انتشار کارنامه عملکرد گمرکی فعالان اقتصادی از هفته آینده

رئیس‌کل گمرک ایران گفت: کارنامه عملکردی فعالان و شرکت های بزرگ تولیدی از هفته آینده منتشر می‌شود.

به گزارش ایمنا، «محمد رضوانی‌فر» امروز _سه شنبه بیست‌وهشتم شهریورماه_ در آئین بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی و آشکارساز گمرکات کشور، اظهار کرد: در این کارنامه عملکردی میزان دریافت خدمات گمرکی، انجام تشریفات، زمان ترخیص و تعلل افراد در انجام رویه‌های گمرکی صادرات و واردات، شفاف‌سازی می‌شود.

وی افزود: به سرانجام رساندن این اقدام گلایه‌هایی را به همراه خواهد داشت، اما در راستای شفاف‌سازی و جلوگیری از هرگونه رانت اجرای این موضوع اهمیت دارد تا رفتار ترخیص حرفه‌ای و عملیات گمرکی به درستی انجام شود.

کاهش زمان پاسخگویی سه دستگاه به کمتر از ۱۰ روز

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه متوسط زمان پاسخگویی دستگاه‌ها مطابق برنامه‌ریزی‌ها در تابستان امسال کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان‌کرد: سازمان ملی استاندارد از ۱۷ به ۱۱ روز، دامپزشکی از ۱۳ به ۶ روز، سازمان غذا و دارو از ۸.۵ به ۴.۳ روز و سازمان حفظ نباتات از ۵.۵ به ۲.۶ روز کاهش یافته است.

رضوانی فر گفت: از چهار دستگاه همجوار اصلی، زمان پاسخگویی سه دستگاه به زیر ۱۰ روز رسیده است و این روند ادامه خواهد داشت تا به سقف هفت روز برسیم که عملکرد کنونی همکاری دستگاه‌های همجوار را نشان می‌دهد.

وی همچنین درباره پیش‌بینی‌پذیر کردن متغیرهای اقتصادی برای فعالان اقتصادی، تاکید کرد: رصد، کنترل، پیگیری و جلوگیری از بخشنامه‌های خلق الساعه در حوزه تجارت خارجی انجام شده است که سال گذشته ۱۷۸ عدد بوده اما امسال به ۱۰۳ مورد کاهش یافت.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه تعداد بخشنامه‌ها در شهریور سال گذشته ۴۳ عدد بود که در ماه مشابه امسال به هشت مورد کاهش یافته است، خاطرنشان‌کرد: اکنون روند ابلاغ بخشنامه‌ها بدون تشریفات اداری انجام نخواهد شد و قابلیت پیش بینی و امکان رانت را کاهش می‌دهد.

رضوانی فر اضافه کرد: سامانه گمرک هوشمند نیز به زودی آماده رونمایی می‌شود تا به عنوان یک مگاپروژه به سرانجام برسد و مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی همچنین با بیان اینکه آشکارسازها شامل دو بخش کامیونی- کانتینری و چمدانی- پالتی می‌شود، گفت: در این زمینه بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان تمرکز کردیم و از سوی دیگر، برای بخش تعمیر نیز از توان قطعه‌سازی و تأمین و نگهداری تولیدکنندگان داخلی بهره مند شده‌ایم.

کد خبر 688605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.