۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
پاک‌ترین شهرهای جهان

کپنهاگ، سنگاپور، هلسینکی، هامبورگ، بریزبن، استکهلم، ولینگتون، ساپورو، کامیکاتسو و تیلوس به عنوان پاک‌ترین شهرهای جهان شناخته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به دنبال شدت یافتن مشکلات زیست‌محیطی شامل تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا، پاکی شهرها از اهمیت بیشتری در میان دولت‌ها مختلف شده است. مدیران در شهرهای سراسر دنیا عزم خود را جزم کرده‌اند به روش‌های مختلف انتشار کربن را کاهش دهند و وجود آلودگی را در مناطق به حداقل برسانند. در ادامه به معرفی پاک‌ترین شهرهای جهان می‌پردازیم که اقدامات مدیران در آن‌ها بیشترین اثربخشی را در کاهش انتشار گازهای آلاینده به دنبال داشته است.

کپنهاگ، دانمارک

کپنهاگ، پایتخت دانمارک، بر اساس اکونومیست (هفته‌نامه خبری و بین‌المللی) به عنوان پاک‌ترین شهر دنیا شناخته شده و جالب این‌که به مدت چهار سال متوالی، جایگاه زیست پذیرترین شهر جهان را نیز از آن خود کرده است. پاک‌ترین شهر جهان همچنین یکی از امن‌ترین شهرهای سراسر دنیا محسوب می‌شود که تمام این ویژگی‌ها در کنار هم، زندگی در آن را برای ساکنان بسیار لذت‌بخش کرده است.

پاک‌ترین شهرهای جهان

سنگاپور

سنگاپور از پایدارترین شهرهای جهان به‌شمار می‌رود که در لیست پاک‌ترین آن‌ها نیز قرار گرفته است. آگاهی مردم از پاکی هوا و آب در سطح بسیار بالایی قرار دارد و به همین دلیل ساکنان این شهر از طریق اتخاذ سبک زندگی سالم، نقش مهمی را در پاکی شهر ایفا کرده‌اند. علاوه بر این، قوانین سختگیرانه‌ای نظیر ممنوعیت استفاده از مواد پلاستیکی یک‌بار مصرف یا مدیریت پساب در شهر حاکم است که انتشار گازهای آلاینده را در آن به حداقل می‌رساند.

هلسینکی، فنلاند

هلسینکی، پایتخت فنلاند، یکی از زیست پذیر تر ین شهرهای جهان به‌حساب می‌آید که در سراسر دنیا به خاطر هوا و محیط پاک شهرت دارد. هلسینکی یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی را در خود جا داده است و از نظر کیفیت زندگی در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

هامبورگ، آلمان

هامبورگ با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر در نزدیکی رودخانه البه قرار گرفته و یکی از پاک‌ترین شهرهای جهان است. این شهر یکی از محبوب‌ترین مقاصد جهان میان گردشگران به‌شمار می‌رود که بخش اعظم محبوبیت آن به تفریحات آبی نسبت داده شده است. تمام خودروهای عمومی شهر از هیدروژن به عنوان سوخت فسیلی خود بهره می‌گیرد و همین امر نقش مهمی در کاهش وجود گازهای آلاینده در آن ایفا کرده است.

ساپورو، ژاپن

ساپورو که به عنوان بهترین شهر دوستدار محیط زیست ژاپن شناخته شده، جایگاه یکی از پاک‌ترین شهرهای جهان را نیز به خود اختصاص داده است. بیش از ۷۵ درصد پسماندهای شهر بازیافت می‌شود و بخش اعظم آن برای موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پاک‌ترین شهرهای جهان

بریزبن، استرالیا

بریزبن با جمعیتی حدود دو میلیون نفر در سراسر دنیا به عنوان شهر خورشید، دریا و ماسه شناخته شده است. این شهر از جنبه‌های دیگر نظیر نبود وجود زباله، گیاهان هرز، مواد زائد و نقاشی‌های دیواری نیز در سراسر جهان شهرت دارد. بازیافت مواد زائد از در منازل شهروندان، رویکرد اصلی مدیران برای کمپوست اقلام قابل استفاده یا تبدیل مواد زائد به الکتریسیته محسوب می‌شود.

استکهلم، سوئد

استکهلم، پایتخت سوئد، به‌طور شگفت‌انگیزی خالی از آلودگی است که محققان علت این امر را به بازیافت یا استفاده دوباره بیش از ۹۸ درصد از ضایعات با یک سیستم مدیریت پسماند فوق پایدار نسبت داده‌اند. بهره‌گیری از وسایل نقلیه عمومی برای تردد روزانه به‌طور گسترده در میان مردم ترویج دارد و نقش مهمی در پاکی شهر ایفا کرده است.

ولینگتون، نیوزلند

ولینگتون که به عنوان زیست پذیر تر ین شهر جهان نیز شناخته شده است، از نظر آلودگی هوا در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد و شهروندان آن کیفیت زندگی مناسبی را تجربه می‌کنند. تأمین آب در این شهر به روشی بسیار هوشمند انجام می‌شود و وجود فضاهای سبز بی‌شمار در تبدیل آن به یکی از پاک‌ترین شهرهای جهان بسیار اثربخش بوده است.

پاک‌ترین شهرهای جهان

کامیکاتسو، ژاپن

کامیکاتسو اولین شهر ژاپنی بود که در سال ۲۰۰۳ متعهد به تحقق هدف صفر کربن شد و از آن زمان به بعد، مدیران استراتژی‌های اثربخش بسیاری را برای رسیدن به هدف خود اعمال کرده‌اند. رویکردهای شهر برای مدیریت پسماندها انقلابی بزرگ در پاکی هوای شهر ایفا کرده، در حالی که سیستم مدور مصرف و بازیافت آن نیز در تسهیل تحقق هدف صفر کربن شهر بسیار اثربخش بوده است.

تیلوس، یونان

تیلوس در یونان اولین جزیره جهان بود که گواهی کربن صفر را در یافت کرد. رویکردی که مدیران تحت عنوان "تیلوس با انتشار صفر کربن" در پیش گرفتند با موفقیت به حذف دفن‌گاه‌های زباله در آن منجر شد؛ شهروندان پسماندها را از در منازل خود تفکیک و به مرکز بازیافت ضایعات شهر که همتای آن در یونان وجود ندارد، تحویل می‌دهند.

کد خبر 687873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.