روز جهانی بدون خودرو + بهترین شهرهای جهان برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی

روز جهانی بدون خودرو هر سال در ۲۲ سپتامبر به‌عنوان یک ابتکار جهانی برای تشویق رانندگان به پرهیز از رانندگی برای یک روز و استفاده از راه‌های جایگزین به‌منظور مشاهده تأثیرات زیست‌محیطی آن برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه خودروهای شخصی محبوب‌ترین و راحت‌ترین وسایل حمل‌ونقل در اکثر شهرهای بزرگ به‌شمار می‌روند، اما معایب قابل‌توجهی دارند. این خودروها در کنار آلودگی‌های هوا و صوتی که ایجاد می‌کنند، عامل افزایش مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات نیز هستند و طبق مطالعات انجام‌شده با بیماری‌های قلبی و چاقی ارتباط دارند. این حقایق و موارد دیگر باعث شده است که جمعیت قابل‌توجهی از مردم جهان کل چندین دهه گذشته را صرف اعتراض به حضور بیش‌ازحد خودروها در شهرها کنند و بعضی از شهرها هم‌چون هلند و بلژیک به معرفی یک روز بدون خودرو در هفته بپردازند.

تداوم این جنبش‌ها به معرفی روزی به‌عنوان «روز جهانی بدون خودرو» منجر شد که هر سال در بیست‌ودوم سپتامبر به‌عنوان یک ابتکار جهانی برای تشویق رانندگان به پرهیز از رانندگی حتی شده تنها برای یک روز و استفاده از راه‌های جایگزین برگزار می‌شود.

روز جهانی بدون خودرو + بهترین شهرهای جهان برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی

روز جهانی بدون خودرو

در روز جهانی بدون خودرو، مردم به‌جای رانندگی با خودروهای شخصی خود برای تردد از شیوه‌های سفر فعال هم‌چون پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری یا حمل‌ونقل عمومی و سایر اشکال حمل‌ونقل پایدار بهره می‌گیرند و به جست‌وجوی راهکارهایی می‌پردازند که به شهر آن‌ها کمک می‌کند دارای خودروهای کمتر و هوای پاک‌تر شوند. همچنین فرصتی را برای مردم فراهم می‌کند تا متوجه شوند که آلودگی چقدر بر زندگی کره زمین تأثیر می‌گذارد، زیرا گازهای گلخانه‌ای وسایل‌نقلیه منبع اصلی آلودگی هوا در شهرها هستند.

روز جهانی بدون خودرو مزایای بی‌شمار پرهیز از خودروها را برای شهروندان از جمله کاهش آلودگی هوا و ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در محیطی امن‌تر نشان می‌دهد. دوچرخه‌سواری یکی از اشکال محبوب حمل‌ونقل فعال و پایدار به‌شمار می‌رود که دارای مزایای سلامتی فراوان برای بدن و شهرها است و دوچرخه‌ها می‌توانند بهترین گزینه برای جایگزینی با خودروهای شخصی باشند.

بهترین شهرهای جهان برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی

دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی نه تنها راهی عالی برای فعال ماندن و کشف مکان‌های جدید، بلکه یک شیوه سفر پایدار مفید برای محیط‌زیست و مسافران است. دوچرخه‌سواران با انتخاب دو چرخ به جای چهار چرخ، ردپای کربن خود را کاهش می‌دهند، تراکم ترافیک را به حداقل می‌رسانند و به کیفیت هوای پاک‌تر کمک می‌کنند. دوچرخه‌سواری همچنین به مسافران این امکان را می‌دهد که تجربه‌ای غنی از مناظر، فرهنگ‌ها و جوامعی به‌دست آورند که در طول مسیر با آن‌ها مواجه می‌شوند. در ادامه با بهترین شهرهای بدون خودرو جهان برای دوچرخه‌سواری و همچنین پیاده‌روی آشنا می‌شویم.

روز جهانی بدون خودرو + بهترین شهرهای جهان برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی

گنت، بلژیک

گنت در بلژیک که به‌واسطه میادین عمومی و بازارهای بزرگ خود شناخته شده است، در پنج سال گذشته به‌عنوان دومین منطقه بزرگ بدون خودرو تعیین شد. این ابتکار در سال ۱۹۹۶ آغاز شد، چراکه ترافیک سنگین به‌هیچ‌وجه برای کافه‌های بیرونی و فرهنگ غذاخوری این شهر مناسب به‌نظر نمی‌رسید. گزارش‌ها نشان داد که حمل‌ونقل شهری گنت با افزایش ۲۵ درصدی دوچرخه‌سواران در سراسر شهر، باعث تغییر منظر شهری شده و تفاوت قابل‌توجهی ایجاد کرده است. برای تردد راحت‌تر در این منطقه بدون خودرو برای افرادی که دوچرخه‌سواری را ترجیح نمی‌دهند نیز اتوبوس‌های برقی تعبیه شده است.

آمستردام، هلند

آمستردام سرزمین رویاها برای بسیاری از علاقه‌مندان به فرهنگ و همچنین هنرمندان است. این شهر همیشه به دلیل قوانین منحصربه‌فرد و انتخاب‌های فراگیر شهرت داشته و در سال ۲۰۱۹ قانون‌گذار شهرداری آن محدودیت‌های خاصی را برای اجرای دستور کار «بدون خودرو» اعلام کرد. اگرچه خودروها به‌طور کلی در این شهر ممنوع نیستند، اما مطالعات نشان می‌دهد که تنها یک چهارم از سفرها توسط خودرو انجام می‌شود. برای اطمینان از بدون ترافیک باقی ماندن شهر نیز متروی آمستردام در تمام طول شب حتی طی تعطیلات آخر هفته فعال و حمل‌ونقل آخر هفته برای کودکان زیر ۱۲ سال رایگان است.

روز جهانی بدون خودرو + بهترین شهرهای جهان برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی

لامو، کنیا

لامو، یک شهر میراث جهانی ثبت شده در یونسکو و جزیره‌ای فوق‌العاده جذاب در سواحل کنیا است که قدیمی‌ترین و محافظت‌شده‌ترین سکونت‌گاه ساحلی آفریقای شرقی به‌شمار می‌رود و در آن روش معمول حمل‌ونقل دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی است. در واقع لامو شهری کاملاً بدون ماشین است.

روز جهانی بدون خودرو + بهترین شهرهای جهان برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی

گیتورن، هلند

گیتورن با ارائه گزینه تردد بین شهرهای بدون ماشین و روستاهای کاملاً بدون جاده، زیبایی و پایداری را ارتقا می‌دهد. تردد خودروها در این منطقه به‌طور کامل ممنوع است و بازدیدکنندگان ملزم هستند وسایل‌نقلیه خود را در حومه شهر پارک کنند. تنها راه حمل‌ونقل در این دهکده جذاب، قایق‌های موجود در امتداد آبراه‌ها است که با چهار مایل کانال به هم متصل هستند. تردد در سراسر این ونیز هلندی با سکوت ناشی از فضا و حیات‌وحش بکر، خاطره‌انگیزتر می‌شود.

روز جهانی بدون خودرو + بهترین شهرهای جهان برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی

اسلو، نروژ؛ مرگ‌ومیر صفر ناشی از تصادفات

به‌منظور انطباق با روند جاری در شهرهای مجاور، صدها جای پارک در مرکز شهر اسلو طی چند سال گذشته تغییر کاربری داده‌اند. اسلو به‌طور هم‌زمان شبکه خطوط دوچرخه‌سواری خود را در تلاشی برای تشویق مردم به رانندگی کمتر بدون ممنوعیت صریح وسایل‌نقلیه گسترش داد. این شهر در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان نخستین شهری معرفی شد که با حذف آهسته و استراتژیک خودروها از دو منطقه بزرگ شهری و قرار دادن مدارس و ساکنان در نزدیکی آن، مرگ‌ومیر عابر پیاده یا دوچرخه‌سوار را به صفر رساند. این شهر طرح‌های امیدوارکننده‌ای مانند طرح زندگی بدون خودرو برای خیابان‌های عابرپیاده دارد که جاذبه‌های بسیاری برای مسافران شهر فراهم خواهد آورد.

روز جهانی بدون خودرو + بهترین شهرهای جهان برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی

کد خبر 689431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.