روز جهانی پایش آب + شهرهای‌ موفق‌ در مدیریت آب

روز جهانی پایش آب هر سال در ۱۸ سپتامبر گرامی داشته می‌شود تا شهرهای جهان از کیفیت و منابع آبی خود اطمینان حاصل کنند. سنگاپور، کیپ‌تاون، ساردینیا و لیما از موفق‌ترین شهرهای جهان در مدیریت آب محسوب می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روز جهانی پایش آب که به آن روز جهانی نظارت بر آب نیز گفته می‌شود، هر سال در هجدهم سپتامبر در ۱۵۰ کشور سراسر جهان به‌منظور آموزش توده‌های مردمی در مورد منابع آب و انجام منظم بازرسی‌های ایمنی به‌منظور اطمینان از سلامت آب گرامی داشته می‌شود.

آب، مایع و پایش آن ضرورت حیات است

آب منبع بسیار مهمی برای زنده نگه داشتن و سلامت همه موجودات زنده است و بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از بدن انسان را تشکیل می‌دهد. این عنصر حیاتی به‌حدی مهم است که بیشتر بودجه اکتشاف فضایی صرفاً به یافتن منابع آب در سیارات دیگر اختصاص می‌یابد. بخش عظیمی از اکوسیستم زمین نیز از آب تشکیل شده است که موجودات بی‌شماری به آن وابسته هستند. با این حال مواردی هم‌چون آلودگی آب و تغییرات آب‌وهوایی این منابع آبی را تهدید می‌کنند، این امر به‌خوبی نشان می‌دهد که نظارت منظم بر آب‌های زمین بسیار مهم است. به این ترتیب در سال ۲۰۰۳ روز جهانی پایش آب با هدف افزایش آگاهی در میان غیرنظامیان در مورد اهمیت نظارت منظم بر منابع آبی آن‌ها معرفی شد. هر سال تنها در آمریکا حدود یک میلیون نفر یا بیشتر در این طرح شرکت و با استفاده از کیت‌های تست آب، اکسیژن محلول، اسیدیته، دما و شفافیت این مایع حیاتی را آزمایش می‌کنند.

روز جهانی پایش آب + شهرهای‌ موفق‌ در مدیریت آب

شهرهایی با موفق‌ترین مدیریت آب در جهان

شهرهای هوشمند آب نقاطی از جهان هستند که در آن‌ها مدیران شهری برای مدیریت مناسب‌تر آب، بهترین و بیشترین استفاده را از فناوری‌هایی هم‌چون هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ، اینترنت اشیا و یادگیری ماشینی می‌برند. این شهرها کمترین میزان هدررفت و بهترین کیفیت آب را دارند. در ادامه به بررسی مختصر موفق‌ترین شهرهای هوشمند آب در جهان می‌پردازیم.

سنگاپور، بازیابی و تصفیه آب‌ها

هیچ منبع آبی ارزشمندی در شهر محصور در آب سنگاپور وجود ندارد. این شهر همچنین با فقدان فضای کافی برای ذخیره آب باران مواجه است، با این حال مدیران آن با اخذ رویکردهای شهر هوشمند آب و تأسیس پنج نیروگاه احیا، چهار کارخانه تولید آب از پساب و چندین تأسیسات نمک‌زدایی آب دریا موفق به تأمین روزانه ۴۳۰ میلیون گالن آب برای شهروندان شده‌اند. سنگاپور با وجود تجهیزات تصفیه آب بسیار پیشرفته، آب تولیدی این نیروگاه‌ها را استانداردسازی می‌کند.

روز جهانی پایش آب + شهرهای‌ موفق‌ در مدیریت آب

کیپ‌تاون در آفریقای جنوبی، مصرف بهینه آب

مدیران کیپ‌تاون بحران بی‌آبی شهر را با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های دنیا مدیریت کرده‌اند که شامل نصب سنسورهای هوشمند و کنتورهای جدید برای نظارت بر سلامت مسیر آب شهری می‌شود، ضمن این‌که مسئولان به آموزش مصرف بهینه آب به شهروندان و استخدام کارشناسان ناظر بر کیفیت آب پرداختند و با این اقدام مصرف آب شهر را به میزان چشمگیری کاهش دادند.

بنگلور هندوستان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی

اتخاذ رویکردهای هوشمند آب در شهری که با معضل خصوصی‌سازی منابع آبی خود مواجه است ضروری به‌نظر می‌رسد. روش‌های هوشمند در کنار برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه مضرات این اقدام به مقابله با آن کمک می‌کند.

ساردینیا در ایتالیا، کنتورهای هوشمند آب

ساردینیا با استفاده از کنتورهای هوشمند آب به حل بحران کم‌آبی خود اقدام کرده که با پایدارسازی مصرف آب در شهر و به حداقل رسیدن نرخ هدررفت پساب همراه بوده است. این کنتورها با انتقال داده‌ها به مرکز پردازش و قرائت داده‌های مربوط به مصرف از راه دور امکان مدیریت بهتر مصرف آب را ممکن می‌سازند.

روز جهانی پایش آب + شهرهای‌ موفق‌ در مدیریت آب

لیما در پرو، آموزش عمومی

مسئولان شهری لیما با سوق دادن مردم به‌سمت ذخیره آب و کاهش مصرف آن به کمک اتخاذ رویکرد آب و فاضلاب، همچنین افزایش هزینه‌ها، به حل بحران کم‌آبی شهر پرداخته‌اند، ضمن این‌که با برگزاری مسابقات قصه‌گویی درباره مصرف آب سعی در آموزش فرهنگ صرفه‌جویی به دانش‌آموزان خود دارند.

کد خبر 688170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.