پوشش بیمه‌ای صددرصدی خدمات توانبخشی به بیماران خاص در مراکز دولتی

خدمات توانبخشی مورد نیاز بیماران خاص و صعب‌العلاج با پوشش بیمه‌ای صددرصد در مراکز دولتی ارائه می‌شود؛ این در حالی است که سازمان بیمه سلامت ایران در راستای پوشش خدمات حداکثری برای جامعه بیمه‌شدگان کشور، خدمات توانبخشی از گذشته تنها خدمات فیزیوتراپی را تحت پوشش داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با گسترش فعالیت بیمه سلامت، می‌توان ادعا کرد که دیگر اقشار ضعیف جامعه به دلیل مشکلات اقتصادی محروم از بیمه نخواهند بود و در استان اصفهان نیز درصد قابل توجهی از افراد تحت پوشش بیمه سلامت، به‌طور رایگان بیمه شده‌اند؛ اگرچه قدمت بیمه در ایران به بیش از یک قرن پیش بازمی‌گردد، اما امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی که این صنعت در کشور داشته است، نقش بیمه در زندگی روزمره بیش از پیش مشخص شده است.

پوشش بیمه‌ای صد درصدی خدمات توانبخشی بیماران خاص و صعب‌العلاج

محمد اسماعیل کاملی، مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران اظهار کرد: خدمات توانبخشی مورد نیاز بیماران خاص و صعب‌العلاج با پوشش بیمه‌ای صد درصد در مراکز دولتی ارائه می‌شود.

وی در خصوص نوع خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه سلامت ایران افزود: سازمان بیمه سلامت ایران در راستای پوشش خدمات حداکثری برای جامعه بیمه‌شدگان کشور، خدمات توانبخشی از گذشته تنها خدمات فیزیوتراپی را تحت پوشش داشت و به طور معمول در یک جلسه برای دو اندام این خدمات تحت پوشش بود.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: از سال ۹۹ سازمان بیمه سلامت ایران در تفاهمنامه‌ای با سازمان بهزیستی کشور درباره پوشش توان‌خواهان تحت پوشش این سازمان در راستای ماده ۶ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ۹ کد خدمت تحت پوشش قرار گرفت، اما از سال گذشته این تفاهم‌نامه توسعه پیدا کرد و این خدمات به ۵۹ کد خدمت افزایش پیدا کرد که می‌توان به خدماتی مانند کاردرمانی، گفتاردرمانی، بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، فیزیوتراپی و ارتوپدی فنی اشاره کرد.

وی ادامه داد: اطلاعات ۸۰۰ هزار نفر از بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت که تحت پوشش بهزیستی بودند در سامانه‌های الکترونیکی سازمان بیمه سلامت نشان دار شده و به این افراد در مراکز ارائه دهنده خدمات توانبخشی بر اساس نوع مالکیت آن‌ها خدمات ارائه شده پوشش داده می‌شود.

کاملی با بیان اینکه در سال گذشته برای بیماران خاص و صعب‌العلاج ذیل صندوق حمایت از این بیماران خدمات مورد نیاز توان‌خواهان گسترش پیدا کرده است تأکید کرد: برای بیماران مبتلا به اوتیسم، آسیب نخاعی، سکته مغزی، ام‌اس، بیمارهای دوشن و برخی بیماران متابولیک خدمات مورد نیاز توانبخشی را مطابق با بسته خدمتی تعریفی وزارت بهداشت با تعرفه دولتی صد درصد و بخش خصوصی ۸۰ درصد تحت پوشش قرار داده‌ایم.

وی اظهار کرد: از مراکز ارائه دهنده خدمت در حوزه توانبخشی انتظار می‌رود که با توجه به ابلاغ‌های قانونی اقدام به عقد قرارداد با سازمان بیمه سلامت کنند، زیرا ممکن است بیمه شده به مراکزی مراجعه کند که قراردادی با بیمه سلامت ندارند، بنابراین جهت دریافت هزینه‌ها مربوطه مشکلاتی ایجاد شود؛ البته طی یکسال گذشته تعداد مراکز توانبخشی طرف قرارداد با بیمه سلامت افزایش پیدا کرده است.

اجرای صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج از ابتدای آبان‌ماه سال گذشته

پیش‌تر نیز محمدحسین صفاری، مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان اظهار کرد: از سال ۱۴۰۱ و در دوره کنونی مجلس شورای اسلامی طرح حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج اجرا شد. در قانون متولی این طرح، صندوق صعب‌العلاج بیمه سلامت است، تمام منابع تحت نظارت بیمه سلامت بوده و به عنوان صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج ایجاد شده است و تفاوتی ندارد که فرد بیمه شده چه صندوقی باشد، ممکن است بیمه تأمین اجتماعی داشته باشد، اما خدمت بیماری خاص را از این صندوق دریافت کند.

وی افزود: صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج از ابتدای آبان‌ماه سال گذشته اجرا شد، از ابتدای آبان‌ماه تاکنون، در کل استان اصفهان خدماتی که برای بیماران خاص انجام شده است، بیشتر از ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه در پی داشته است که از منابع صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج تهیه شده است، آماری که تا امروز داریم، بیش از ۵۶ هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان با بیان اینکه این افراد می‌توانند به سامانه شهروندی بیمه سلامت مراجعه کنند و با کد ملی و شماره موبایل وارد شوند و اگر بیماری خاص دارند، شامل افراد تحت پوشش این صندوق شوند، خاطرنشان کرد: ۱۰۷ بیماری خاص نیز در یک فهرست مشخص شده است و شایع‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها، انواع سرطان‌ها است. ام‌اس، سکته مغزی، پارکینسون، انواع صرع، عوارض دیابت نیز جزو این فهرست بوده و می‌توان گفت که هیچ بیماری صعب‌العلاجی از قلم نیفتاده است.

کد خبر 687985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.