نوبل اسلامی در اصفهان برگزار می‌شود/ به‌کارگیری ون‌ها در ناوگان حمل‌ونقلی نصف‌جهان

شهردار اصفهان گفت: مهرماه امسال با برگزاری جایزه مصطفی(ص) شاهد نوبل اسلامی در این کلانشهر خواهیم بود و در این راستا میزبان حضور تعدادی از دانشمندان جهان هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم شهریورماه_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» اظهار کرد: با آغاز ماه ربیع الاول، اصفهان شاهد رخدادهای مهمی است به‌طوری که تا دو هفته آینده در اصفهان جایزه مصطفی (ص) به‌عنوان یک جایزه بین‌المللی را خواهیم داشت و به نوعی می‌توان گفت که نوبل اسلامی در اصفهان برگزار می‌شود و میزبان حضور تعدادی از دانشمندان جهان هستیم.

وی افزود: در جریان این رویداد از شخصیت‌های تراز اول کشور در اصفهان میزبانی خواهیم کرد و از نظر شخصیت علمی نیز از سراسر جهان، دانشمندان منتخبی که آثار آن‌ها توسط شورای داوری بنیاد نخبگان انتخاب شده است، در نصف جهان حضور پیدا خواهند کرد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: حضور شخصیت‌های علمی و دانشمندان از سراسر جهان در اصفهان برای دانشجویان و دانشگاهیان غنیمت است، چرا که فضایی فراهم شده تا با هم گفت‌وگوهایی را در زمینه‌های فنی و علمی خاص خود داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از نفرات منتخب آخرین دوره جایزه مصطفی کاشف واکسن فایزر بود که در شرایط بحرانی کرونا به مردم جهان کمک کرد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه سی‌وپنجمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودک و نوجوان را نیمه دوم مهرماه سال جاری در اصفهان خواهیم داشت، همچنین شاهد برگزاری جشنواره فن نما را در مهر ۱۴۰۲ خواهیم بود، اظهار کرد: به‌مناسبت هفته دفاع مقدس نیز برنامه ترکیبی در گلستان شهدا برگزار خواهیم کرد که همه این برنامه‌ها برای مخاطب خاص خود جذاب و قابل استفاده خواهد بود.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

شهروند: با توجه به اینکه خیابان میرداماد از سمت خیابان طیب همیشه با ترافیک سنگین مواجه است، هفته آینده با بازگشایی مدارس و حضور سرویس‌های مدارس مشکلات ترافیکی افزایش خواهد یافت که این شرایط مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است؛ چه چاره‌ای در این باره اندیشیده‌اید؟

شهردار اصفهان: در آستانه مهرماه به‌ویژه هفته نخست مهرماه نگران مسائل حمل‌ونقل و ترافیک هستیم، از این‌رو ستاد مهر شهرداری اصفهان با همکاری پلیس راهور و آموزش و پرورش شکل گرفته است تا در کنار هم تدابیری اندیشیده‌ایم که ترافیک شهر در ساعات نخست روزهای آغازین مهرماه کنترل شود.

تدابیر کلان‌تر از جمله شناورسازی ساعت فعالیت ادارات را در نظر گرفته و پیشنهاد مربوطه را مطرح کردیم که مورد توجه و تأیید قرار گرفته است؛ امیدوارم با پیش‌بینی‌های صورت گرفته و انجام درست وظایفی که در پازل مشترک برای شهرداری، پلیس راهور و آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، شاهد کاهش ترافیک معابر سطح شهر باشیم.

پیش‌بینی کردیم که بتوانیم حمل‌ونقل روان تری داشته باشیم، از مهرماه امسال مد جدید حمل‌ونقلی که «ون» است، به ناوگان حمل‌ونقل شهر اضافه می‌شود که بخشی از آن را برای معلولان تجهیز شده است.

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک و رئیس ستاد مهر شهرداری اصفهان: ستاد مهر ۱۴۰۲ از ابتدای شهریورماه تشکیل شد و بعضی اقدامات مدیریتی و اجرایی برای رفع دغدغه شهروندان هماهنگ و انجام شد.

نخستین اقدامات مدیریتی، شناورسازی ساعت فعالیت ادارات از ساعت ۷ تا ۸ صبح بود که تجربیات سال‌های گذشته و شهرهای دیگر نشان می‌دهد در کاهش ترافیک مؤثر است.

با آموزش و پرورش روی تفاوت ساعات بازگشایی مدارس مقاطع ابتدایی و متوسطه با توجه به اینکه بعضی از آنها دو نوبته و بعضی تک نوبته است، هماهنگی شده است که با اختلاف ۱۵ دقیقه‌ای این مدارس فعالیت داشته باشد، به عنوان مثال مدارس مقطع متوسطه دو نوبته ساعت ۷:۱۵، متوسطه تک نوبته ساعت ۷:۳۰، ابتدایی دو نوبته ۷:۴۵ و ابتدایی تک‌نوبته ساعت ۸:۰۰ فعالیت خود را آغاز کنند که این اقدام در کاهش ترافیک مؤثر است.

به‌منظور جلوگیری از ایجاد ترافیک در معابر مجاور مدارس، حیاط تعدادی از آن‌ها برای سوارکردن دانش‌آموزان با رعایت موارد ایمنی و ترافیکی استفاده می‌شود؛ این تصمیم سبب می‌شود ترافیک در مقابل مدرسه کمتر ایجاد شود، در این راستا شهرداری به مدارسی که حیاط خود را برای این مهم اختصاص می‌دهند، در حوزه نظافت و ایجاد پارکینگ‌های امن یاری می‌کند.

در این راستا ضمن هماهنگی و برنامه‌ریزی و دریافت مصوبه شورای ترافیک استان، طی همکاری و تعامل با اداره کل آموزش و پرورش در سال جاری، در فاز نخست حدود ۶۰ مدرسه جهت استقرار سرویس مدارس در حیاط آن‌ها پیش‌بینی شده است که با تعامل مدیران اجرایی خواهد شد.

هماهنگی با اکیپ‌های پلیس راهور و کنترل نظارت شهرداری انجام شده است که در ساعات اوج ترافیک صبح و ظهر در گلوگاه‌ها، تقاطع‌ها و معابر مستقر می‌شوند تا بتوانیم در حد امکان به روان‌سازی ترافیک کمک کنیم؛ البته شهروندان نیز باید ساعت انجام سفرهای درون شهری خود را در زمان‌های پیک ترافیک انجام ندهند، مسیرهای کم ترافیک را انتخاب کنند و حتی‌الامکان از دوچرخه و وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

یکی دیگر از اقدامات مهم در آستانه بازگشایی مدارس، اطلاع‌رسانی زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه‌ها به صورت بر خط از طریق نرم‌افزار مسیریاب نشان است؛ این اطلاعات پیش از این فقط در نرم‌افزار اصرو در دسترس بود، از این‌رو شهروندان اصفهانی می‌توانند علاوه بر مسیریابی خطوط اتوبوس در این نرم‌افزار، از زمان رسیدن اتوبوس نیز در هر ایستگاه با استفاده از نرم‌افزار نشان مطلع شوند.

شهرداری و شورای شهر اصفهان آماده رفع مشکل اراضی علی‌آباد کلنگان است

شهروند: حدود ۳۰ سال پیش قطعه زمینی را در اراضی علی‌آباد کلنگان خریداری کردم، پیرو دستور رئیس جمهور قرار بود این شهرک راه‌اندازی شود، اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است، در حالی که انتظار می‌رود شهرداری منطقه ۱۲ همکاری لازم را با شهروندان داشته باشد.

شهردار اصفهان: مشکل اراضی علی‌آباد کلنگان به بیش از ۵۰ سال گذشته باز می‌گشت که در سفر ریاست جمهور به اصفهان با همت ایشان و همدلی و همکاری دستگاه‌هایی که هر کدام باید نقشی را ایفا می‌کردند، اصل مشکل رفع شد؛ اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد که باید من یا شورای اسلامی شهر ورود پیدا کنیم، آمادگی لازم را داریم.

علی‌اکبر رسالت، مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان: مشکل اراضی علی‌آباد کلنگان در سفر ریاست جمهوری و با همکاری استانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان رفع و صورت‌جلساتی با هیئت مدیره مربوطه امضا شده است، همچنین کارهای کارشناسی در حال انجام است.

بررسی‌های کامل‌تر آن در حوزه حقوقی انجام شد، همچنین با تعاونی مسکن ارتش و اتوبوسرانی هماهنگی لازم انجام شده است، علت تأخیر در صدور پروانه ساختمانی مسائل مالکیتی بوده است که موضوع تفکیک و توافق در جلسه هفته آینده شورای اسلامی شهر اصفهان مطرح خواهد شد تا پس از تصویب در شورا و تأیید فرمانداری، نسبت به صدور پروانه ساختمانی برای متقاضیان اقدام شود.

لزوم توافق اوقاف و آموزش‌وپرورش برای تعیین تکلیف مدرسه نیمه کاره در خیابان هشت بهشت شرقی

شهروند: مدرسه‌ای در خیابان هشت بهشت شرقی جنب مسجد امام حسن عسکری (ع) وجود دارد که ۱۸ سال پیش آموزش و پرورش آن را احداث و رها کرده و در حال حاضر اینجا به محلی برای تردد معتادان تبدیل شده است؛ دیوارکشی ناقصی نیز اطراف این مدرسه انجام شده و این محل را به مکان امن معتادان تبدیل کرده است که درخواست داریم شهرداری پیگیری لازم را انجام دهد.

شهردار اصفهان: شهرداری امکان ورود و مداخله به محلی که دیوارکشی شده باشد را ندارد و تنها در حد مطالبه‌گر می‌تواند از نهاد مربوطه مطالبه کند.

محسن زمانی، مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان: بر اساس درخواست‌های مردمی جلساتی با متولی مسجد امام حسن عسکری (ع) داشتیم، شهرداری اینجا نمی‌تواند نقش خاصی ایفا کند، زیرا اختلاف نظر بین آموزش و پرورش و اوقاف در مالکیت و اداره محل وجود دارد.

نتیجه برگزاری چند جلسه در این راستا آن بود که شهرداری به صورت داوطلبانه ایمن سازی محل اقدام کند؛ با توجه به اینکه امکان سقوط شهروندان به این ساختمان نیمه کاره وجود داشت، برای دیوارکشی مناسب اقدام کردیم تا امکان تردد در آن وجود نداشته باشد و ناهنجاری اجتماعی اتفاق نیفتد، اما متولی شهرداری نیست.

بار دیگر شهرداری به عنوان مطالبه‌گر پیگیری لازم را انجام خواهد داد، اما دو دستگاه باید توافق کنند تا این ساختمان تعیین تکلیف شود.

شهرداری در صدد ایجاد معبر موازی برای خیابان باغ فردوس است

شهروند: خیابان باغ فردوس در منطقه ۱۳ گذر باریکی است، در حالی که پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها به دلیل اینکه مسیر ناژوان بوده، بسیار شلوغ است، درخواست می‌کنیم برای این معضل راه‌حلی پیدا کنید؟

شهردار اصفهان: خیابان فردوس یکی از گره‌های ترافیکی شهر اصفهان بوده و هست، زیرا حجم تردد گردشگران برای تردد به ناژوان بالا است، راه حل کوتاه مدت آن ساماندهی انتظامی است، اما شهرداری به دنبال ایجاد معبر موازی بوده است.

جواد کشانی، مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان: یکی از معضلات ترافیکی منطقه ۱۳ ترافیک خیابان باغ فردوس در روزهای تعطیلی و روزهای پایانی هفته است، زیرا گردشگران به مراکز تفریحی ناژوان مراجعه می‌کنند؛ در این راستا تعریض و تملک خیابان شهید رسول موسویان به طول ۵۰۰ متر و عرض پنج متر در دستور کار قرار گرفته است.

بر این اساس املاک در مسیر این طرح شناسایی و با مالکان صحبت شده است که امیدواریم بتوانیم توافقات و موضوع تملک این خیابان را سریع‌تر پیش ببریم؛ البته یکی از مشکلات این است که اراضی ناژوان مالکان متعددی دارد و پرونده مشخصی ندارند.

تصرف و ایجاد مانع در پیاده‌روها برای عبور و مرور مردم جرم محسوب می‌شود

شهروند: ابتدای خیابان مشتاق دوم یک نمایشگاهی وجود دارد که برای تردد خودروهای خود از محل عابران پیاده استفاده می‌کند، پیگیری‌های زیادی انجام شده است، نمایشگاه باید مجوز پل بگیرید و از روی پل عبور کند، اما چون باید هزینه پرداخت کند از این کار امتناع می‌کند، همچنین در خیابان بازارچه تعدادی کافی شاپ وجود دارد که معبر عمومی را می‌گیرند و نرده‌گذاری نیز انجام شده است، پیگیری زیادی انجام دادیم، اما هنوز با کافی شاپ ها برخورد لازم صورت نگرفته است؟

شهردار: تصرف و ایجاد مانع در پیاده‌روها برای عبور و مرور مردم جرم محسوب می‌شود، از این رو شهرداری مکلف به شناسایی این موانع، برخورد و ارجاع به دستگاه قضائی است. در رابطه با این نمایشگاه در خیابان مشتاق با توجه به تماس‌های مردمی باید تصمیم‌گیری شود، زیرا گذشت زمان چیزی را حل نمی‌کند.

محسن زمانی، مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان: ارائه مجوز احداث پل برای نمایشگاه کندروی خیابان مشتاق در دست بررسی است، زیرا به دلیل مباحث ایمنی و ترافیکی در جانمایی پل تردید بود؛ از این‌رو به صورت موقت دسترسی به پیاده رو ارائه شد.

درصدد هستیم با هماهنگی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و حوزه خدمات شهری به یک جمع بندی برسیم که هم حق مالک محفوظ بماند و هم مزاحمتی برای تردد شهروندان ایجاد نشود.

در مورد کافی شاپ‌های خیابان بازارچه نیز در فصل بهار و تابستان با هماهنگی مدیریت تخلفات شهری در صورتی که مبلمان این مغازه برای تردد شهروندان ایجاد مزاحمت نکند، به صورت موقت و محدود اجازه داده می‌شود از فضای پیاده رو استفاده کنند، اما اگر احساس کنیم که مبلمان برای تردد آسان شهروندان باعث مزاحمت می‌شود، به‌طور حتم مقابله خواهیم کرد.

روح‌الله ابوطالبی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان: استفاده از معابر حق مسلم مردم است و طبق قانون نمی‌توانیم موانعی در این مسیرها ایجاد کنیم؛ در رابطه به این دو مورد نیز شکایت‌های زیادی به سامانه ۱۳۷ شهرداری شده است.

در این راستا در مرحله اول اخطارهای لازم داده شد، با توجه به اینکه مالکان اعتنایی به اخطارها نداشتند جمع آوری اموال صورت گرفت، در صورت بی توجهی مالک در نهایت با تشکیل پرونده این مشاغل به عنوان شغل مزاحم از مراجع قضائی پیگیری خواهیم کرد.

کد خبر 689087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.