده و یک جمع واحد در میعادگاهی واحد به اسم کربلا، هم‌عهد شوند و جریان ولایت و امامت را محقق کنند.

مدیر مرکز تربیتی استعدادیابی سلاله با تاکید بر اینکه ما از امام حسن عسکری (ع) ممنون‌داریم که به واسطه این روایت و میعادگاهی که برای شیعیان قرار داده تا در روز اربعین دور هم جمع شوند و عهدی را برای ولایت و امامت باهم ببندند، گفت: امروزه قدرت شیعه و حرکت اربعین به واسطه امام حسن عسکری (ع) است و در این راستا این قدرت و اعتبار اعتلای شیعه را که روز به روز در حال افزایش است را مدیون امام حسن عسکری (ع) هستی و امید است که این بروز و ظهور به قدری افزایش داشته باشد که شیعه در آن میعادگاه بتواند جریان امامت و ولایت را محقق سازند.

نامه‌های امام حسن عسکری(ع) چگونه به‌دست شیعیان می‌رسید؟

کد خبر 689497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.