۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۲
چالش سگ‌های بلاصاحب شهر

سال‌های زیادی است که شاهد حضور سگ‌های بدون صاحب در اطراف اتوبان‌ها و مسیرهایی هستیم که خودروهای سبک و سنگین از آن عبور می‌کنند، درکنار خودروها می‌دوند و از رهگذران تمنای غذا و آب دارند؛ شاید کمک به آن‌ها کاری خدا پسندانه باشد، اما حضور آزادانه این سگ‌ها می‌تواند امنیت و سلامت مردم را تهدید کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آفتاب تمام پهنه کوچه را فرا گرفته و گرمای خورشید گوش‌هایش را داغ و بدنش را به شدت سوزانده است؛ او در گوشه‌ای کنار دیوار پناه گرفته و در حالی که زبانش از تشنگی به بیرون جهیده است، گاه به گاه با ناله‌ای دلخراش سکوت ظهر و گرمازده کوچه را می‌شکند؛ آن سوی اتوبان بچه‌هایش در کنار جاده پرسه می‌زنند و سگ‌های دیگر با دویدن در کنار خودروهای در حال عبور از رهگذران آب و غذا تمنا می‌کنند.

حضور حیوانات وحشی در مناطق مسکونی اگرچه پیش از این هم به چشم می‌خورد، اما طی سال‌های اخیر به‌دلیل مشکلاتی از جمله خشکسالی، کم آبی، کمبود مواد غذایی و نداشتن پوشش گیاهی کافی، برای تأمین مواد غذایی و آب به سوی محل زندگی انسان‌ها و فضاهای روستایی و شهری هجوم می‌آورند.

درسال‌های خشکسالی، کمبود پوشش گیاهی یک تهدید جدی برای زندگی حیوانات بوده است، از این رو وقتی به اخبار روبه‌رو شدن گونه‌های وحشی با انسان‌ها در شهرها و محل زندگی انسان می‌نگریم، متوجه می‌شویم که این چالش محصول گسترش افسارگسیخته تمدن بشری و غفلت از حقوق اولیه و طبیعی محیط زیست است.

حضور آزادانه سگ‌های بلاصاحب در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر یکی از همین موارد بوده است که می‌تواند امنیت جانی و سلامت مردم را تهدید کند، همچنین در بعضی موارد این موضوع موجب نارضایتی بسیاری از شهروندان شده است.

گاهی اوقات وضعیت به نقطه‌ای می‌رسد که شاهد کشته و مجروح شدن حیوانات به دست انسان‌ها یا در نقطه مقابل کشته و مجروح شدن انسان‌ها توسط حیوانات هستیم؛ از سوی دیگر برخی مردم با هدف کمک به این موجودات برای آن‌ها مشکل‌ساز می‌شوند؛ یکی از این مشکلات هنگام غذادهی به گونه‌ها پیش می‌آید که به گفته کارشناسان محیط زیست هرگونه غذادهی به گونه‌های جانوری به‌ویژه گوشت‌خواران، علف‌خواران وحشی و پرندگان مهاجر ممنوع است و این کار فقط در مواقع خاص و تنها با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط‌زیست و رعایت اصول بهداشتی و ایمنی در مناطق مربوط قابل انجام است.

در حقیقت مردم نمی‌خواهند که معابر شهر صحنه جدال انسان‌ها و سگ‌هایی باشد که شهر را مکانی امن برای زندگی و غذایابی خود دیده‌اند، همچنین مشاهده شده است که گاهی اوقات این سگ‌ها در سطح خیابان‌ها و معابر به شهروندان حمله کرده یا مشکلاتی را در تردد مردم در ساعات اولیه صبح یا شب‌ها به‌وجود آورده‌اند.

چالش سگ‌های بلاصاحب شهر

شهروندان می‌توانند از محل نگهداری سگ‌های بلاصاحب بازدید کنند

رامین میرعسگری، رئیس اداره هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از سال ۱۳۹۲ پناهگاهی برای حیوانات بلاصاحب در جاده منتهی به سازمان مدیریت پسماند احداث شد که تا یک سال و نیم پیش توسط انجمن حمایت از حیوانات اداره می‌شد، اما به دلیل تنش‌ها و حساسیت‌هایی که در آن زمان به وجود آمد، شهرداری مدیریت این موضوع را به دست گرفت و تعدادی نیرو و کارشناس در این پناهگاه قرار داد.

وی با بیان اینکه ۱۵ نفر کارشناس در سطح مناطق شهرداری اصفهان حاضر هستند و تمام پیام‌هایی که از طریق ۱۳۷ ارسال می‌شود، پیگیری و مشکل را برطرف می‌کنند، می‌افزاید: از ابتدای سال جاری تاکنون چهار مرتبه در مناطقی که تعداد سگ‌های بلاصاحب رو به افزایش است، تعداد زیادی از آن‌ها را زنده‌گیری کردیم.

رئیس اداره هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه پس از زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب، به پناهگاه منتقل می‌شوند، تصریح می‌کند: این سگ‌ها در پناهگاه به ترتیب در مرحله نخست انگل‌زدایی، واکسیناسیون، شست‌وشو و برای عقیم‌سازی آماده شوند.

وی خاطرنشان می‌کند: هزینه نگه‌داری سگ‌های بلاصاحب و داروهایی که در دوران عقیم‌سازی مصرف می‌کنند، بسیار بالا است، اما با این وجود جمعیت آن‌ها در سطح شهر تحت کنترل است و از شهروندان نیز تقاضا داریم در صورتی‌که مورد خاصی مشاهده کردند، اعلام کنند تا به آن رسیدگی شود.

در سال جاری ۱۵۴۷ قلاده سگ زنده‌گیری و از این تعداد ۱۲۶۳ مورد به‌صورت کامل عقیم‌سازی شدند.

میرعسگری بابیان اینکه اصفهان یکی از دو شهر نخست کشور در زنده‌گیری و عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب است، می‌گوید: پناه‌گاهی که این سگ‌ها در آن نگهداری می‌شوند، شرایط بهداشتی و نگه‌داری بسیار مناسبی دارد و عقیم‌سازی آن‌ها نیز به‌صورت اصولی انجام می‌شود، همچنین شهروندان هم می‌توانند برای بازدید از داخل این پناه‌گاه به این محل مراجعه کنند.

وی ادامه می‌دهد: شهروندانی که در سطح و حاشیه شهر به این سگ‌ها غذا می‌رسانند، شهرداری را با معضل بسیار بزرگی مواجه کرده‌اند که از آن‌ها تقاضا می‌شود از غذا دادن به سگ‌ها خودداری کنند.

رئیس اداره هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در سال جاری ۱۵۴۷ قلاده سگ زنده‌گیری و از این تعداد ۱۲۶۳ مورد به‌صورت کامل عقیم‌سازی شدند، اضافه می‌کند: سال گذشته ۳۹۹۴ قلاده سگ زنده‌گیری و از این تعداد ۲۴۴۲ قلاده عقیم‌سازی شدند، البته سگ‌های بیمار یا تصادفی نیز به‌دلیل داشتن شرایط خاص عقیم‌سازی نخواهند شد.

وی ادامه می‌دهد: در حال ساخت پناه‌گاه جدید با امکانات کامل از جمله کلینیک، محل نگه‌داری و قفس‌های دوره درمان به مسافت ۱۷ هزار مترمربع هستیم که نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد و در حال حاضر فاز نخست آن به اتمام رسیده است و مردم می‌توانند به‌صورت حضوری مراجعه کنند تا با شرایط و فعالیت‌ها آشنا شوند.

چالش سگ‌های بلاصاحب شهر

غذادهی به حیوانات، آن‌ها را از شرایط زیست خود خارج می‌کند

مریم امیدی، رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست اصفهان در این باره اظهار می‌کند: مدیریت جمعیت سگ‌های بلاصاحب در هر استان کمیته‌ای دارد که تعدادی از ارگان‌ها عضو این کارگروه هستند و در هر شهر، شهرداری متولی مدیریت این موضوع است.

وی با بیان اینکه موارد مختلفی در این آئین‌نامه و دستورالعمل وجود دارد و هر ارگانی یک سری از وظایف را عهده‌دار است، می‌افزاید: محیط زیست وظیفه تعیین مکان‌هایی که سگ‌های بلاصاحب باید در آن رهاسازی شوند را به عهده دارد و برای مثال این سگ‌ها نباید داخل مناطق چهارده‌گانه محیط زیست یا نزدیک به جمعیت‌های مسکونی باشند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان محیط زیست اصفهان تصریح می‌کند: شهرداری بر اساس شکایت‌های مردمی یا گزارش اکیپ‌های بازرسی، سگ‌های بلاصاحب را در قسمت‌های مختلف شهر شناسایی می‌کند، سپس زنده‌گیری و به پناهگاه‌های مجاز و مورد تأیید منتقل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه پناهگاه‌ها زیر نظر شهرداری و دامپزشکی فعالیت می‌کنند، می‌گوید: سگ‌های بلاصاحب در پناهگاه‌های مورد نظر زیر نظر دامپزشک عقیم‌سازی و پلاک‌گذاری شده و در زیست‌گاه‌هایی که مورد تأیید سازمان محیط زیست است، رهاسازی می‌شوند.

امیدی ادامه می‌دهد: تعدادی از گونه‌ها زاد و ولد بسیاری دارند و زمانی که شرایط برای آن‌ها مهیا و غذا و امنیت داشته باشند، زادآوری‌های موفقی خواهند داشت؛ این اتفاق گریز ناپذیر است و اگر بخواهیم بر اساس احساسات با این موضوع برخورد کنیم، نمی‌توان جمعیت سگ‌های بلاصاحب را در نواحی که جمعیت انسانی ساکن هستند، کنترل کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: سگ‌ها بیماری‌هایی قبیل هاری دارند، از این رو طی سال‌های گذشته شاهد گزارش‌های حمله این سگ‌ها به کودکان بوده‌ایم.

بعضی مواقع شاهد هستیم، مردم سگ‌ها و گربه‌ها را زمانی که توله هستند از خیابان می‌گیرند و به‌عنوان حیوان خانگی از آن‌ها نگه‌داری می‌کنند که این موضوع به‌دلیل اینکه این حیوانات در بیشتر موارد بیماری‌هایی دارند، نادرست است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست اصفهان می‌گوید: در حال حاضر باوجود اینکه عقیم‌سازی صورت می‌گیرد، جمعیت زیاد سگ‌های بلاصاحب را شاهد هستیم و این سگ‌ها در موضوعات مختلف از جمله انتقال بیماری‌ها، استفاده از منابع غذایی و ایمنی در ارتباط با انسان‌ها تأثیرگذار هستند.

وی با بیان اینکه در مناطق مسکونی باید مدیریت پسماند انجام شود، چراکه با رها کردن پسماند در طبیعت در صورتی‌که در دسترس این حیوانات قرار گیرد، مشکلاتی به‌همراه خواهد داشت، تاکید می‌کند: بعضی مواقع به‌جز حضور سگ‌ها شاهد روباه و شغال برای استفاده از این پسماندها و زباله‌ها هستیم که موجب ترس مردم می‌شود.

امیدی اضافه می‌کند: پسماندهای شهری و روستایی نباید در اختیار سگ‌های بلاصاحب قرار گیرد، برای غذادهی نیز مردم نباید آن را در اختیار این سگ‌ها قرار دهند و تا زمانی که این موضوع فرهنگ‌سازی نشود، این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: بعضی مواقع شاهد هستیم، مردم سگ‌ها و گربه‌ها را زمانی که توله هستند از خیابان می‌گیرند و به‌عنوان حیوان خانگی از آن‌ها نگه‌داری می‌کنند که این موضوع به‌دلیل اینکه این حیوانات در بیشتر موارد بیماری‌هایی دارند، نادرست است، از طرفی زمانی‌که به حیوان غذا می‌دهند، به این شرایط عادت کرده و درنتیجه از شرایط زیست خود خارج می‌شود و برای تهیه غذا تلاش نمی‌کند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست اصفهان می‌گوید: فراهم بودن غذا برای سگ‌های بلاصاحب موجب افزایش جمعیت آن‌ها می‌شود و در نهایت به‌دلیل در دسترس بودن غذا و پناه‌گاه، مرگ و میر کم‌تری خواهند داشت؛ از طرفی شاهد کاهش بد رفتاری با حیوانات هستیم و امیدواریم شهروندان از انجام حیوان‌آزاری خودداری کنند.

وی اضافه می‌کند: مردم نباید به‌دلیل حس دلسوزی غذا در اختیار سگ‌های بلاصاحب قرار دهند، زیرا این حیوانات باید در زیستگاه‌های طبیعی، غذای مورد نیاز خود را به‌دست آورند و بر اساس زیست‌گاه و میزان غذایی که تهیه می‌کنند، جمعیت آن‌ها کنترل می‌شود.

امیدی با بیان اینکه شهروندان نباید سگ‌ها و گربه‌های بلاصاحب و خیابانی را وارد محیط زندگی خود کنند، می‌گوید: به‌تازگی مشاهده می‌شود، عده‌ای حیوانات وحشی را در محیط زندگی خود نگه‌داری می‌کنند، در صورتی‌که حیوانات وحشی باید در طبیعت و زیست‌گاه اصلی خود زندگی کنند و اگر گونه وارداتی باشد و قابل رهاسازی در زیستگاه‌های طبیعی ایران نباشد، باید به کشور مبدا خود بازگردد یا در مراکزی مانند باغ وحش و باغ پرندگان از آن‌ها نگه‌داری شود.

به گزارش ایمنا، از آنجایی که شهرداری، مراکز ویژه‌ای را برای نگهداری از سگ‌های ولگرد فراهم کرده است، بهترین کار برای حمایت از این سگ‌ها، همکاری با عوامل شهرداری در زنده‌گیری و مراقبت از آن‌ها است.

کد خبر 688549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.