مدرسه، نقطه اتکای دولت و ملت در رشد، تعالی و پیشرفت کشور است

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه، نقطه اتکای دولت و ملت در رشد، تعالی و پیشرفت کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضامراد صحرایی امروز _یکشنبه بیست‌وششم شهریورماه_ در همایش مدیران مدارس که در سراسر کشور و با رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: اجتماع حاضر، اجتماع راهبردی‌ترین مدیران است؛ چراکه مدیران مدارس آینده کشور را خواهند ساخت و از آن جهت راهبردی‌ترین محسوب می‌شوند که مدرسه، نقطه اتکای دولت و ملت در رشد، تعالی و پیشرفت کشور است.

وی افزود: مدارس، نگهدارنده گرانبهاترین ثروت کشور هستند و تحول از مدارس آغاز می‌شود؛ در واقع آغاز جامعه پویا از مدرسه بوده و امروز کلید اقتدار کشور هم در گرو مدارس است و مدیران، آینده‌سازان و معماران آینده کشور هستند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سالی که گذشت، به‌رغم تمام فراز و فرودها، سالی نکو بود و اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۰ سال با اختصاص بیش از ۴۰ همت یکی از اقدامات راهبردی دولت محسوب می‌شود و اکنون نیز در تلاش به منظور اصلاح آئین‌نامه رتبه‌بندی و ارتقای آن هستیم.

وی با بیان اینکه طرح‌های متعدد به نام گرانقدر شهدا مزین شد و هر یک اهدافی را دنبال کرد، ادامه داد: با اجرای طرح شهید سلیمانی ۲۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای برای مدارس محروم ساخته و با اجرای طرح شهید عجمیان نیز ۲۰ هزار مدرسه دولتی در مناطق محروم شاداب‌سازی و آماده شد.

حدود ۷۰ هزار بازمانده از تحصیل به مدرسه بازگشتند

صحرایی گفت: طرح شهید محمودوند با هدف شناسایی بازماندگان از تحصیل نیز اجرایی شد و در پی آن، بیش از ۲۴۰ هزار بازمانده از تحصیل شناسایی و حدود ۷۰ هزار نفر از آنها به مدرسه بازگشتند و این مسیر ادامه دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح شهید همت با هدف آموزش مستمر معلمان مقطع ابتدایی در مدارس دولتی، اضافه کرد: در دو سال نخست دولت سیزدهم، یک هزار مدرسه کانکسی جمع‌آوری و مدارس نوساز با کیفیت تحویل مناطق روستایی، مرزی و عشایری و تنها در سیستان و بلوچستان در هفته دولت ۱۰۴ مدرسه کانکسی جمع‌آوری و مدرسه خوب جایگزین آن‌ها شد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: پویش «همه حاضر» با مشارکت ۱۸ دستگاه و تخصیص بالغ بر ۱۴۵ میلیارد تومان از منابع غیر دولتی شکل گرفت و ۳۰۰ هزار بسته لوازم التحریر برای کودکان مناطق محروم ارسال و یک هزار مدرسه با کمک بنیاد برکت ساخته و هزار مدرسه نیز بازسازی شد.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۵۸۰۶ پروژه توسط سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس اجرا شده که این تعداد ۲۶۴۴ پروژه از منابع دولتی و ۳۱۶۲ پروژه به صورت مشارکتی بوده است، اظهار کرد: بیشترین این پروژه‌ها برای استان سیستان و بلوچستان با ۸۱۳ پروژه است.

صحرایی افزود: ۸۸ درصد پروژه‌ها آموزشی، هشت درصد پرورشی و چهار درصد ورزشی هستند و در این بین، شهر تهران و شهرستان‌های تهران از محروم‌ترین‌ها هستند. میزان پروژه‌های این شهرها باید بیش از پیش تقویت شود. تهران با ۱۰۰ پروژه و ۱۱۴۲ کلاس درس از استان‌هایی است که نیاز به حمایتی ویژه دارد و خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام از استان‌های محروم محسوب می‌شوند.

وی با تاکید بر اهتمام دولت بر محرومیت‌زدایی تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان در صدر توجه دولت است و محرومیت‌زدایی در این استان بیش از هر زمان دیگری آغاز شده است. در مجموع در شش ماه اول امسال، ۲۰۲۰ پروژه با فرمان رئیس جمهوری تحویل آموزش و پرورش و مدارس کشور می‌شود که شامل ۹۲۳۵ کلاس درس با زیر بنایی بالغ بر یک میلیون و ۱۷۵ هزار متر مربع است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شعار این دولت، مردمی کردن اقتصاد است و در این راستا ۵۴ درصد پروژه‌هایی که تحویل آموزش و پرورش شده به صورت مشارکتی و با مشارکت خیرین و نهادهای حمایتی انجام شده و ۴۶ درصد آن دولتی بوده است، ما در این دولت کاستی‌های بسیاری تحویل گرفتیم، اما کاستی‌های کمتری تحویل خواهیم داد.

مدرسه قوی؛ ایران قوی

وی با بیان اینکه امسال با شعار «مدرسه قوی، ایران قوی» سال تحصیلی را آغاز می‌کنیم، افزود: امسال با این شعار میزبان بیش از ۱۶.۵ میلیون دانش‌ آموز هستیم و حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار کلاس اول ابتدایی داریم که امیدآفرین‌تر از هر چیز دیگری هستند.

صحرایی گفت: از دیگر اقدامات مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضریب تأثیر قطعی ۴۰، ۵۰ و ۶۰ درصد امتحانات نهایی در پذیرش داوطلبان کنکور سراسری است و نشان دادیم که غیرممکن‌ها ممکن می‌شوند اگر عزم و اراده ما راسخ باشد.

برگزاری امتحانات نهایی برای پایه دهم و یازدهم

وی با بیان اینکه امسال مدیران مدارس کشور ۵۰۵۰ شعبه امتحان نهایی را مدیریت کردند، خاطرنشان کرد: این مدیران آزمونی برگزار و ۹۰۰ میلیون سوال را به صورت الکترونیکی تصحیح کردند و اکنون آماده اجرای مرحله دوم این کار بزرگ و برگزاری امتحانات نهایی پایه دهم و یازدهم برای پذیرش داوطلبان کنکور سراسری هستیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: جذب ۷۵ هزار معلم جدید طی این سال تحصیلی از دیگر اقدامات این دولت است و با اصلاح نظام جذب و استخدام به طور اساسی به گونه‌ای تلاش کردیم که در شهرهای مختلف کشور همزمان بیش از ۵۰۰ گروه ارزیابی فعال بودند و به گواه سازمان اداری و استخدامی، فعالیت همزمان این تعداد گروه ارزیاب نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر هم بی‌سابقه است.

برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم از سال آینده

وی اضافه کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی تصویب شده است که اهل تعلیم و تربیت آن را سند تحول بنیادین آموزش معلمان و تربیت آنها نامیده‌اند. از سال آینده کنکور اختصاصی تربیت معلم خواهیم داشت و شناسایی استعدادهای معلمی را از دبیرستان‌ها آغاز خواهیم کرد و تنها منتظر دستور نهایی رئیس جمهور برای تأمین فضای آموزشی هستیم.

صحرایی افزود: در دولت‌های گذشته چیزهای گران‌بهایی به ناحق از آموزش و پرورش گرفته شده است که باید آنها را بازگرداند یا جبران کرد و این امر یکی از خواسته‌های معلمان از رئیس جمهور است.

وی تصریح کرد: در این دولت باشگاه دانش پژوهان پس از یک تعطیلی بی‌سابقه با اصلاح اساسنامه خود در شورای عالی انقلاب فرهنگی احیا شد و از نیمه مهر امسال صاحب سازمان خاص خود می‌شود و المپیادی‌ها یک خانه امید خواهند داشت.

ساماندهی ۸ میلیون کودک در سازمان تعلیم و تربیت کودک

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تأسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک، ادامه داد: سازمان تعلیم و تربیت کودک با نام «توتک» در این دولت تأسیس و ظرف دو سال آماده ارائه خدمت شد. این در حالی است که ما سابقه تأسیس سازمان‌ها را داریم و تأسیس یک سازمان جدید کاری بس دشوار است.

وی افزود: با تأسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک حدود هشت میلیون کودک زیر سن مدرسه متولی پیدا کردند و بیش از ۳۰ هزار کودکستان نظم و نظام پیدا کرد. از مهر امسال نیز کودکستان‌های جدید با مجوز آموزش و پرورش پا به عرصه تعلیم و تربیت می‌نهند.

کد خبر 688026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.