مرگ ۷ میلیون نفر در سال به دنبال اثرات مخرب آلودگی هوا/ در فضای باز حضور پیدا نکنید

کارشناس بهداشت هوا گفت: معضل آلودگی هوا بزرگترین مشکلات زیست محیطی است که سالانه در جهان حدود هفت میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند.

فرید حسامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اثرات مخرب آلودگی هوا بر سلامت انسان‌ها، اظهار کرد: معضل آلودگی هوا در جهان به عنوان بزرگترین مشکلات زیست محیطی به حساب می‌آید و سالانه حدود هفت میلیون نفر در جهان بر اثر بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه در کشور آمار قطعی از مرگ‌ومیر افراد بر اثر آلودگی هوا وجود ندارد، افزود: مطابق برآوردها سالانه ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، مطابق تحقیقات مؤسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوا را در گروه یک، سرطان‌زایی عنوان کرده است، چرا که این معضل سرطان‌زا به حساب می‌آید.

کارشناس بهداشت هوا در خصوص نحوه به وجود آمدن آلودگی هوا تصریح کرد: آلودگی هوا از نظر سازمان محیط زیست یک یا چند نوع آلاینده جامد، مایع یا گاز است و طبق میزان و مدتی که کیفیت هوا را تغییر می‌دهد، به همان اندازه استفاده آن برای انسان و حیوانات نامناسب خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه منابع اصلی انتشار آلاینده‌های هوا در شهر اصفهان منابع طبیعی و انسان ساخت است، گفت: منابع طبیعی در اثر خشکسالی سال‌های اخیر و فعال شدن کانون ریزگرد باعث ایجاد آلودگی‌ها به خصوص در شش ماهه اول سال شده است.

حسامی خاطرنشان کرد: منابع انسان ساخت که ناشی از خودروها، صنایع و مصرف سوخت‌های فسیلی در منازل است نیز باعث آلودگی هوا می‌شود و در شش ماهه دوم سال به دلیل شدت آلودگی‌ها شرایط جوی ایجاد شده تشدید می‌شود.

وی با اشاره به خطرات آلودگی هوا بر روی سلامتی انسان‌ها، اظهار کرد: آلودگی هوا باعث ایجاد مشکلات قلبی و عروقی، تنفسی و بیماری‌های سرطان‌زا در انسان‌ها می‌شود، ضروری است که در شرایط آلودگی هوا اقدامات بهداشتی انجام شود و افراد آسیب‌پذیر جامعه مانند سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای از فعالیت در فضای باز خودداری کنند، مصرف زیاد مایعات، سبزیجات و میوه‌ها هنگام شرایط اضطراری آلودگی هوا الزامی است و کاهش فعالیت‌هایی که منجر به آلودگی هوا می‌شود، نیز باید در اولویت قرار گیرد.

شهروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: شاخص کیفیت هوا به پنج دسته تقسیم می‌شود صفر تا ۵۰ هوا خوب و مساعد است، ۵۰ تا ۱۰۰ هوا سالم است و ۱۰۰ تا ۱۵۰ به بالا ناسالم برای افراد آسیب‌پذیر، ۱۵۰ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۰ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بالاتر از ۳۰۰ خطرناک گزارش می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ تعداد مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا حدود ۱۵۰۰ نفر بوده است، ادامه داد: این آمار نسبت به سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ افزایش چشمگیری داشته است، روزهایی که شاخص کیفیت هوا به بالاتر از ۱۵۰ رسیده، ناسالم برای عموم مردم بوده است و میزان مراجعه به بیمارستان به طور تقریب دوبرابر شده است.

حسامی تاکید کرد: با توجه به شرایط پیش رو، کاهش بارندگی‌ها و امکان افزایش روزهای وارونگی هوا از شهروندان انتظار می‌رود، از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند و در مصرف سوخت‌های فسیلی دقت لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: از افراد آسیب‌پذیر جامعه نیز درخواست می‌شود، در زمان شرایط اضطرار آلودگی هوا از ترددهای بی‌مورد در سطح شهر خودداری کنند و زمانی که ترددهای ضروری دارند، از ماسک‌های تنفسی استفاده کنند.

کد خبر 688063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.