ضرورت اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین / نظام دوری امسال اجرایی نمی‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: شعار امسال آموزش و پرورش «همه با هم مدرسه قوی، ایران قوی» است و از اهداف مهمی که مورد توجه قرار دارد «تربیت دینی و عدالت آموزشی» در سطح استان بوده که ذیل آن اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت یعنی مدرسه در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد رضا ابراهیمی، امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم شهریورماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه در آستانه بازگشایی مدارس، اظهار کرد: مهرماه، ماه شادابی، سرزندگی، پویایی و حرکت به سمت رشد و پیشرفت و مبارزه با جهل و تاریکی است.

وی با بیان اینکه مهر امسال را با مدد گرفتن از خدای متعال و پیامبر اکرم (ص) با شعار «مهر نبوی» آغاز می‌کنیم و پذیرای بیش از یک میلیون دانش‌آموز هستیم، افزود: اگر این یک میلیون دانش‌آموزر به علاوه والدین، معلمان و خانواده‌های دانش‌آموزان را حساب کنیم، به نوعی تمام جمعیت استان با آموزش و پرورش مرتبط هستند و هیچ فردی و گروهی بی‌ارتباط با آموزش و پرورش نیست، چرا که تمام افراد دانش‌آموز دیروز، امروز یا فردا هستند، لذا مهم‌ترین مؤسسه ارتباط بین مردم و حاکمیت، آموزش و پرورش است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید کرد: در دورترین نقاط کشور جایی که پرچم مقدس جمهوری اسلامی برافراشته می‌شود، جایی به نام مدرسه است، بنابراین جایگاه مدرسه بر همگان مشهود است، از مهم‌ترین درس‌های آموزه‌های دینی این بوده که مدرسه مکان مقدسی بوده و خداوند به ابزار تعلیم و تربیت قسم یاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: جایگاه دینی معلم، مدرسه و آموزش جایگاهی والا است و هرگاه در جامعه این موضوع رعایت شود، این جامعه پویا، متمدن و پیشرفته است، بنابراین لازم است بدانیم بی‌توجهی به این موارد به همان نسبت بی‌توجهی به حوزه آسیب‌های اجتماعی و کاستی‌ها را افزایش می‌دهد.

ابراهیمی تصریح کرد: شعار امسال آموزش و پرورش «همه با هم مدرسه قوی، ایران قوی» است و از اهداف مهمی که مورد توجه قرار دارد «تربیت دینی و عدالت آموزشی» در سطح استان بوده که ذیل آن اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت یعنی مدرسه در دستور کار است.

وی گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سال ۹۰ مصوب شد، اما تنها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آن اجرایی شده است، بنابراین برای اجرایی شدن کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طرح رهیاران سند تحول که بیشتر معلمان جوان هستند، اجرا و آنها در دوره‌های تخصصی شرکت کرده‌اند که سال گذشته ۷۴ نفر و امسال ۵۰ نفر تحت این طرح، وارد مدارس دولتی می‌شوند و فعالیت می‌کنند.

آثار مثبت سند تحول بنیادین باید در مدارس مشهود باشد

وی تاکید کرد: آثار مثبت سند تحول بنیادین باید در مدارس مشهود باشد، امسال توجه ویژه به مدارس دولتی عادی شده است، در دهه‌های مختلف به مدارس دولتی عادی به دلایل مختلف بی‌توجه شده، امروز مدارس دولتی در شهر اصفهان وجود دارد که سابقه بیش از یک قرن داشته و مهد تربیت و پرورش مفاخری بوده که خدمت‌های فراوانی به جهان اسلام داشته‌اند و امروز به آنها توجه نمی‌شود، بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب، باید به مدارس دولتی تئجه ویژه شود، لذا در چند بخش از جمله تقسیم‌بندی نیروی انسانی موضوعات پیگیری شد تا بیش از نیمی از ساعت موظفه معلمان خاص و مدارس ویژه باید در مدارس دولتی گذرانده شود، همچنین در قالب طرح شهید عجمیان، تجهیز و شاداب‌سازی مدارس دولتی عادی نیز مورد توجه قرار گرفت و علاوه‌بر آن در خصوص کلاس‌های کنکور، تست و نکته و حوزه آموزش مدارس دولتی عادی برنامه ریزی‌های مؤثری انجام شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: ذیل سند تحول بنیادین توجهی ویژه‌ای به تربیت دینی و مقوله‌هایی همچون حجاب، عفاف، هیئت‌های دانش‌آموزی و اقامه نماز جماعت و تقویت هویت ایرانی اسلامی دانش‌آموزان شده است، همچنین آشنا کردن نوجوانان با پیشرفت‌ها و دستاوردهای نظام موضوعی مهم است که اردوهای پیشرفت را در این راستا راه‌اندازی کردیم و بر این اساس بیش از ۴۲ هزار دانش‌آموزان در سال گذشته به اردوهای راهیان پیشرفت رفتند و به طور قطع امسال این آمار افزایش خواهد داشت، همچنین توجه به نمادهای ویژه هویتی همچون سرود ملی، پرچم ملی، مفاخر نام‌دار ادبی و ورزشی در دستور کار قرار دارد، زیرا این موضوعات جزو عناصر هویت‌بخش جامعه است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به شهدای دانش‌آموز، گفت: مدرسه شهید منتظری نجف‌آباد بیش از ۲۰۰ شهید یا مدرسه هاتف بیش از ۱۰۰ شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده است و از این بابت در کنگره ۲۴ هزار شهید استان اصفهان تحت عنوان کارگروهی حضور داریم.

سال گذشته حدود ۵۴ هزار دانش‌آموز اتباع در استان اصفهان ثبت نام کرده‌اند

ابراهیمی درباره چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش استان، تصریح کرد: از رسانه‌ها انتظار دائم تا به عنوان یارکمکی به نهاد آموزش و پرورش کمک کنند، آموزش و پرورش و رسانه وجوه مشترک زیادی با یکدیگر دارند، رسانه‌ها در انعکاس خوبی‌ها، خبرهای امیدآفرین، نقد منصفانه ورود کنند تا مشکلات رفع شود.

وی ادامه داد: مهاجرت بی‌رویه‌ای در سال‌های اخیر انجام شده و دلیل نگرانی عده‌ای از بحث ثبت نام اتباع بیگانه در مدارس، افزون‌تر شدن تعداد جمعیت اتباع بیگانه در بعضی از کلاس‌ها به نسبت حضور دانش‌آموزان ایرانی است، در حال حاضر دانش آموزانی از اتباع بیگانه در مدارس ثبت نام می‌شوند که کد رهگیری یکتا از سامانه اتباع داشته باشند و در این عرصه سعی شده است، توزیع عادلانه‌ای بین مدارس صورت گیرد، سال گذشته حدود ۵۴ هزار دانش‌آموز اتباع بیگانه در استان اصفهان ثبت نام کرده‌اند، ثبت نام دانش آموزان اتباع در بعضی از نقاط استان و شهرستان ممنوع است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در بحث تنوع نوع مدارس افزود: اینکه تنوع نوع مدارس باید کاهش یابد، موضوع صحیحی است، اما یکسان شدن تمام مدارس نه عادلانه بوده و نه امکان‌پذیر است، حضور یک دانش‌آموز تیزهوش در یک مدرس عادی و بین دیگران، باعث از بین رفتن سرمایه‌ها می‌شود، اما در کل مدارس دولتی و غیرانتفاعی داریم و به سمت کاهش تنوع نوع مدارس پیش می‌رویم.

وی درباره جاماندگان از تحصیل گفت: لازم است موانع تحصیل برای هر دانش‌آموزشی که شرایط تحصیل در مدارس را دارد، برداشته شود، اگر افراد هر دانش‌آموزی را می‌شناسند که بازمانده از تحصیل است، به اداره کل آموزش و پرورش اطلاع دهند تا موضوع پیگیری شود، هیچ دولتی نمی‌تواند در دنیا ادعای پوشش صددرصدی تحصیلی در کشور خود را داشته باشد، اما در کشور به این عدد بسیار نزدیک هستیم.

ابراهیمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا، مبنی بر تعیین تکلیف نظام دوری (یکسان بودن معلم اول تا سوم ابتدایی) تاکید کرد: در این رابطه موافقان و مخالفان زیادی وجود دارد و هر یک نظرات مختلفی دارند، اما به طور قطع برای امسال اجرا نخواهد شد.

وی در رابطه با سوال دیگر خبرنگار ایمنا مبنی بر تعیین تکلیف نتیجه آزمون آموزگاران استخدامی آموزش و پرورش با توجه به بازگشایی مدارس گفت: آزمون کتبی توسط سازمان سنجش برگزار و نتایج نهایی توسط این سازمان اعلام می‌شود، مصاحبه‌ها و سنجش‌ها توسط آموزش و پرورش صورت گرفته و به سازمان سنجش اعلام شده و اعلام نتایج نهایی در اختیار سازمان سنجش است.

تأثیر ۴۰ درصدی معدل در کنکور امسال

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: در رابطه با تأثیر معدل دانش آموزان در عرصه کنکور، گفت: این تصمیم توسط مسئولان گرفته شد که پیش نیاز آن آزمون هماهنگ، با شکل و قالب هماهنگ و تصحیح هماهنگ برای همه دانش‌آموزان بود که این مهم امسال توسط آموزش و پرورش صورت گرفت و تمام امتحانات پایانی سال دوازدهم برگزار و تصحیح الکترونیکی شد و تأثیر ۴۰ درصدی در کنکور امسال داشت.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: این تأثیر باعث شد رتبه‌های تک رقمی در سطح کشور توزیع شود و بر این اساس استان اصفهان و بعد از استان تهران، بیشترین رتبه‌های تک رقمی را در سطح کشور داشت و با این فرایند عدالت بیشتر تحقق می‌یابد، کسانی که منافع خاصی در عرصه کنکور به روش‌های قبلی داشتند، سعی در ایجاد اختلال دارند و صبحت‌ها و رایزنی‌های پراکنده‌ای برای آنکه منافع خود را در خطر می‌دیدند، کرده‌اند، باید در ادامه این مسیر دقت کرد.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های مهم پیش روی آموزش و پرورش، نیروی انسانی است که ناشی از بی‌توجهی دولت قبل به دانشگاه فرهنگیان است که برای چندین سال بُعد تربیتی و پرورش معلم در دانشگاه عقب افتاد، با استقرار دولت سیزدهم، عنایت خاص به بحث دانشگاه فرهنگیان و افزایش ظرفیت پذیرش معلم شد که سال گذشته ۲۳۰۰ نفر معلم و امسال ۲۷۰۰ معلم در استان پذیرش شدند و با ادامه این مسیر طی چند سال خلاءهای گذشته از بین می‌رود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان متذکر شد: در راستای اقدامات مرتبط با پیش دبستانی، استان اصفهان امور پیشتازانه‌ای را انجام داده است، بیش از ۱۷۰۰ پیش دبستانی که تحت پوشش ارگان‌ها بودند، ساماندهی شدند و مجوزهای آن صادر و جلسات مختلفی برای مدیران و مسئولان آنها برای تبیین بایدها و نبایدها انجام و نظام نامه‌ای هم برای نصب در مهدکودک‌ها تنظیم شد، به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم، پیش از ثبت نام فرزند خود در پیش دبستانی، به سایت اداره کل آموزش و پرورش مراجعه کنند و از مجوزدار بودن پیش دبستانی مطلع شوند، چرا که در صورت ثبت نام در مهدکودک‌های غیرمجوز، برای ثبت نام در کلاس اول ابتدایی مدرسه دچار مشکل خواهند شد.

وی تاکید کرد: هر آموزگاری که قصد تدریس در مدارس دولتی را دارد باید ۳۶۰ ساعت در شش ساحت سند تحول بنیادین آموزش ضمن خدمت بگذرانند، در غیر این صورت کارت معلم حرفه‌ای دریافت نخواهد کرد.

کمبود فضای آموزشی چالش پیش روی آموزش و پرورش

ابراهیمی با اشاره به اینکه کمبود فضای آموزشی به دلایل مختلف از دیگر چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش استان است، گفت: نخستین دلیل کمبود فضای آموزشی استان، به دلیل موالید استانی نیست، بلکه بحث مهاجرت از دیگر استان‌ها به استان اصفهان است که در شهرستان‌هایی همچون اصفهان، کاشان، برخوار، نجف‌آباد دارای کسری فضای آموزشی هستیم، دومین دلیل کمبود فضای آموزشی استان، بالا رفتن قدمت و سن ساختمان‌های آموزشی است که به مرور از چرخه تحصیل خارج می‌شود، دلیل سوم، بحث فرونشست در شمال شهر اصفهان و شهرستان‌های شمال اصفهان مانند شاهین‌شهر و برخوار است که باعث شده تعدادی از مدارس از چرخه آموزش خارج شود.

وی تشریح کرد: خیران مدرسه‌ساز نیز فعالیتی دو چندان داشته و آمار مدرسه‌سازی نسبت به سال‌های گذشته ۲.۵ برابر شده است و بعضی از مدارس توسط خیران در دست اقدام است که افتتاح خواهد شد، به طور مثال هفته گذشته ۵۳ واحد آموزشی با ۲۵۰ کلاس را در استان افتتاح کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: بحث نگهداشت مدارس بسیار موضوع مهمی است که باید در سطح استان جدی گرفته شود، نباید هر مدرسه‌ای با قدمت ۳۰ سال فرسوده شود، در حوزه نگه‌داشت بنا اقداماتی جدی باید مورد توجه قرار گیرد.

مهم‌ترین اقدامی که در عرصه هنرستان رقم خورد، اتصال آموزش با صنعت است

وی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون دانش‌آموز در سطح استان اصفهان تحصیل می‌کنند، گفت: نیمی از آنها در دوره ابتدایی و نیمی دیگر در سطح متوسطه اول و دوم تحصیل می‌کنند، حدود ۴۶ درصد از جمعیت متوسط دوم سال گذشته در هنرستان ثبت نام کرده‌اند که عدد خوبی است، مهم‌ترین اقدامی که در عرصه هنرستان رقم خورد، اتصال آموزش با صنعت است، بر این اساس اولین هنرستان در قلب صنعت در استان اصفهان منطقه مهردشت دهق احداث شد که از شاخصه آن این بوده که هر فردی که تحصیل می‌کند، در صنعت هم به‌کارگیری می‌شود و کارآفرینی هم می‌شود.

ابراهیمی درباره املاک آموزش و پرورش که در دست دیگر ارگان‌ها است، ادامه داد: با مجموعه اقداماتی که صورت گرفته، تعداد زیادی از املاک آموزش و پرورش استان که در اختیار دیگر نهادها بود، تعیین تکلیف شده و به آموزش و پرورش بازگشته یا در حال بازگشت است.

سرانه ورزشی مدارس استان اصفهان ۱۰ پله صعود داشت

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از مدارس آموزش و پرورش استان، قریب به ۷۰۰ رقبه در استان موقوفه است، بخشی از موقوفات عام و برخی خاص است، طرف اصلی اداره کل آموزش و پرورش در این زمینه، سازمان اوقاف است، به دلایلی همچون کمبود اعتبارات حق موقوفه پرداخت نشده است که در حال پیگیری این امر هستیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: در شهرهای بزرگ نبود سرویس مدارس اجتناب‌پذیر است، اما در حال تلاش برای استقرار شاخصه‌هایی در مدارس سطح شهرهای بزرگ هستیم، لازم است شهروندان را تشویق به ثبت نام در مدارس سطح منطقه سکونت کنیم، همچنین ترغیب دانش‌آموزان دوره متوسطه به استفاده از حمل و نقل عمومی نیز از دیگر راهکارها برای کاهش تردد خودروهای سرویس مدارس است.

وی گفت: خط قرمز ما تعطیلی مدارس به هر دلیلی حتی آلودگی هوا، گرما و سرمای هوا است.

ابراهیمی تاکید کرد: به طور حتم یکی از برنامه‌های ما آشنایی با مفاخر، بزرگان، اماکن، طبیعت‌گردی و هویت‌بخشی است و در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل گردشگری و میراث فرهنگی و محیط زیست داریم، بیشترین امکانات ورزشی و تفریحی در دو سال گذشته به مدارس اضافه و بی‌سابقه‌ترین کمک‌ها به بخش ورزش مدارس و فرهنگیان در این دوره انجام شد، ۱۴۷ پروژه ورزشی در یک سال شروع و به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه رتبه دوازدهم کشور بحث سرانه ورزشی مدارس به استان اصفهان تعلق داشت که طی یک سال گذشته به رتبه دوم ارتقا یافت و ۱۰ پله صعود کردیم، بیش از ۱۴۴ هزار نفر در سال تحصیلی گذشته در مسابقات ورزشی شرکت کردند و اصفهان میزبان آن بود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره پیشنهاد شهرداری اصفهان برای استفاده از حیاط مدارس به عنوان محل سوار شدن به سرویس مدارس گفت: نکته قابل تأمل این است که همه مدارس شهر اصفهان این امکان وجود ندارد، اما در رابطه با مدارسی که این شرایط را داشته باشند، اداره کل آموزش و پرورش به طور قطع همراهی می‌کند.

وی ادامه داد: ماده ۱۶ قانون شورای آموزش و پرورش نیز تاکید دارد، مکان‌هایی که کاربری تجاری دارد، درصدی در اختیار آموزش و پرورش گذاشته شود تا مکان‌هایی که کاربری آموزشی دارد و در اختیار اشخاص است را خریداری کند.

ابراهیمی تاکید کرد: از همه مهم‌تر، ماده ۱۸ قانون شورای آموزش و پرورش است که انبوه‌سازان مکلف هستند، به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی، باید یک مدرسه ۱۲ کلاسه از صفر تا صد بسازند، بخشی از انبوه‌سازان دولتی بوده و بعضی خصوصی، حوزه‌های نظارتی باید برای هر پیمانکاری نظارت کنند تا این ماده قانونی رعایت شود، همچنین لازم است شهرداری‌ها کمک کنند تا در زمان صدور پروانه پایان ساخت نسبت به تحقق این امر توجه بیشتری شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین چالش ما در مناطقی همچون شهر فولادشهر، شهر بهارستان، شهرک گل نرگس، شهرک شهید کشوری، شهرک سیمرغ و تمام شهرک‌های اقماری کمبود فضای آموزشی است که این ماده ۱۸ قانون به صورت کامل اجرا نشده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: تلاش ما باید این باشد که حکمرانی آموزش و پرورش در کشور قوی‌تر از گذشته شود، حکمرانی در حوزه امنیت، سلامت و آموزش و پرورش سه عنصر اصلی یک حکمرانی قوی در بین جوامع دنیا است.

کد خبر 688908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.