تاکید سازمان جهانی بهداشت به استفاده از ظرفیت طب سنتی

طب سنتی شامل طیف وسیعی از درمان‌ها است که بنابر اعتقاد برخی افراد، بیشتر از درمان‌های طب مدرن، امن محسوب می‌شود. طب سنتی برای درمان بیماری به کار گرفته می‌شود و در این شیوه درمان، از هیچ ماده غیرطبیعی و مضر استفاده نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر خلاف تصورات عمومی که طب سنتی را یک موضوع منسوخ می‌دانند، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، طب سنتی ملل مختلف را به رسمیت می‌شناسد و در سال‌های اخیر کشورها را به توسعه طب سنتی خود و ترویج «آموزه‌های تأیید شده» در سطح جهانی تشویق می‌کند.

مارگارت چان، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در همایشی تاکید کرد که «طب سنتی در موارد تأیید شده از جهت کیفیت، ایمنی و اثر بخشی، برای دستیابی به شعار و هدف دسترسی همه مردم به مراقبت‌های بهداشتی کمک کننده و راهی برای مقابله با افزایش بیماری‌های غیر واگیر مزمن است.»

سازمان بهداشت جهانی، استراتژی مشخصی برای طب سنتی تدوین کرده است و بنا دارد سهم طب سنتی در بهداشت، پیشگیری و درمان را در جهان افزایش دهد. بر اساس این استراتژی سازمان بهداشت جهانی، کشورهای عضو را تشویق می‌کند که طب سنتی کشور خود را به عنوان بخش مهمی از نظام سلامت کشور خود به رسمیت بشناسند و علوم مرتبط با طب سنتی خود را با دیگر کشورها به اشتراک بگذارند.

پررنگ کردن نقش طب سنتی در نظام سلامت کشورها

نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، با اشاره به بیانیه گجرات در نخستین اجلاس جهانی طب سنتی، اظهار کرد: تحقق پوشش همگانی سلامت بدون در نظر گرفتن ظرفیت طب سنتی در دنیا عملی نخواهد بود.

وی ضمن اشاره به برگزاری نخستین اجلاس جهانی طب سنتی به میزبانی سازمان جهانی بهداشت که در تاریخ بیست‌وششم و بیست‌وهفتم مردادماه امسال با همراهی دولت هند در شهر گاندینگار ایالت گجرات هند برگزار شد، افزود: خروجی این اجلاس بزرگ و به ویژه بیانیه صادر شده تحت عنوان بیانیه گجرات، جهت‌گیری و سیاست‌گذاری صریح سازمان جهانی بهداشت در به‌کارگیری ظرفیت طب‌های سنتی در نظام سلامت کشورهای عضو بوده است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه پیشتر هم نگاه این سازمان تشویق کشورها به استفاده از این ظرفیت بود، تصریح کرد: نتیجه این نگاه را در راه‌اندازی واحد طب سنتی مکمل و تلفیقی در سازمان جهانی بهداشت و انتشار استراتژی طب سنتی آن می‌توان دید.

وی حرکت آغاز شده از سال گذشته در راه‌اندازی نخستین مرکز جهانی طب سنتی این سازمان و خروجی اجلاس گجرات را نقطه عطف و نشانگر عزم جدی این سازمان برای پررنگ کردن نقش طب سنتی در نظام سلامت کشورها برشمرد و ادامه داد: با رویکرد جدید و بسیار جدی این سازمان به موضوع طب سنتی، تحقق پوشش همگانی سلامت بدون در نظر گرفتن ظرفیت طب سنتی در دنیا عملی نخواهد بود.

حسینی‌یکتا با اشاره به نقش پررنگ دولت هند به عنوان متحد جدی سازمان جهانی بهداشت در این سیاست‌گذاری جدید، گفت: سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری این کشور در راه‌اندازی نخستین مرکز جهانی طب سنتی در گجرات هند، خیز بلند این کشور برای ایفای نقش کلیدی در این مسیر است.

وی موقعیت کشور ایران در استفاده از این فرصت به عنوان یکی از صاحبان طب سنتی در دنیا (طب ایرانی) را بسیار حائز اهمیت برشمرد و بر استفاده از ظرفیت‌های کشور در استفاده از خروجی‌های آتی این سیاست‌گذاری جهانی تاکید کرد و اضافه کرد: ایران با دو نماینده در اجلاس گجرات که در محل اجلاس وزرای بهداشت کشورهای عضو گروه ۲۰ به صورت همزمان برگزار شد، به صورت فعال حضور یافت و رایزنی‌های خوب انجام شده در این راستا و نیز ارائه محتوای تهیه شده در خصوص طب ایرانی در نمایشگاه دیجیتال سازمان جهانی بهداشت، مورد توجه قرار گرفت.

احیای طب ایرانی مستلزم بعضی اتفاقات است

حسین رضایی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ورود طب سنتی به دانشگاه‌های علوم پزشکی از ۱۶ سال پیش تاکنون، اظهار کرد: احیای طب ایرانی، مستلزم بعضی اتفاقات است که دستاوردهای بزرگی در این حوزه داشته‌ایم. در دو سال گذشته بر اساس رتبه‌بندی جهانی، ایران رتبه چهارم تولید علم در حوزه طب مکمل را به دست آورده است و رتبه‌های اول تا سوم، مربوط به چین، هند و آمریکا است.

وی از فعالیت هشت دانشکده طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و افزود: در مجموع ۲۱ دانشکده و گروه طب ایرانی و مکمل در سطح کشور فعال هستند و فرصت بسیار خوبی در حوزه پژوهش و تولید علم در حوزه طب ایرانی وجود دارد. در دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیش از ۸۰ درصد از مقالاتی که در مجلات خارجی منتشر شده، مربوط به مطالعات کارآزمایی‌های بالینی است که بعضی نیز منجر به محصولات و دارو از سازمان غذا و دارو شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، روند رشد علمی در حوزه طب ایرانی را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: شرط ورود به رشته طب سنتی، فارغ‌التحصیلی در رشته‌های پزشکی یا داروسازی است و این افراد با دانش نوین آشنا و مسلح به ابزارهای تشخیصی، درمانی و دارویی پزشکی جدید هستند و بالای ۹۰ درصد از پایان‌نامه‌های دانشجویان طب سنتی، دو استاد راهنما دارد که استاد اول یا دوم از متخصصان طب رایج و جدید هستند.

رضایی زاده ادامه داد: طب ایرانی آکادمیک در فضای دانشگاهی، احیا می‌شود و تمام کارآزمایی‌های بالینی در این حوزه، تابع قوانین موجود علمی دنیا و متدلوژی روز است که برای آن کد اخلاق دریافت می‌شود و نتایج آن، مستند و مورد پذیرش معتبرترین مجلات علمی دنیا است.

وی از رشته طب سنتی به عنوان رشته‌ای وزین و متقن یاد کرد و گفت: این رشته، علمی، آکادمیک، اخلاق مدار و پژوهش‌محور است. هدف ما در دانشگاه، ادغام طب سنتی در نظام سلامت است. از سال ۲۰۰۰ در کاخ سفید، کمیسیون سیاستگذاری طب مکمل تشکیل شده که ۴۰ عضو این کمیسیون موظف شده‌اند به دولت بگویند چه اقدامی باید انجام دهند. بر اساس آمار، ۲۸ درصد از مردم آمریکا، طب مکمل را به صورت روتین و پزشکان آمریکایی هم مبتنی بر شواهد، از طب مکمل استفاده می‌کنند.

کد خبر 688623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.