تعامل گسترده برای منافع ملی/ سازمان ملل متشتت!

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارم مهرماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سازمان ملل متشتت!» نوشت: هرچند سال‌هاست درخواست‌هایی درخصوص اصلاح ساختار سازمان ملل متحد مطرح می‌شود اما هفتاد و هشتمین مجمع عمومی در حالی هفته گذشته در مقر این سازمان در شهر نیویورک برگزار شد که درخواست‌ها به‌ویژه برای تغییر در ساختار نهاد مهم شورای امنیت رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است.

دلایل بسیاری از سوی اعضا برای این مهم مطرح شده، ولی مهم‌ترین دلیل این است که این نهاد در اجرای مأموریت حفظ صلح خود ناکام مانده و قدرتمندترین نهادِ جهان‌شمول ثابت کرده دیگر قادر به رسیدگی به مشکلات پیچیده و چند وجهی جهان امروز نیست. قسمت جالب داستان نشست اخیر سازمان ملل اعلام حمایت آمریکا و روسیه از اصلاح در ساختار شورای امنیت بود. جو بایدن در کنار صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهور ترکیه، نخست‌وزیر ژاپن، آنتونیو گوترش رئیس کنونی سازمان ملل و همچنین دیپلمات‌های ارشد کشورهای برزیل و هند خواستار گسترش تعداد اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت با دعوت از کشورهای در حال توسعه ازجمله کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و حوزه کارائیب شده‌اند.

تا امروز، تلاش‌ها برای اصلاحات ساختاری در سازمان ملل موفقیت‌آمیز نبوده است. مهم‌ترین دلیل شکست را باید در تمایل نداشتن پنج عضو دائم شورای امنیت برای کاهش انحصار قدرتشان و حق وتو جست‌وجو کرد. همه می‌دانند این کاستی‌ها تنها با تغییر سازوکار تصمیم‌گیری شورای امنیت قابل رفع است. کشورهای بیشتری باید در قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد مداخله نظامی و سایر تحریم‌ها گنجانده شوند و وتوی چنین قطعنامه‌هایی توسط یک کشور واحد نباید مجاز باشد. پیامد شکست هرگونه تلاش اصلاحی تا به امروز، کاهش اعتبار سازمان ملل متحد به عنوان یک نهاد حافظ صلح بوده است.

تعامل گسترده برای منافع ملی/ سازمان ملل متشتت!

روزنامه اطلاعات در صفحه اول امروز خود با تیتر «برخی بانک‌ها به جای پرداخت تسهیلات به خانه‌سازی روی آورده‌اند» نوشت: رئیس جمهوری از وزرای راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و کشور و رئیس کل بانک مرکزی خواست در قالب دو هیأت ضمن بررسی آمارهای ارائه شده از متقاضیان تسهیلات مسکن معرفی شده به بانک‌ها، تعداد قراردادهای منعقده و میزان تسهیلات پرداختی، از مدیران بانک‌هایی که در این زمینه به وظایف قانونی عمل کرده‌اند تقدیر شود و کسانی که به وظایف خود عمل نکرده‌اند، مواخذه شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای‌عالی مسکن، گفت‌: متاسفانه عملکرد برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات قابل قبول نیست، برخی بانک‌ها به جای پرداخت تسهیلات مسکن به خانه‌سازی روی آورده و فعالیت اقتصادی خود را جزو آمار تسهیلات پرداختی نهضت ملی مسکن ارائه کرده‌اند.

وی در همین زمینه دستور داد ظرف مدت دو هفته جلسه‌ای با حضور وزرای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها برگزار شود تا علاوه بر گزارش آمارهای ذکر شده درباره تسهیلات پرداختی، پیشنهادهای مختلف مطرح شده در این جلسه درباره راهکارهای تسریع در تامین تسهیلات بانکی ساخت مسکن از جمله خط اعتباری ویژه بانک مسکن را بررسی و اعلام نظر کنند.

رئیس جمهوری در ادامه هدف از برگزاری این جلسات را پیشبرد عملی، تسهیل و رفع موانع نهضت ملی مسکن دانست و با بیان اینکه اگر اهداف دچار بروکراسی اداری شود، مشکل مردم حل نخواهد شد، افزود: اینکه همه کارها و اقدامات دولت عنوان جهادی و نهضتی دارد، به منزله آن است که همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با تلاش مضاعف نسبت به پیگیری امور تا حصول نتیجه اهتمام داشته باشند و اجازه ندهند انجام کارها با تأخیر مواجه شود.

رئیسی پرداخت بموقع تسهیلات، تامین زمین و صدور مجوز را از جمله ملزومات تحقق مأموریت و هدف مهم شورای‌عالی مسکن برشمرد و تصریح کرد: امروز مردم برای تامین مسکن خود از دولت انتظار دارند و برآورده کردن انتظارات مردم در این زمینه هم در گرو کار و تلاش جهادی است.

رئیس شورای‌عالی مسکن آماده‌سازی و تحویل ۱۰۰ هزار مسکن از ۲۴۰ هزار مسکن مهر نیمه‌تمام به ارث رسیده به دولت، شناسایی خانه‌های خالی و پیگیری عرضه و واگذاری آن به بازار مسکن، ساماندهی وضع بنگاه‌های مشاورین املاک و تامین زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن را از جمله گام‌های مثبت و موثر در عرصه ساخت و تامین مسکن در چند ماه گذشته دانست.

تعامل گسترده برای منافع ملی/ سازمان ملل متشتت!

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تعامل گسترده برای منافع ملی» نوشت: محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته در شصت و هفتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بازرسی‌های بی‌سابقه و پرشمار آژانس از برنامه‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد و یادآور شد: «بر این اساس، نباید این گونه همکاری‌های مستمر و عمیق جمهوری اسلامی ایران نادیده گرفته شود.» او همکاری جمهوری اسلامی با آژانس پیرامون فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی مرتبط با برنامه برجام را داوطلبانه دانست و تأکید کرد: «این همکاری به هیچ‌وجه با موافقت‌نامه پادمان ارتباطی ندارد، لذا ربط دادن تکراری و پیوند دادن آن با موضوعات ادعایی کاملاً بی‌اساس و غیرقابل‌قبول است.»

اسلامی با تصریح بر اینکه همکاری‌های گسترده کنونی با آژانس نباید به عنوان امری از پیش‌حاصل‌شده تلقی شده و با دستور کار سیاسی، کوته‌بینانه تحت تأثیرات منفی واقع شود، افزود: «بر این اساس، همه کشورهای عضو از جمله آژانس مسئولیت دارند تا از مخدوش شدن و وارونه جلوه دادن واقعیت همکاری بین ایران و آژانس جلوگیری شود.» درخواست برای مختومه کردن هرچه سریع پرونده‌های ادعایی آژانس محور مهم سخنان اسلامی بود. او در این رابطه گفت: «ایران با بیشترین آمار بازرسی پادمانی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود سابقه مثال‌زدنی در همکاری با آژانس داشته است، بنابراین انتظار دارد پرونده «موضوعات باقیمانده» در اسرع وقت با همکاری آژانس مختومه اعلام شود.»

وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد:
‏تشکیل کمیته ایران و مصر برای اجرای پروژه‌های مشترک
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان بعد از دیدار با وزیر دارایی مصر که پس از یک دهه انجام شد، از تشکیل کمیته‌ای بین دو کشور برای اجرای پروژه‌های مشترک خبر داد. «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان که برای شرکت در نشست بانک زیرساخت آسیایی به مصر سفر کرده است با «محمد معیط» وزیر دارایی مصر دیدار و درباره تحولات روابط دوجانبه بویژه مناسبات تجاری و اقتصادی فی مابین دو کشور گفت‌وگو کرد.
در این دیدار با تأکید بر عزم دولت برای توسعه روابط همه‌جانبه با کشورهای همسایه و منطقه و ظرفیت‌های فراوان موجود در دو کشور بزرگ و تاریخ ساز مصر و ایران بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه همکاری‌های فی مابین در زمینه بانک آسیایی زیرساخت، بانک توسعه اسلامی، بانک مشترک مصر و ایران، شرکت نساجی مصر و ایران و شرکت مشترک کشتیرانی و انتقال فناوری داروسازی و تجهیزات پزشکی تأکید کرد.
وزیر دارایی مصر نیز بر آمادگی کشورش برای اجرایی و عملیاتی کردن پیشنهادات مطرح شده توسط وزیر اقتصاد ایران تأکید و اظهار داشت: مصر بسط و توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران را مهم می‌داند و امیدواریم بزودی شاهد ارتقای روابط دو کشور باشیم.
«سید احسان خاندوزی» همچنین پس از این دیدار در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «با همتای مصری دیدار و گفت‌وگوی سازنده‌ای داشتم و بر تشکیل کمیته برای پروژه‌های مشترک توافق کردیم.»

تعامل گسترده برای منافع ملی/ سازمان ملل متشتت!

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه اول امروز خود با تیتر «جدال برنامه‌ای دولت و مجلس» نوشت: روز گذشته کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن علنی مجلس بررسی شد. در جلسه علنی روز گذشته مجلس ابتدا سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم گزارش کمیسیون متبوعش درباره روند بررسی لایحه و جزئیات آن را شرح داد. سپس پنج نماینده در موافقت و پنج نماینده در مخالفت با کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه سخنرانی کردند.

در ادامه داود منظور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه پشت تریبون قرار گرفت و نسبت به آنچه در کمیسیون تلفیق برنامه به لایحه افزوده شده انتقاد کرد. او تاکید کرد: در آخرین جلسه تلفیق ۱۲۱ حکم به صورت یکجا و بدون مجالی برای بررسی مشترک با دولت به لایحه الحاق شد و احکام الحاقی زیادی به متن مصوبات قبلی کمیسیون اضافه شد. این تغییرات باعث شد در فرآیند بررسی لایحه برنامه ۱۰۶ حکم حذف، ۲۴۰ حکم اصلاح، ۳۷۷ حکم بدون تغییر و ۹۹۱ حکم جدید در قالب موادی به لایحه الحاق شود. رئیس سازمان برنامه‌وبودجه همچنین اظهار کرد: براین اساس لایحه تقدیمی دولت در عمل دچار تغییرات کلی شده است؛ این تغییرات در جلسه‌ای در حضور اعضای شورای نگهبان مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

نظر آقای ره‌پیک عضو شورای نگهبان این بود که با ملاحظات دولت اختلافات فراتر از اصل ۷۷ است، بنابراین با این شیوه تفسیر دولت برنامه قابلیت اجرایی ندارد و به تعامل بیشتری بین مجلس شورای اسلامی و دولت نیاز است تا نگرانی‌ها رفع شود. منظور همچنین تصریح کرد: در مصوبات تلفیق بار مالی شدیدی در احکام الحاقی به دولت تحمیل شده که مغایر اصلاح ساختار بودجه است و باعث تشدید ناترازی بودجه می‌شود و با اصل ۷۵ قانون اساسی تعارض دارد. سخنان رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در شرایطی است که روز گذشته خبرگزاری «ایرنا» از توافق ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در مورد لایحه برنامه هفتم توسعه خبر داده بود.

تعامل گسترده برای منافع ملی/ سازمان ملل متشتت!

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیروزی تاریخی برای نیجر» نوشت: از زمان کودتای فرماندهان گروه نظامی موسوم به «شورای ملی حفاظت از میهن» در نیجر، در ۲۶ جولای (۴ مرداد) که با حمایت مردم این کشور و بدون شلیک حتی یک گلوله، رقم خورد فرانسه یکی از مهم‌ترین متحدیدن خود را در آفریقا از دست داد. بر اساس گزارش‌ها نیجر بعد از بورکینافاسو، یازدهمین کشور آفریقایی است که در سال‌های اخیر از از اردوگاه فرانسه و غرب جدا می‌شود. حتی برخی کارشناسان سیاسی از تحولات نیجر به جای کودتا تحت عنوان «رستاخیز آفریقا» یاد می‌کنند.

به دنبال برکناری رئیس‌جمهور سابق نیجر از قدرت، شورای نظامی حاکم بر این کشور با لغو تمام توافقنامه‌های نظامی با پاریس خواستار خروج سفیر و نظامیان فرانسوی از نیجر شد اما پاریس به این درخواست توجهی نکرد، نیامی نیز حکم اخراج سفیر فرانسه از نیجر را صادر کرد و مردم نیجر در مقابل پایگاه نظامیان فرانسوی تحصن و بر خروج آنان از کشورشان تاکید کردند.

با ناامیدی فرانسه از تسلط دوباره به نیحر «امانوئل ماکرون» در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از خروج کامل فرانسه از نیجر خبر داد و گفت: «تصمیم گرفتیم به همکاری نظامی خود با نیجر پایان دهیم و نظامیان فرانسوی تا پایان سال میلادی جاری این کشور را ترک خواهند کرد. همچنین سفیر و سایر دیپلمات‌های فرانسه در نیامی نیجر را ترک می‌کنند.». رئیس‌جمهور فرانسه، افزود: ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی در هفته‌ها و ماه‌های آینده از نیجر خارج می‌شوند و خروج کامل آنها تا پایان سال انجام می‌شود.خبرگزاری فرانسه پیش‌تر گزارش داده بود که پاریس ممکن است بخشی از نیروهای فرانسوی حاضر در نیجر را با توجه به تنش دیپلماتیک بین دو کشور خارج کند. بر اساس گزارش‌ها تصمیم ماکرون پس از آن اعلام شد که شورای نظامی حاکم در نیجر پرواز هواپیماهای فرانسوی بر فراز آسمان این کشور را ممنوع اعلام کرد.

شورای نظامی حاکم بر نیجر نیز با استقبال از تصمیم پاریس برای خروج نظامیان فرانسوی از این کشور اعلام کرد: این لحظه تاریخی برای نیجر است. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره‌، در بیانیه این شورا که از تلویزیون ملی نیجر پخش شد، آمده است: نظامیان و سفیر فرانسه در نیجر این کشور را تا پایان سال جاری میلادی ترک خواهند کرد و این یک لحظه تاریخی است و نمایانگر پیروزی اراده و تصمیم ملت نیجر است.

شورای نظامی حاکم بر نیجر در بیانیه خود تکید کرد: هر دولت یا سازمان و نهادی که منافع کشور ما را تهدید کند باید خاک نیجر را ترک کند. مردم نیجر با شنیدن تصمیم فرانسه برای خروج نظامیانش از این کشور دیشب در برابر پایگاه نظامیان فرانسوی در نیامی جشن شادی برپا کردند.

تعامل گسترده برای منافع ملی/ سازمان ملل متشتت!

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «مهمان‌های مامان» نوشت: چند روزی می‌شود که فیلمی از ورود مهاجران غیرقانونی افغانستانی به کشورمان و ترافیک بالای ماشین‌های حامل آنها درحال وایرال شدن است. پیش از شروع جنگ روسیه و اوکراین بحرانی در میان لهستان و بلاروس شکل گرفته بود. لهستان در این چالش بلاروس را متهم کرده بود که مهاجران عراقی و سوری را لب مرز رها کرده و آنها را به ابزار تهدید سایر کشورهای اروپایی تبدیل کرده است. یک ماه تمام اروپا درگیر این مساله بود. تمام جمعیت مهاجرانی که سیستم امنیتی اروپا را درگیر کرده بودند تنها چهارهزار و ۶۰۰ نفر بودند. این درحالی است که آمارهای غیررسمی می‌گویند روزانه نزدیک به چهارهزار مهاجر غیرقانونی افغانستانی وارد کشورمان می‌شوند. اما چه اتفاقی می‌افتد که روزانه ورود چهارهزار مهاجر افغانستانی را مانند لهستان تهدید نمی‌بینیم و چه اقداماتی لازم است که تهدید حضور غیرقانونی مهاجران را به فرصت تبدیل کنیم؟

ما در منطقه‌ای حضور داریم که مهاجرخیز است. در تمام دنیا برخی مناطق مانند آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه به‌شدت مهاجرفرست هستند. افغانستان، پاکستان، ایران، سوریه و عراق همه مهاجرفرستند. در این بین به دلایلی مانند عدم دسترسی به اروپا، مهاجران باید از لایه‌های مختلفی عبور کنند تا به کشورهای پیشرفته برسند. بسیاری از آنان توان چندبار مهاجرت را ندارند، برای همین تنها در یک‌مرحله مهاجرت می‌کنند. محمدرسول رستمی، مدیر اندیشکده‌ای در حوزه مهاجرت با نام «دیاران» است. این اندیشکده سال گذشته برای ۱۹ هزار فرزند مادر ایرانی توانسته شناسنامه ایرانی دریافت کند. او درباره حضور مهاجران افغانستانی در کشورمان معتقد است آنها اکثراً به دو کشور پاکستان و ایران و سوری‌ها بیشتر به کشور ترکیه مهاجرت می‌کنند. «به‌تعبیری، شانس خوب ترکیه این است که هم‌مرز اروپاست و هروقت دلش بخواهد می‌تواند از مهاجران به‌عنوان یک ابزار قدرت علیه اروپا استفاده کند و به‌نوعی باج بگیرد. نزدیک به پنج تا شش‌میلیون مهاجر سوری، افغانستانی و سایر کشورها در ترکیه حضور دارند و این موضوع برای اروپا خطر همیشگی به‌حساب می‌آید. می‌دانیم اروپا چند لایه مرز دارد. یک‌لایه‌اش کشورهایی است که خارج از مرزهای اروپاست، مانند ترکیه و یک لایه دیگر کشورهای خود حوزه اروپا هستند.

اما ایران متاسفانه چنین وضعیتی ندارد. عمدتاً فارسی‌زبان‌های افغانستانی به ایران و پشتون‌ها به پاکستان مهاجرت می‌کنند. از سال ۵۸ که حکومت شوروی در افغانستان و به‌نفع حکومت کمونیستی افغانستان مداخله کرد، اولین‌بار سیل مهاجرتی را از سوی افغانستان به ایران شاهد بودیم. نگاه سیاستمداران ما در دهه ۶۰ سیاست درهای باز بود و پذیرای نزدیک به یک‌میلیون افغانستانی بودیم. موج دوم با حضور طالبان در ابتدای دهه ۷۰ اتفاق افتاد و دوباره ما شاهد یک هجوم جمعیت از افغانستان به‌سمت ایران بودیم. موج سوم مهاجرتی نیز در حمله آمریکا به افغانستان در ابتدای دهه ۸۰ رخ داد و آخرین موج مهاجرتی که از قضا در این سال‌ها بسیار طولانی بود پس از برقراری و استقرار حکومت طالبان از نیمه اول سال ۱۴۰۰ است. در این موج تا سال گذشته نزدیک به یک تا ۱.۵ میلیون مهاجر افغانستانی وارد کشورمان شدند و تقریباً چنین تعدادی هم به پاکستان مهاجرت کردند.»

تعامل گسترده برای منافع ملی/ سازمان ملل متشتت!

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «پکن در مدیترانه» نوشت: سفر رئیس‌جمهور سوریه به چین و امضای سند همکاری راهبردی در دیدار با رئیس‌جمهور چین نشان از عزم پکن برای نقش‌آفرینی متفاوت از گذشته در صحنه سوریه دارد. بشار اسد پنجشنبه ۳۰ شهریور پس از ۱۹ سال وارد چین شد و با حضور در شهر «هانگژو» در حاشیه بازی‌های آسیایی با «شی جین پینگ» دیدار کرد؛ سفر و دیداری که آغاز مرحله‌ای مهم و به تأکید طرفین «سرنوشت‌ساز» در روابط دو کشور قلمداد می‌شود. این سفر در شرایطی انجام شد که سوریه وضعیت باثبات‌تری از لحاظ سیاسی و امنیتی در داخل دارد و در حال بازیابی جایگاه منطقه‌ای خود است. دمشق اردیبهشت گذشته پس از ۱۲ سال به اتحادیه عرب بازگشت و اکنون تلاش دارد با تقویت رابطه خود با پکن، وضعیت اقتصادی و سیاسی و سرزمینی خود را بهبود ببخشد. همزمان رقابت‌های ژئوپلیتیک میان چین و آمریکا نیز تشدید شده و به نظر می‌رسد چین، سوریه را عرصه دیگری برای رقابت با آمریکا می‌داند.

در دیدار میان بشار اسد و شی جین پینگ، طرفین سند «توافق شراکت راهبردی» میان دو کشور را امضا کردند. به گفته تلویزیون رسمی سوریه، دو رئیس‌جمهور همچنین سه سند همکاری امضا کردند؛ سند اول شامل همکاری اقتصادی میان ۲ کشور، سند دوم یادداشت‌تفاهم در حوزه تبادل تجربیات و همکاری برای توسعه اقتصادی و سند سوم، یادداشت‌تفاهم درباره همکاری در چارچوب پروژه «ابتکار کمربند و جاده» است. بنابراین ماهیت سفر بیش از هر چیز «اقتصادی» است و به نظر می‌رسد دو کشور دلایل خوبی برای همکاری اقتصادی و توسعه روابط دارند؛ همکاری‌ای که میوه‌های سیاسی و امنیتی قابل توجهی برای سوریه و چین به همراه دارد و به نوشته روزنامه لوموند فرانسه، سفر اسد به چین یک «موفقیت دیپلماتیک» برای سوریه به شمار می‌رود.

تعامل گسترده برای منافع ملی/ سازمان ملل متشتت!

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کوچ اجباری ارامنه قره‌باغ» نوشت: همزمان با خروج ۱۲۰ هزار ارمنی از آذربایجان، اردوغان به نخجوان رفت و رسانه‌های ترکیه می‌گویند محور گفت‌وگوها میان او و علی‌اف، ضرب‌الاجل به ارمنستان برای افتتاح «کریدور زنگزور» است.

ارمنستان از ورود دسته‌جمعی ۱۰۵۰ نفر از قره‌باغ کوهستانی به این کشور خبر داده است. آنها بخشی از ۱۲۰ هزار ارامنه‌ای هستند که توسط دولت آذربایجان مجبور به ترک خانه، کسب و کارشان و کوچ اجباری به کشور ارمنستان شده‌اند. رهبر جدایی‌طلبان قره‌باغ کوهستانی اعلام کرد که ساکنان این منطقه در نگرانی از پاکسازی قومی و عدم تمایل به زندگی در زیر حکومت جمهوری آذربایجان، به ارمنستان می‌روند. همزمان، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با سفر به منطقه خودمختار نخجوان جمهوری آذربایجان با الهام علی‌اف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد. آن‌طور که رسانه‌ها نوشتند، محور دیدار رؤسای جمهور ترکیه و آذربایجان در این سفر، بررسی آخرین وضعیت کریدور «زنگزور» بود.

همچنین روند بعد از خلع سلاح گروه‌های مسلح ارمنی در قره‌باغ و ادغام این منطقه در خاک جمهوری آذربایجان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. اردوغان در دیدار «آنتونی گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز گفته بود «منتظریم تا ارمنستان به قول خود درباره کریدور زنگزور عمل کند.» هفته گذشته نیز ویدئویی از الهام علی‌اف منتشر شد که وی به صراحت اعلام می‌کند پس از حل مناقشه قره‌باغ به موضوع زنگزور می‌پردازیم. نیروهای ارمنی قره‌باغ کوهستانی چهارشنبه گذشته پس از نبرد سنگین ۲۴ ساعته، سرانجام مجبور شدند با آتش‌بسِ مدنظر جمهوری آذربایجان و با میانجیگری نیروهای حافظ صلح روسیه موافقت کنند. از ظواهر امر نیز این طور برمی‌آید که روسیه - شاید به دلیل درگیری در اوکراین یا بی‌علاقگی به پاشینیان-تمایلی به حمایت واقعی از ارمنستان از خود نشان نداد.

با حل و فصل موضوع قره‌باغ و شکست دوباره ارمنستان یکی از دو مسئله مهم آذربایجان که همان مسئله کریدور لاچین و تسلط دوباره بر منطقه قره‌باغ کوهستانی است تا این جای کار برای باکو حل‎شده تلقی می‌شود. جمهوری آذربایجان در جنگ سال ۲۰۲۰ به دلیل حمایت‌هایی که از سوی صهیونیست‌ها و ترکیه داشت، بخش‌های بزرگی از قره‌باغ را تحت کنترل خود درآورد و در ماه‌های گذشته نیز با اعمال محدودیت‌هایی، دسترسی ارمنستان از طریق کریدور لاچین به منطقه قره‌باغ را با محدودیت جدی مواجه ساخته است.

در جنگ یک روزه سه‌شنبه هفته گذشته باکو کل این منطقه را تصاحب کرد. حالا دولت آذربایجان می‌گوید به دنبال حل و فصل کریدور «زنگزور» در نوار مرزی ایران و ارمنستان است! حتی به گفته رسانه‌های جمهوری آذربایجان و ترکیه، اردوغان و علی‎اف در جریان این دیدار، به ارمنستان برای افتتاح کریدور زنگزور اولتیماتوم خواهند داد. بعد از جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ میلادی سران ارمنستان و آذربایجان در مسکو بیانیه صلحی را امضا کردند که به موجب آن قرار شد خطوط اتصالی بین نخجوان و خاک آذربایجان شکل بگیرد.

تعامل گسترده برای منافع ملی/ سازمان ملل متشتت!

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روایت جدید از کاهش تورم و رشد اقتصاد» نوشت: تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از رشد اقتصاد ایران در فصل بهار و کاهش نرخ تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه در شهریور امسال حکایت دارد. با ورود نرخ تورم به کانال جدید، حالا دولت برای رساندن به نرخ هدف‌گذاری ۳۰ درصدی باید گام‌های جدی‌تری برای رفع ناترازی بانک‌ها و کسری بودجه بردارد.
بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه در کل کشور از ۲.۴ درصد در مرداد به ۲ درصد در شهریور، در نقاط شهری از ۲.۵ درصد به ۲.۱ درصد و در نقاط روستایی از دو درصد به ۱.۶ درصد کاهش یافته و نرخ تورم نقطه به نقطه از ۳۹.۸ درصد به ۳۹.۵ درصد در کل کشور و در نقاط شهری از ۳۹.۸ درصد به ۳۹.۶ درصد و در نقاط روستایی از ۳۹.۶ درصد به ۳۸.۸ درصد رسیده است. به‌گفته مرکز آمار ایران در فاصله مرداد تا شهریور امسال نرخ تورم سالانه در کل کشور از ۴۶.۷ درصد به ۴۶.۱ درصد، در نقاط شهری از ۴۶.۱ درصد به ۴۵.۶ درصد و در نقاط روستایی هم از ۵۰.۲ درصد به ۴۸.۹ درصد کاهش پیدا کرده است. بانک مرکزی پیش‌بینی کرده که نرخ تورم تا پایان امسال به ۳۰ درصد برسد که اگر ملاک نرخ تورم نقطه به نقطه باشد، ۹.۵ درصد دیگر در ماه‌های آینده باید نرخ تورم پایین بیاید و اگر منظور این نهاد نرخ تورم سالانه باشد، فاصله رسیدن به هدف ۳۰ درصدی ۱۶.۱ درصد خواهد بود که لازمه آن کاهش شدید نرخ تورم ماهانه و رسیدن آن به زیر یک درصد در ماه‌های باقیمانده سال خواهد بود.

خروج از رکود
به گزارش همشهری، چند روز پس از انتشار نرخ رشد اقتصادی ۶.۲ درصدی توسط بانک مرکزی، مرکز آمار ایران از رشد ۷.۹ درصدی رونمایی کرد با این تفاوت که این نهاد آماری اعلام کررده که دلیل اصلی رشد اقتصاد در بهار امسال ناشی از جهش ارزش ۱۹.۸ درصدی استخراج نفت و گاز طبیعی بوده و درحالی‌که بانک مرکزی گفته بود در بهار امسال همه بخش‌های اصلی اقتصاد با رشد مثبت همراه شده، مرکز آمار روایت می‌کند که بخش کشاورزی و تامین آب و برق و گاز طبیعی رشد منفی را تجربه کرده است.
تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که اندازه اقتصاد ایران در فصل بهار امسال به ۲۱۴.۴ هزار میلیارد تومان با احتساب ارزش افزوده نفت و ۱۸۱.۸ هزار میلیارد تومان بدون حساب کردن ارزش بخش نفت رسیده که نسبت به بهار سال گذشته به‌ترتیب ۷.۹ درصد و ۶.۱ درصد رشد کرده است.

تعامل گسترده برای منافع ملی/ سازمان ملل متشتت!

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بوی توطئه در زنگه‌زور» نوشت: پس از اقدامات نظامی جمهوری آذربایجان در قره‌باغ که در نهایت به مهاجرت دسته‌جمعی ارامنه از این منطقه منجر شد، مقامات باکو به دنبال تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خود هستند. گواه این مسئله دورهمی اردوغان و علی‌اف برای اولین بار در منطقه خودمختار نخجوان بود که هرچند در ظاهر با هدف توسعه روابط دوجانبه انجام می‌شود، اما در بطن خود حاوی پیامی برای احداث کریدور جنجالی زنگه‌زور است.

به گزارش «جوان»، درحالی که ارمنستان این روزها با موج گسترده کوچ ارامنه ساکن قره‌باغ به کشورشان دست و پنجه نرم می‌کند، در سوی دیگر رهبران جمهوری آذربایجان در پی تحکیم پایه‌های روابط خود با کشورهای متحدشان هستند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه، وارد منطقه خودمختار نخجوان شد و با الهام‌علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان دیدار و گفتگو کرد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، این سفر کاری که به دعوت الهام‌علی‌اف صورت گرفته، طبق اعلام دفتر ریاست جمهوری ترکیه به مدت یک روز به طول خواهد انجامید.
در بیانیه اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه آمده است که در دیدار اردوغان و علی‌اف روابط دوجانبه و مسائل جاری منطقه‌ای و جهانی به ویژه آخرین تحولات قره‌باغ مورد بررسی قرار گرفت. پیش‌بینی می‌شود رؤسای جمهور دو کشور طی این سفر طرح خط لوله گاز از ای غدیر به نخجوان و افتتاح مجتمع نظامی نخجوان را کلید بزنند. ایجاد خط لوله گاز طبیعی ای غدیر- نخجوان نشان‌دهنده یک نقطه عطف مهم است، زیرا این زیرساخت ممکن است گاز را از خط لوله گاز ترانس آناتولی در ترکیه به نخجوان برساند و براساس گزارش رسانه‌ها قرار است جایگزین گاز فعلی از ایران شود.
به گزارش بی‌بی‌سی، به گفته منابع ترکی و محلی، در این نشست نه تنها به عملیات نظامی اخیر باکو، بلکه موضوع کریدور زنگه‌زور که ترکیه و آذربایجان آن را برای اتصال نخجوان به خاک آذربایجان اساسی می‌دانند، پرداخته خواهد شد.
این کریدور جنجالی با جدیت از سوی رهبران باکو دنبال می‌شود و پس از آزادسازی قره‌باغ و مهاجرت دادن ارمنی‌ها از این منطقه، اشتهای آذربایجان برای تحقق خواسته‌های بلندپروازانه در منطقه هم افزایش یافته است. ترکیه هم که حامی اصلی آذربایجان است از همه برنامه‌های علی‌اف در قفقاز حمایت می‌کند.
به گفته برخی کارشناسان، این نگرانی معتبر وجود دارد که آذربایجان و ترکیه، در راستای منافع استراتژیک مشترک خود، ممکن است فعالانه به دنبال ایجاد شرایط مداخله نظامی احتمالی در استان سیونیک ارمنستان با هدف نهایی تأمین امنیت کریدور زنگه‌زور باشند.

تعامل گسترده برای منافع ملی/ سازمان ملل متشتت!

کد خبر 688500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.