مرد هزار تصویر سینما و تلویزیون

قهوه تلخ، آفریقا، هزارپا، ماجرای نیمروز، آتابای، زخم کاری، دوزیست و جان‌دار از جمله فیلم‌های مطرحی است که جواد عزتی در آن‌ها بازی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «جواد عزتی» که این روزها با فصل دوم سریال «زخم کاری» در شبکه نمایش خانگی حضور دارد، فعالیت بازیگری‌اش را از تلویزیون و تئاتر آغاز کرد و تقریباً ۱۰ سال طول کشید تا نظاره‌گر تصویر او بر پرده سینماها باشیم.

از حضور کوتاه «عزتی» در فیلم «طلا و مس» (همایون اسعدیان، ۱۳۸۸) تاکنون ۱۴ سال طول کشید تا او به یکی از مهم‌ترین، تاثیرگذارترین و پول‌سازترین بازیگران سینمایی ایران تبدیل شود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های «جواد عزتی» این است که هر نقشی را از فیلتر نگاه خود عبور می‌دهد و به‌خوبی می‌داند برای واقع‌پذیری هر نقش وابسته به اثری که پیش رو دارد باید به چه نسبتی از توانایی‌هایش استفاده کند.

به بهانه فیلم «کت چرمی» که در حال اکران است و فروش مناسبی هم دارد و فصل دوم سریال «زخم کاری» که جمعه‌ها در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود به ۱۰ فیلم و سریال مهم‌، جذاب و پرمخاطب کارنامه پربار این بازیگر توانمند نگاهی کرده‌ایم؛ از سریال پرمخاطب «قهوه تلخ» در اواخر دهه ۸۰ و نقش ویژه‌اش (بابا اِتی) شروع کردیم، در ادامه به سراغ «جان دار» و «شنای پروانه» که در سال‌های اخیر مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفته است، رفتیم و در پایان به سراغ «مالک» سریال «زخم کاری» رفتیم.

آفریقا

کارگردان: هومن سیدی

پیش از اینکه در فیلم «ماجرای نیمروز» نقشی جدی از «جواد عزتی» ببینیم او در فیلم «آفریقا» با ایفای نقش «شهرام» توانسته بود اتفاق مهمی را رقم بزند. در واقع می‌توان گفت کشف «جواد عزتی» برای ایفای یک نقش جدی اولین بار توسط «هومن سیدی» در این فیلم انجام شد. ماجرای فیلم درباره سه جوانی بود که به خاطر قرار گرفتن در تنگنای مالی تصمیم می‌گرفتند گروگان‌گیری کنند. «شهرام» با بازی «جواد عزتی» کاراکتری به نسبت شوخ‌طبع بود که نسبت به دو نفر دیگر دل‌رحم‌تر به نظر می‌رسید و تلاش می‌کرد تا به دختری که گروگان گرفته‌اند آسیبی وارد نشود.

قهوه تلخ

کارگردان: مهران مدیری

سریال «قهوه تلخ» که جزو اولین سریال‌های نمایش خانگی است، با حضور بازیگران مطرح زیادی ساخته شد که نقش «جواد عزتی» در بین آن‌ها یکی از به‌یادماندنی‌ترین‌ها، بامزه‌ترین‌ها و متفاوت‌ترین‌ها است. «عزتی» نقش‌های طنزش را خیلی خوب بازی می‌کند اما به قول خود «مهران مدیری»، نقش پیرمرد را بهتر درمی‌آورد! «بابا اِتی» از همان ابتدا جزو محبوب‌ترین کاراکترهای سریال «قهوه تلخ» بود و دیالوگ‌هایش برای مدت‌ها بر سر زبان‌ها تکرار می‌شد.

«عزتی» در این سریال گریم سنگینی داشت و لباس‌ها و پشت خمیده‌اش هم بر سنگینی این گریم اضافه می‌کرد، اما تمام این‌ها در کنار بازی جذاب و خنده‌دارش نقشی به یادماندنی از او به یادگار گذاشت. اینکه بازیگر جوان و کم تجربه‌ای در سن و سال آن موقع «عزتی» از پس ایفای نقش پیرمردی که حتی سنش معلوم نیست بربیاید، نشان از قدرت بازیگری او دارد.

آفریقا

کارگردان: هومن سیدی

پیش از اینکه در فیلم «ماجرای نیمروز» نقشی جدی از «جواد عزتی» ببینیم او در فیلم «آفریقا» با ایفای نقش «شهرام» توانسته بود اتفاق مهمی را رقم بزند. در واقع می‌توان گفت کشف «جواد عزتی» برای ایفای یک نقش جدی اولین بار توسط «هومن سیدی» در این فیلم انجام شد. ماجرای فیلم درباره سه جوانی بود که به خاطر قرار گرفتن در تنگنای مالی تصمیم می‌گرفتند گروگان‌گیری کنند. «شهرام» با بازی «جواد عزتی» کاراکتری به نسبت شوخ‌طبع بود که نسبت به دو نفر دیگر دل‌رحم‌تر به نظر می‌رسید و تلاش می‌کرد تا به دختری که گروگان گرفته‌اند، آسیبی وارد نشود.

ماجرای نیمروز

کارگردان: محمدحسین مهدویان

«جواد عزتی» زمانی «ماجرای نیمروز» را بازی کرد که بیشتر به عنوان یک کمدین شناخته می‌شد برای همین هم ایفای نقش جدی «صادق» در این فیلم باعث تعجب برخی مخاطبان شد. او با این فیلم، متفاوت‌ترین نقش کارنامه‌اش را در آن زمان رقم زد. نکته قابل توجه اینکه او در این فیلم اجازه نداد شیرینی ذاتی خودش بر نقشش سایه بیندازد. او در قسمت بعدی این فیلم با نام «رد خون» باز هم قدرتمند به میدان آمد. «عزتی» برای این نقش در جشن حافظ تندیس گرفت. او در جشنواره فیلم فجر و خانه سینما هم جزو کاندیداها بود.

هزارپا

کارگردان: ابوالحسن داوودی

«جواد عزتی» و «رضا عطاران» در فیلم «هزارپا» زوج کمدی جذابی را تشکیل داده بودند و بخش مهمی از بار موفقیت این فیلم به توانایی این دو بازیگر در خلق موقعیت‌های کمدی برمی‌گشت.

اگرچه جنس بازی «جواد عزتی» در این فیلم به نسبت کمدی‌های قبلی‌اش به خصوص «اکسیدان» تفاوت چندانی نداشت و شوخی‌ها، لحن صحبت کردن و میمیک صورتش مشابه قبل بود اما به‌خوبی توانسته بود توازن نقشش را با کاراکتر «رضا» رعایت کند و با همراهی «عطاران»، موقعیت جذابی به وجود آورد. «منصور» با بازی «جواد عزتی»، سارقی بود که «رضا» را برای عملی شدن نقشه‌اش همراهی می‌کرد.

آتابای

کارگردان: نیکی کریمی

محور اصلی فیلم «آتابای» خود شخصیت «آتابای» با بازی «هادی حجازی‌فر» بود اما بازی درجه یک «جواد عزتی» هم در نقش «یحیی» بسیار به چشم آمد، کاراکتری غمگین که سال‌ها پیش دلباخته خواهر «آتابای» بود. او در ابتدای فیلم همسرش را از دست می‌داد و به خاطرات گذشته‌اش برمی‌گشت.

درحالی که «آتابای» شوهر خواهرش را مسئول مرگ خواهرش می‌دانست «یحیی» رازی را با او در میان می‌گذاشت. «عزتی» با اینکه سررشته‌ای از زبان آذری نداشت، در «آتابای» برای اولین بار آذری صحبت کرد و به خوبی از پس این چالش برآمد.

او در جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر برای بازی در این فیلم، نامزد سیمرغ نقش مکمل مرد شد.

جهان با من برقص

کارگردان: سروش صحت

در «جهان با من برقص»، «جواد عزتی» در نقش «احسان»، موقعیتی ملتهب را به نمایش گذاشت.

«احسان» غمگین‌ترین و عصبی‌ترین فرد گروه بود که بعد از جدایی، همسرش با دوستش ازدواج کرده بود و حالا در موقعیتی قرار داشت که باید با آنها در یک ویلا زندگی کند و این مسئله برایش سخت بود و نمی‌توانست روی اعصابش مسلط باشد.

«عزتی» یکی از سخت‌ترین نقش‌ها را داشت؛ مدام تحمل می‌کرد و بعضی اوقات که دیگر نمی‌توانست خوددار باشد، یک مرتبه به سیم آخر می‌زد و همه چیز را به هم می‌ریخت و تلاش دیگران برای بهتر شدن حالش بیشتر نتیجه عکس می‌داد.

دوزیست

کارگردان: برزو نیک‌نژاد

عزتی در فیلم «دوزیست» نقش پسری جنوب شهری به نام «عطا» را بازی می‌کرد؛ پسری تنها و سرخورده که هنوز نتوانسته بود با اندوه از دست دادن مادرش کنار بیاید. «عطا» تنها بود و با ورود دختری به خانه آنها، رفته رفته زندگی‌اش رنگ دیگری گرفت. او برای حفظ دختر مورد علاقه‌اش دست به هر کاری می‌زد و با همه در می‌افتاد با این حال نمی‌توانست موقعیت را تحت کنترل خودش دربیاورد و در نهایت به جایی می‌رسید که می‌فهمید رودست خورده و زندگی‌اش خراب‌تر از قبل شده است. اگرچه فیلم به لحاظ فیلمنامه و کارگردانی با مشکلاتی روبه‌رو بود اما بازی «جواد عزتی» در کنار «سعید پورصمیمی»، «هادی حجازی‌فر» و «پژمان جمشیدی»، اتفاق خوبی را در این فیلم رقم زد.

زخم کاری

کارگردان: محمدحسین مهدویان

بخش مهمی از جذابیت فصل نخست سریال «زخم کاری» به ویژگی‌های منحصر به فرد «مالک» برمی‌گشت؛ یک ضدقهرمان دوست‌داشتنی که بر اساس نمایش نامه «مکبث» خلق شده بود؛ شخصیتی که با وجود تمایل به قدرت و به قتل رساندن چند نفر، احساس آرامش نداشت. او مدام مضطرب بود، تهوع داشت و گریه می‌کرد. با وجود همه این شرایط، شخصیتی جذاب بود. «جواد عزتی» یکی از بهترین بازی‌هایش را در این سریال به نمایش گذاشت. او در فصل دوم این سریال با عنوان «زخم کاری؛ بازگشت» هم حضور دارد و باید منتظر ماند در این فصل چگونه نقش‌آفرینی می‌کند.

جان دار

کارگردانان: حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری

در فیلم «جاندار»، «جواد عزتی» نقشی منفی داشت اما به قدری پرقدرت ابعاد مختلف این نقش را به نمایش گذاشت که کاملاً می‌توانستیم با او همراه شویم. یاسر که روزگاری از خانواده «اسما» جواب رد شنیده بود، دادن رضایت برای آزادی برادر این خانواده را منوط به طلاق «اسما» از همسرش و ازدواج با او می‌دانست. «عزتی» در این فیلم، عشق و خشم و از سوی دیگر جاه‌طلبی و انتقام را به‌خوبی توسط نگاه‌ها، رفتار و دیالوگ‌هایش منتقل می‌کرد. رویارویی «جواد عزتی» و «حامد بهداد» و اختلافی که بین آنها شکل می‌گرفت، یکی از بهترین بخش‌های فیلم را ساخته است.

شنای پروانه

کارگردان: محمد کارت

«عزتی» یکی از درخشان‌ترین بازی‌هایش را در «شنای پروانه» به نمایش گذاشت. او در عین اینکه سعی می‌کرد در تمام طول فیلم، آرامشش را حفظ کند، رفته‌رفته بر خشونتش اضافه می‌شد. «حجت» در فیلم «شنای پروانه» نقش برادر یک زورگیر خلافکار را ایفا می‌کرد که به خاطر قتل همسرش در زندان بود. او به خونخواهی عروسشان و برای گرفتن رضایت برای برادرش وارد میدان می‌شد تا راز انتشار یک عکس را بفهمد. او شباهتی به برادرش نداشت اما در مسیر این انتقام تغییر رویه می‌داد.

کد خبر 687878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.