مدیریت مدرسه با هیچ مکان دیگری قابل قیاس نیست / اساس رتبه‌بندی، دانش‌افزایی معلمان است

رئیس جمهور با بیان اینکه مدیریت مدرسه با هیچ مکان دیگری قابل قیاس نیست، گفت: اساس رتبه‌بندی، دانش‌افزایی معلمان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی امروز _یکشنبه بیست‌وششم شهریورماه_ در همایش مدیران مدارس سراسر کشور ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول، اظهار کرد: مدیران، نقش‌آفرین‌ترین در تحول آموزش و پرورش هستند و نقش آنها در شکل‌گیری شخصیت و هویت دانش‌آموز و تعلیم و تربیت، نقشی بی‌بدیل است.

وی افزود: دیدگاه مدیران برای ایجاد تحول بسیار مهم و شرط تحول شناختی، فرایندی و نهادی است. شرط اول در انجام این تحول، باور و نگاه تحولی مدیر و مدیران، شرط موفقیت در آن است.

رئیس جمهور تصریح کرد: شرط انجام مدیریتی موفق، هدف‌دار و برنامه‌دار بودن، کنترل و نظارت مستمر و به‌کارگیری تمام ظرفیت‌ها در مسیر رسیدن به هدف است و ظرفیت‌های انسانی، مهم‌ترین سرمایه برای رسیدن به هدف محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مدیران مدارس باید نسبت به حوزه مدیریتی خود شناخت داشته باشند، هدف را ترسیم کنند، تمام برنامه‌ها را هم‌سو با آن قرار دهند و با نظارت و کنترل تلاش کنند تا ظرفیت‌ها به اهداف بلند برسند. مدیران قبل از هر چیز و هر کس خود را باید در محضر پروردگار ببیند و پاسخگوی خداوند، عموم شهروندان، ارباب رجوع و سلسله مراتب سازمانی باشند.

آیت‌الله رئیسی گفت: در نظام مدیریتی و فرهنگ دینی، بخشی از پاسخگویی که از تمام موارد کارسازتر است، پاسخگویی به ذات مقدس کبریایی است که در خلوت و پنهان و آشکار، تمام افراد خود را در محضر او قرار می‌دهد و لذا در تعریف از نظام کنترلی و نظارتی، اعتقاد بر این است که کارآمدترین نظام کنترلی، خودکنترلی است.

مهم‌ترین مأموریت دولت، انسان‌سازی و تربیت و تعلیم است

وی با بیان اینکه نقش مدیران و نظارت آنها در پیشگیری از آسیب‌ها بسیار حائز اهمیت است، اضافه کرد: افراد باید خود را موظف به اجرای وظیفه و قانون و توجه به اخلاق بداند و در راستای حفظ اخلاق حرفه‌ای در کنار اخلاق فردی بکوشند و توسعه اخلاق در هر سازمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت مبتنی بر هدایت است، اظهار کرد: مهم‌ترین مأموریت دولت، انسان‌سازی و تربیت و تعلیم است و اگر خواستار عدالت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هستیم باید بدانیم که در پرتوی تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد.

وی افزود: انسان‌های حق‌خواه و عدالت‌خواه در مدرسه ساخته می‌شوند و لذا محور تحول در آموزش و پرورش، مدرسه است و باید حرکتی هماهنگ و هم‌سو با سند تحول آموزش و پرورش وجود داشته باشد و تمام بخش‌ها مرتبط به سند تحول شوند.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود مدرسه‌ای در تراز شکل داده شود، تصریح کرد: اقدامات بسیاری در این خصوص انجام شده، اما امروز، وظیفه بسیار سنگین است و با استفاده از تمام تجربیات معلمان و مدیران، باید گامی بلند به همت مدیران و معلمان که نقش‌آفرین در تربیت نیروی انسانی مؤمن، انقلابی و اثرگذار هستند، برداشته شود.

شورای عالی آموزش و پرورش متمایز است

وی با تاکید بر اینکه شورای عالی آموزش و پرورش متمایز است چراکه مأموریتی متمایز دارد، ادامه داد: مدیریت مدرسه با هیچ مکان دیگری قابل قیاس نیست و مجموعه‌ای انسان‌ساز، جامعه‌ساز و شکل‌دهنده شخصیت و هویت افرادی محسوب می‌شود که آینده‌سازان جامعه خواهند بود و در آینده جامعه ایفای نقش خواهند داشت.

رئیس جمهور گفت: تمام افراد فعال در حوزه آموزش و پرورش باید شأن و منزلت خود را بدانند و آگاه باشند که جایگاهی رفیع دارند و دولتمردان هم باید برای این جایگاه اهمیت شایست‌ای در نظر گیرند.

وی اضافه کرد: آنچه که در طرح رتبه‌بندی انجام شد، حداقل‌ها است؛ تنها در این طرح به وضعیت مالی و معیشتی توجه شده و مقدمه‌ای برای جایگاه معلم و شأن او است. اساس این طرح تنها پرداختن به مسائل مالی و معیشتی نیست، بلکه اساس آن، دانش‌افزایی و به هنگام شدن معلمان است.

آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: اگر آینده‌ای برای کشور ترسیم می‌کنیم، نگاه باید به مراکز آموزش عالی و آموزش و پرورش باشد تا نیروهایی کارآمد تربیت شوند و این موضوع به دست توانای معلمان و مدیران انجام خواهد شد و این جایگاهی است که اهمیت به سزایی دارد و همواره باید حساسیت لازم در خصوص آن وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر نقش تعیین کننده والدین در حوزه مدیریت و ضمن تشکر از همراهی خیران در مسیر آموزش و پرورش، افزود: ساختن مدرسه، تجهیز مدارس به تجهیزات آموزشی و حرفه‌آموزی و مهارت‌افزایی بسیار حائز اهمیت است.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر امروز ۲ هزار طرح برای تحویل و بیش از ۵ هزار پروژه آماده شده تا دانش‌آموزان شرایط خوبی داشته باشند، به برکت تلاش آموزش و پرورش، خیران مدرسه‌ساز و معلمان و مدیران دلسوز بوده است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش برای اجرایی شدن عدالت آموزشی است، ادامه داد: باور بر این است که هر گونه هزینه در آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است و نباید از بالا رفتن هزینه در این ارگان نگران بود، بلکه باید نسبت به افزایش بهره‌وری تلاش کرد.

تصمیم برای برگزاری کنکور به روش جدید، باعث افتخار و قابل ارزیابی است

آیت‌الله رئیسی گفت: نمرات دانش‌آموزان، مسئله مهمی است و جلوه نمره برای یک متعلم و دانش‌آموز هویت دارد و سطح سواد دانش‌آموزان باید افزایش یابد؛ در واقع باید احساس کنیم که نمرات دانش‌آموزان افزایش یافته، چرا که امروز نمرات دانش‌آموزان با آینده آنها و حضور در دانشگاه مرتبط است.

وی با بیان اینکه تصمیم برای برگزاری کنکور به روش جدید، باعث افتخار و قابل ارزیابی است، اضافه کرد: حق و حقوق افراد باید به موقع پرداخت شود و مشکل مسکن برای عموم افراد به ویژه اساتید، معلمان و مدیران باید پیگیری تا دغدغه مسکن از این قشر جامعه برداشته شود و اقدام نسبت به این حوزه در شهر و روستاها در دستور کار است.

رئیس جمهور اظهار کرد: اعتمادی که مردم به مدرسه دارند باید به عنوان یک سرمایه تلقی و روز به روز افزون شود که این موضوع در گرو مدیریت است. اعتقاد و باور به فعالیت هنرستان‌ها وجود دارد و مهارت‌آموزی و توانمندسازی هنرستان‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: ۴۰ هزار شهید آموزش و پرورش داریم که پیام آنها در فضا افکنده است و گوش شنوا می‌خواهد؛ توصیه‌های این شهدا به صورت مکتوب و شفاهی مشخص است و در نهایت تمام آنها آموزش و پرورشی در تراز می‌خواهند و در این خصوص، فعالیت توانمند مدیران و معلمان برای ساختن نیروهای کارآمد کشور بسیار حائز اهمیت است.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: به منظور افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش باید سلسله مراتب طی شود و مدیران مدارس در شکل دادن آموزش و پرورشی که تعلیم و تربیت آن تضمین کننده آموزش باشد، مؤثر هستند.

کد خبر 688005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.