۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
شعار هفته ملی کودک اعلام شد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هفته ملی کودک را با شعار «کودکی بهتر، زندگی بهتر» پانزدهم تا بیست‌ویکم مهر ۱۴۰۲ برگزار می‌کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، روز و هفته ملی کودک از مهم‌ترین مناسبت‌هایی است که همه ساله در کشورهای مختلف به منظور توجه به حقوق کودکان و برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط زندگی آنان برگزار می‌شود.

در این هفته، اقدام‌هایی از سوی دولت، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط انجام می‌شود تا مسائل مربوط به کودکان مورد توجه قرار گیرد. برنامه‌هایی نظیر نشست‌ها، کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های آموزشی برگزار می‌شود تا آگاهی‌افزایی درباره حقوق کودکان به وجود آید و توجه بیشتری به مسائل آنان معطوف شده و راهکارهایی برای حفاظت از حقوق آنان ارائه شود.

بنابراین، هفته ملی کودک فرصتی است تا جامعه به وجود و نیازهای کودکان توجه بیشتری داشته باشد و برنامه‌هایی برای مراقبت و حمایت از آنان انجام دهد؛ بر همین اساس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک شیوه‌نامه هفته ملی کودک را به منظور هم‌افزایی تمامی نهادها و سازمان‌های فعال در حوزه کودکان و برگزاری هر چه بهتر هفته ملی کودک منتشر کرده است.

همچنین به منظور ایجاد وحدت‌رویه در پیش‌بینی و اجرای برنامه‌ها، شورای سیاست‌گذاری هفته‌ی ملی کودک، شعار «کودکی بهتر، زندگی بهتر» را، برای گرامی‌داشت این هفته در نظر گرفته است.

در این شیوه‌نامه جلب توجه افکار عمومی نسبت به اهمیت دوران کودکی، ویژگی‌ها، نیازها و خواسته‌های کودکان امروز هدف کلی عنوان شده است و هم‌گرایی و هم‌افزایی فعالیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای متولی کودک در حیطه وظایف و تکالیف سازمان سراسر کشور، ارتقای سطح دانش و آگاهی فعالان حوزه کودک به ویژه «کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»، معطوف کردن توجه مسئولان و جامعه به مسائل و نیازهای قشر کودک به ویژه کودکان با نیازهای ویژه، معرفی کانون و ظرفیت‌های آن به جامعه به ویژه «خانواده‌ها و اولیای تربیتی»، آگاهی‌رسانی در خصوص تکالیف و حقوق کودک، فرهنگسازی در زمینه ایجاد امکان مشارکت کودکان، ایجاد زمینه امکان دسترسی برابر کودکان به خدمات و امکانات رفاهی، تفریحی و آموزشی و معرفی نهادهای مرتبط با حوزه کودکان و آشنایی با ظرفیت‌های آنها نیز به عنوان اهداف فرعی تعریف شدند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان روزشمار هفته ملی کودک را نیز به این ترتیب اعلام کرده است: پانزدهم مهر کودک، صلح، امنیت، محیط زیست، شانزدهم مهر کودک، زندگی، سلامت، رشد، هفدهم مهر کودک، مشارکت، آگاهی، شکوفایی، هجدهم مهر کودک، خانواده، هویت، عدم تبعیض، نوزدهم مهر کودک، اخلاق، تربیت، مصلحت، بیستم مهر کودک، گذشته، حال، آینده و بیست‌ویکم مهر کودک، رفاه، بهزیستی، دسترسی برابر.

همچنین هم‌گرایی و هم‌افزایی فعالیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای متولی کودک در سراسر کشور از جمله اهداف مهم در برگزاری این هفته است. برهمین اساس برخی دستگاه‌های اجرایی مرتبط عبارتند از: وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت آموزش و پرورش، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، شورای کتاب کودک، مدیرعامل بنیاد کودک، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، صندوق نوآوری و شکوفایی و....

هفته ملی کودک از پانزدهم تا بیست‌ویکم مهر امسال برگزار می‌شود و کودکان و نوجوانان سراسر کشور، مربیان و اولیای تربیتی، خانواده‌ها و فعالان حوزه کودک و نوجوان مخاطبان برنامه‌های این هفته هستند.

کد خبر 688989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.