لزوم ارتقای سواد رسانه‌ای والدین در تحقق اهداف آموزش و پرورش و کاهش شکاف بین نسلی

سواد رسانه‌ای والدین باعث کاهش شکاف و تفاوت نسلی میان والدین و فرزندان می‌شود و در همین راستا تعامل خانواده و مدرسه برای تحقق اهداف آموزش و پرورش ضرورت پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصطلاح شکاف نسل‌ها به تفاوت فرهنگی میان فرزندان و والدین آنها اشاره دارد، امروز پدیده شکاف نسلی، مسئله‌ای جدی و مطرح است و نشانه‌های آشکار از این شکاف و تعارض، به صورت رویارویی مداوم بین نسل‌های جوان و بزرگسال خودنمایی می‌کند.

از مظاهر مهم این پدیده، تغییر موقعیت اجتماعی نسل جوان معاصر، به شکلی بی‌سابقه و تأثیر سنت و اقتدار جامعه بزرگسال بر افزایش آگاهی و مهارت نسل جوان‌تر در حال کاهش است، توانایی نسل جدید در مواجهه با زندگی مدرن و در مقابل، ناتوانی و نداشتن مهارت نسل‌های بزرگسال با این پدیده و ناکارآمدی نظام آموزشی و نهادهای فرهنگی دیگر در وفق دادن خود با تحولات پرشتاب و پیچیده عصر جدید، از ابعاد مهم تغییر موقعیت نسل‌های جوان معاصر به شمار می‌روند.

شکاف یا تفاوت نسلی به عواملی مانند میزان نوگرایی، میزان اعتماد فرزندان نسبت به عملکرد والدین و تازگی حرف‌های والدین، فردگرایی نسل فرزندان و متغیر های زمینه‌ای شامل سن، جنسیت، پایگاه اجتماعی اقتصادی و منشأ اجتماعی، مربوط می‌شود.

امروزه خانواده‌ها، به واسطه تنوع رسانه‌ای آسیب‌ پذیرتر از گذشته شده‌اند و از سوی دیگر امروز، رسانه‌ها سهم قابل توجهی در تحصیل و اوقات فراغت فرزندان را به خود اختصاص داده‌اند، همچنین والدین نقشی تعیین‌کننده در آموزش و پرورش فرزندان خود دارند و باید با مجهز شدن به دانش و مهارتی به نام سواد رسانه‌ای، آسیب‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را کاهش دهند و از آنها در راستای آموزش و پرورش فرزندان خود استفاده کنند.

سواد رسانه‌ای، نوعی درک از نقش تأثیرگذار رسانه‌ها در اجتماع و به ویژه در میان خانواده‌ها است، ضعف سواد رسانه‌ای والدین می‌تواند منجر به اعتیاد و دلتنگی اینترنتی فرزندان، ایجاد آسیب‌های جسمی و روحی برای آنها، ایجاد فاصله اطلاعاتی و تضاد رفتاری میان والدین و فرزندان شود و در نتیجه خانواده حقیقی جای خود را به خانواده مجازی می‌دهد.

با توجه به موارد مذکور، سواد رسانه‌ای باعث می‌شود که والدین برای فرزندان خود افکار نو و حرف‌های تازه‌ای داشته باشند، فاصله ادراکی میان والدین و فرزندان کاهش پیدا کند، نوعی همدلی و همفکری میان آنها ایجاد شود، شکاف ارزشی و هنجاری بین آنها به حداقل برسد و در نتیجه تأثیرات مثبتی در روند آموزشی و پرورشی فرزندان به‌همراه داشته باشد.

ضرورت آموزش والدین و روزآمدی اطلاعات آنها

انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، «شکاف و تفاوت بین نسلی خانواده‌ها» و «نداشتن سواد رسانه‌ای کافی والدین» را از آسیب‌های بزرگ خانواده‌ها برشمرد و اظهار کرد: برای برقراری عدالت آموزشی، کم شدن فاصله طبقات و روزآمد شدن اطلاعات والدین، ضرورت دارد والدین آموزش‌های لازم را ببینند.

وی با حضور در اولین جلسه شورای سیاستگذاری همایش بین‌المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه که پیش از این در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد، ابراز امیدواری کرد و افزود: امیدواریم حاصل زحمات برگزاری این همایش کار عملی و تغییر در شیوه‌ها برای بهبود فضای تعاملات مدرسه و خانواده باشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه تنها با اتکاء به مباحث نظری نمی‌توان به اهداف این همایش رسید و باید از تجارب مربیان بعضی مدارس و خانواده‌ها استفاده شود، گفت: قبل از تمرکز بر بین‌ المللی شدن همایش در مرحله اول باید منطقه‌ای، استانی، کشوری و به شکل کارگاهی صورت پذیرد و خود به نتیجه برسیم تا پس از دریافت الگوی بومی در صدد همسو کردن کشورهای منطقه در بُعد بین‌ المللی باشیم.

وی آموزش مستمر و هماهنگ با تحولات جامعه و اثرگذاری‌های هوش مصنوعی را از جمله ضرورت‌های برگزاری این همایش بین‌المللی برشمرد و ادامه داد: چنانچه به فرموده مقام معظم رهبری این اقدام هم با خلوص نیت برای خدمت به مردم طرح‌ریزی و اجرا شود، توفیقات الهی مایه برکات خواهد بود، و ما نیز در معاونت ریاست جمهوری حامی و یاری‌گر این حرکت هستیم.

تحقق اهداف آموزش و پرورش در سایه تعامل خانواده و مدرسه

علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش نیز در این نشست اظهار کرد: تعاملات خانواده و مدرسه و به ویژه آموزش خانواده و نقش‌آفرینی خانواده در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش مؤثر است.

وی افزود: این همایش را تنها برای همایش نمی‌خواهیم، چراکه اینجا پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش است و به صورت دانشگاهی و علمی باید اقدام کند به جهت اینکه این همایش‌ها در واقع پروژه‌هایی برای تصمیم‌گیری در سطح وزارت خانه است.

رئیس سازمان پژوهش ادامه داد: برگزاری پیش‌نشست‌های منطقه‌ای و استانی خوب بوده و پرسش‌ها و چالش‌های جدی ما را مشخص می‌کند.

وی گفت: برای موضوعاتی که آموزش آن برای خانواده‌ها اولویت دارد می‌توان حمایت بیشتری از دستگاه‌ها گرفت. همایش قطعه‌ای از مجموعه بزرگی است که می‌تواند منجر به بسترهای آموزشی شایسته شده و هنر ما اتصال این قطعات است.

کد خبر 688537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.