روز جهانی آلزایمر ۲۰۲۳ + کشورهایی با بالاترین میزان زوال عقل

روز جهانی زوال عقل در بیست‌ویکم سپتامبر برگزار می‌شود که این روز در سال ۲۰۲۳ با موضوع "نه خیلی زود است، نه خیلی دیر" برگزار می‌شود. فنلاند، بالاترین میزان مبتلایان به زوال عقل را در جهان دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلزایمر مجموعه‌ای از اختلالات در عملکرد ذهنی و نوعی بیماری زوال عقل است که بر حافظه تأثیر می‌گذارد و عملکرد روزانه را مختل می‌کند. این بیماری بین ۶۰ تا ۸۰ درصد موارد زوال عقل را به خود اختصاص می‌دهد و به دلیل تأثیری که بر نزدیک‌ترین افراد به بیمار دارد، اغلب به‌عنوان یک بیماری خانوادگی در نظر گرفته می‌شود. در سال ۱۹۸۴ سازمان بین‌المللی بیماری آلزایمر (ADI) تأسیس شد که مسئولیت حمایت از بیماران آلزایمری و انجام اقدامات ارتباطی برای آموزش مردم و تسریع در سیاست‌های مرتبط را بر عهده دارد. این سازمان در سال ۱۹۹۴ بیست‌ویکم سپتامبر را به‌عنوان تلاشی برای افزایش آگاهی پیرامون این اختلال، روز جهانی آلزایمر نامید تا فرصت مناسبی برای جست‌وجوی راه‌های جدید برای مبارزه با اثرات این بیماری باشد.

هرچند دنیای امروز همواره نیازمند تلاش‌های گسترده برای مقابله با آلزایمر و دیگر بیماری‌های زوال عقل است و دستیابی به بهترین شیوه‌های درمانی به صرف زمان و هزینه بیشتر برای تحقیقات گسترده‌تر نیاز دارد، اما دریافت تاییدیه برای بعضی از شیوه‌های درمانی جدید نشانه‌ای امیدوارکننده برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان است که از آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل رنج می‌برند و با ادامه تحقیقات می‌توان به درمان‌های مؤثرتری دست یافت که بتواند زندگی افرادی را که تحت تأثیر این شرایط ویرانگر قرار گرفته‌اند، بهبود بخشید.

شعار روز جهانی آلزایمر ۲۰۲۳

روز جهانی آلزایمر در سال ۲۰۲۳ با موضوع "نه خیلی زود است، نه خیلی دیر" برگزار می‌شود که بر اهمیت حیاتی شناسایی عوامل خطر و برداشتن گام‌های پیشگیرانه برای کاهش آن خطرات تأکید دارد.

کشورهایی با بالاترین میزان زوال عقل

بیش از ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل زندگی می‌کنند که پیش بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۱۵۳ میلیون نفر برسد. زوال عقل یک وضعیت عصبی ناتوان و ناراحت کننده است که به‌عنوان یک نگرانی مبرم سلامت جهانی در نظر گرفته می‌شود و تاکنون میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. با افزایش سن جمعیت، کشورها شاهد افزایش موارد زوال عقل هستند. این امر در کنار تأثیرات منفی بر نیروی کار و مشاغل، سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی را تحت فشار قرار می‌دهد و حاکی از آن است که این وضعیت به رسیدگی فوری نیاز دارد.

در میان کشورهایی که با بالاترین میزان زوال عقل دست‌وپنجه نرم می‌کنند، نام کشورهایی هم‌چون بریتانیا، ایالات‌متحده‌آمریکا و کانادا به‌دلیل شیوع قابل‌توجه این اختلال شناختی برجسته است. در ادامه با پنج کشور با بالاترین نرخ زوال عقل آشنا می‌شویم. برای به دست آمدن این لیست، با استفاده از داده‌های سازمان جهانی بهداشت نرخ مرگ‌ومیر ناشی از زوال عقل به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر رتبه‌بندی شده است.

فنلاند، بالاترین میزان زوال عقل

فنلاند با نرخ ۵۴.۶۶ درصد، از کشورهایی است که بالاترین میزان آلزایمر و زوال عقل را دارد. هزینه‌های درمان و مراقبت از بیماران زوال عقل در این کشور سالانه ۱.۵ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود که این میزان بر اقتصاد و مشاغل تأثیر می‌گذارد. با این وجود راه‌حل‌ها و تحقیقات نوآورانه امیدی را برای کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت زندگی برای افراد آسیب‌دیده در این کشور ایجاد می‌کند. امروزه کسب‌وکارها و سازمان‌ها روی فناوری‌ها و سیستم‌های پشتیبانی سرمایه‌گذاری می‌کنند تا در زندگی افراد مبتلا به زوال عقل و خانواده‌هایشان تغییراتی مثبت ایجاد کنند.

بریتانیا، یک نگرانی مهم سلامتی با هزینه بالا

زوال عقل در بریتانیا با نرخ ۴۲.۷۰ درصد یک نگرانی مهم سلامتی به‌شمار می‌رود. تأثیر مالی آن نیز قابل‌توجه است، زیرا زوال عقل در سال ۲۰۲۱ بیش از ۳۲.۵ میلیارد دلار به اقتصاد بریتانیا زیان وارد کرد. این زیان شامل هزینه‌های مربوط به بازنشستگی پیش از موعد و هزینه‌های بالای مراقبتی در کنار فشار وارده بر خانواده‌ها و سیستم مراقبت‌های بهداشتی بود. در بریتانیا به‌رغم چالش‌های موجود، بازار رو به رشدی برای مراقبت از بیماران زوال عقل، همراه با افزایش تقاضا برای محصولات و خدمات مورد نیاز به‌منظور حمایت از افراد مبتلا وجود دارد.

اسلواکی، یک بیماری رو به رشد

اسلواکی با نرخ ۳۸.۱۵ درصد و افزایش پیش‌بینی شده در این تعداد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، سومین کشوری است که بالاترین میزان زوال عقل را دارد. تأثیر اقتصادی این امر قابل‌توجه است، به‌طوری‌که هزینه مراقبت از زوال عقل به ازای هر نفر حدود ۱۰۹۱ دلار برای درمان‌های بستری می‌شود. بار این بیماری برای سیستم مراقبت‌های بهداشتی و مشاغل اسلواکی نیز سنگین است و مراقبین با استرس عاطفی و مالی مواجه هستند. با این حال فرصت‌هایی برای نوآوری در فناوری و مراقبت‌های بهداشتی برای بهبود زندگی این افراد و خانواده آن‌ها وجود دارد. تشخیص و پیشگیری به‌موقع برای کاهش بار افراد، خانواده‌ها و جامعه بسیار مهم است.

آلبانی، تأثیر اقتصادی بالا

آلبانی با نرخ ۳۶.۹۲ درصد میزان بالایی از زوال عقل را تجربه می‌کند. تأثیر اقتصادی این بیماری چشمگیر و هزینه‌های مراقبت آن حدود ۴۵۰ میلیون دلار برآورد شده است. بهبود کیفیت زندگی افراد آسیب‌دیده در این کشور یک رویکرد چند وجهی و منابع موجود برای رسیدگی مؤثر به آن قابل‌توجه است.

ایسلند، بار اقتصادی سنگین

ایسلند با نرخ زوال عقل ۳۵.۵۹ درصد، تأثیر اقتصادی قابل‌توجهی در حدود ۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را از این بیماری تجربه می‌کند. با وجود چالش‌ها، فرصت‌هایی برای کسب‌وکارهای فعال در بازار زوال عقل، به‌ویژه در توسعه محصولات و خدمات سازگار با زوال عقل در این کشور وجود دارد. اولویت دادن به مراقبت از زوال عقل می‌تواند کیفیت زندگی را بهبود ببخشد و بار اقتصادی ایسلند را کاهش دهد. آموزش جامعه و ارائه حمایت برای افراد مبتلا و خانواده‌هایشان بسیار مهم است.

کد خبر 689208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.