قرص زیر زبانی واکسن کووید / علائم کرونا پیرولا چیست؟

مطالعات نشان داده که سویه جدید کرونا می‌تواند از بعضی مصونیت‌های ایجاد شده ناشی از ابتلای قبلی به بیماری یا واکسیناسیون فرار کند، اما با این حال واکسن‌های پیشین در برابر آن مؤثر هستند و به تازگی محققان قرصی طراحی کرده‌اند که قبل از اینکه ویروس کووید -۱۹ بدن را آلوده کند، آن را از بین می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داده‌های مطالعات نشان می‌دهند که دوزهای یادآور و به‌روزرسانی شده واکسن کرونا که در برابر سویه XBB مؤثر بودند و همچنان می‌توانند ایمنی مناسبی در برابر این سویه جدید کرونا ارائه دهند، با این حال متخصصان اظهار کرده‌اند که نمی‌توان افزایش اخیر در موارد ابتلاء به کووید ۱۹ ناشی از این سویه در جهان یا دریافت واکسن یادآور این بیماری را نادیده گرفت.

بر اساس نتایج تحقیق کنونی، دانشمندان آزمایشگاه هوش و فناوری ژاپن واکسن کووید به شکل قرص را روی میمون‌ها آزمایش کردند تا اثربخشی آن را بیابند. این قرص‌ها در تولید آنتی‌بادی علیه کووید -۱۹ اثربخشی، بدون هیچ عوارض جانبی قابل‌توجهی نشان دادند.

این قرص که به صورت زیر زبانی طراحی شده است، بسیار شبیه تزریق واکسن عمل خواهد کرد، زیرا حاوی بخش غیرفعال ویروس است، اما برخلاف واکسن، این قرص ویروس غیرفعال شده را در مخاط آزاد می‌کند و به ایجاد واکنش سریع‌تر در مقابله با ویروس واقعی قبل از اینکه بدن را آلوده کند، کمک می‌کند.

محققان در بیانیه‌ای خبری گفتند که بهترین راه برای خنثی کردن ویروس‌ها، قبل از ورود آنها به داخل سلول‌های انسانی است، آنها تنها روی سطح خارجی سلول‌های اپیتلیال قرار می‌گیرند که مخاط را در ریه‌ها، بینی و دهان تولید می‌کنند، دسته خاصی از آنتی‌بادی‌ها، به نام ایمونوگلوبولین A در مخاط فعالیت می‌کنند و می‌توانند ویروس‌ها را نابود کنند با این حال تولید ایمونوگلوبولین‌ها یا آنتی‌بادی‌های خاص برای یک ویروس خاص باید ابتدا با واکسیناسیون القا شود.

از آنجایی که ویروس کرونا در درجه اول سلول‌های نایژه را مانند ویروس آنفلوآنزا تحت تأثیر قرار می‌دهد، هدف محققان این بود که تولید ایمونوگلوبولین A ویژه آنتی‌ژن ویروس را در پوشش مخاطی به جای جریان خون تحریک کنند.

دانشمندان پیش از این واکسن‌های بینی یا خوراکی ساخته بودند و مشخص شده است که آنها در القای ایمونوگلوبولین A مؤثرتر از واکسن‌های زیر پوستی هستند با این حال، این واکسن‌ها عوارض جانبی مانند سردرد و تب داشتند و بر روی سیستم عصبی مرکزی یا ریه‌ها تأثیر گذاشتند.

محققان امیدوارند پس از تحقیقات بیشتر و آزمایش‌های بالینی، داروی جدید بتواند به‌عنوان یک استراتژی پیشگیرانه مؤثر در برابر ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد.

سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده (FDA) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) واکسن‌های به روز شده کووید -۱۹ فایزر و مدرنا را تأیید کردند و انتظار می‌رود این واکسن‌ها برای استفاده عموم در دسترس باشند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری به تمام افراد شش ماهه و بالاتر توصیه کرد که واکسن تقویت‌کننده کووید به روز شده را دریافت کنند. با افزایش موارد ابتلاء به کووید مقامات بهداشتی امیدوارند واکسن‌های به روز شده که با زیرسویه‌های امیکرون منتشرشده در سرتاسر این کشور پخش می‌کنند، به تقویت ایمنی افراد کمک کند.

نشانه‌های پیرولا چیست؟

پیرولا نوعی از امیکرون و پنج نشانه شایع آن شامل آبریزش بینی، سردرد، خستگی (ضعیف یا شدید)، عطسه و گلودرد است و به گفته نیو ساینتیست، سه نشانه دیگر اسهال، سوزش چشم و خارش نیز گزارش شده است.

رنو بیندرا، مدیر حوادث اداره امنیت سلامت انگلیس در این خصوص اظهار کرد: با اینکه جهش‌های ژنوم ویروسی BA.۲.۸۶ در مقایسه با سایر انواع کووید ۱۹ چشمگیر بوده است، اما داده‌های فعلی برای رسیدن به نتیجه‌گیری قطعی در مورد تأثیر این تغییرات بر سرایت، شدت یا فرار آن از سیستم ایمنی بسیار محدود است.

کد خبر 688564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.