۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸
جنگ نبود، دفاع مقدس بود

یک راوی دفاع مقدس در یادداشتی نوشت:ما برای خدا و در راه خدا دفاع کردیم و اگر جنگ بر ما تحمیل نمی‌شد، هرگز دست به اسلحه نمی‌بردیم و در میدان جنگ از حد تجاوز نکردیم و پایبند اصول اخلاقی بودیم.

خبرگزاری ایمنا: حسین اسماعیل‌زاده، رزمنده و راوی دفاع مقدس در یادداشتی نوشت: در هر دین و مسلکی، دفاع واجب و مقدس بوده، اما جنگ حرام و منفور است، اگر به فرد یا افرادی حمله شد، عقل و شرع حکم می‌کند از خود دفاع کنند و مهاجم را مغلوب سازند تا دیگر فکر حمله به مال و ناموس دیگران حتی به ذهنشان خطور نکند.

در آیه ۱۹۰ سوره بقره، خداوند متعالی می‌فرمایند: در راه خدا با کسانی که با شما می‌جنگند، نبرد کنید و از حد تجاوز نکنید که خدا تجاوزکاران را دوست نمی‌دارد.

ما در دفاع مقدس به مفاد این آیه عمل کردیم و برای خدا و در راه خدا دفاع کردیم نه به خاطر جاه‌طلبی و انتقام‌جویی، دفاع ما در مقابل متجاوز بود، یعنی اگر جنگ بر ما تحمیل نمی‌شد، هرگز دست به اسلحه نمی‌بردیم و در میدان جنگ از حد تجاوز نکردیم و پایبند اصول اخلاقی بودیم، یعنی به غیر نظامیان عراقی و مردم بی‌گناه و منازل مسکونیشان حمله نکردیم به عبارتی مقابله به مثل نکردیم بلکه اصول اخلاقی و تقوای الهی را رعایت کردیم (آیه ۱۹۴ سوره مبارکه بقره) و دیگر اینکه وقتی دشمن اسلحه را بر زمین گذاشت و تسلیم شد و به عبارتی قطعنامه ۵۹۸ را واقعاً پذیرفت و حمله نکرد ما هم به او حمله نکردیم اما زمانی که عملیات فروغ جاویدان را به سرکردگی مسعود رجوی و منافقان به راه انداخت و قصد داشت خود را از مهران به تهران برساند بر ما واجب شد در عملیات مرصاد از خود دفاع کنیم و دشمن مکّار را به عقب برانیم.

دفاع ما زوایای گوناگونی داشت؛ گروه‌ها و اصناف بسیار در پیروزی ما بر دشمنِ تا بُن دندان مسلّح نقش داشتند، از جمله زنانِ عفیف و شجاعِ این مرزوبوم که خود در پشت جبهه و فرزندانشان در عرصه نبرد از میهن اسلامی، ناموس، تمامیت ارضی به پاخاستندو امنیت و قدرت را برای ایران اسلامی به ارمغان آورده و ماندگار کردند.

توده زنان مسلمان، علاوه بر حضور مستقیم در دفاع مقدس، به انواع حمایت‌ها در پشتیبانی از رزمندگان دست زدند که یکی از آنها مشارکت در کمک مالی به جبهه‌های جنگ بود، در واقع در دوران دفاع مقدس شاهد اوج ایثارگری مالی زنان بودیم که امام بارها به آن اشاره کرده‌اند، از جمله ایشان در جایی فرمودند: ما هر روز شاهد زنانی هستیم که ماحصل عمرشان یک سکه طلا را می‌آورند و در راه خدا و جنگ انفاق می‌کنند.

نبرد نظامی و حضور زنان در میدان جنگ واجب نیست اما زنان می‌توانند مجروحان جنگی را مداوا کنند چنان که در زمان رسول گرامی اسلام، نسیبه جراح، مجروحان جنگی را مداوا می‌کرد و در جنگ احد خود را سپر بلای رسول اکرم قرار داد و به افرادی که فرار می‌کردند خاک می‌پاشید و می‌گفت: رسول خدا را رها می‌کنید و کجا می‌روید؟!

در دوران دفاع مقدس نیز از این زنان کم نداریم مانند فرنگیس حیدرپور، شیرزنی از دیار گیلان غرب که وقتی با دو مهاجم عراقی روبه‌رو می‌شود، یکی را با تبر می‌کشد و دیگری را اسیر می‌کند و تحویل رزمندگان اسلام می‌دهد، او در آن زمان دختری ۱۸ ساله بود که همه او را نماد مقاومت و از راویان دفاع مقدس می‌شناسند.

کد خبر 689342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.