۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
لزوم احیای برنامه «شیر مدرسه»

شیر به عنوان کامل‌ترین غذای طبیعی، همواره مورد توجه بشر بوده است و شواهد تاریخی حداقل از ۶ هزار سال قبل، نشانه‌های غیرقابل انکار استفاده برنامه‌ریزی شده از شیر را نشان می‌دهند؛ توزیع شیر در مدارس با توجه به اهمیت مصرف آن برای کودکان همواره مورد توجه قرار گرفته و مسئولان بسیاری بر آن تاکید کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بی‌شک یکی از برنامه‌های مهم، تأثیرگذار و گسترده در مورد ترویج مصرف شیر، طرح توزیع شیر در مدارس است که در بعضی کشورها سابقه‌ای به درازای یک قرن دارد. به عنوان مثال؛ نیوزیلند از سال ۱۹۳۷ میلادی و ژاپن از سال ۱۹۴۶ به صورت جدی طرح شیر مدرسه را در دستور کار قرار داد و به طور مستمر آن را دنبال کرد.

در حال حاضر حدود ۱۰۰ کشور جهان از فقیرترین کشورها تا کشورهای برخوردار آسیایی، اروپای غربی و آمریکای شمالی طرح شیر مدرسه را دنبال می‌کنند. از حدود سه دهه قبل سازمان غذا و کشاورزی (FAO) مسئولیت هماهنگی برنامه‌های مرتبط با شیر مدرسه را در سطح جهان برعهده دارد و به مناسبت روز جهانی شیر مدرسه هر سال برنامه‌های متنوعی در کشورها برگزار می‌شود.

طرح شیر مدرسه دو هدف مهم را دنبال می‌کند، اولین هدف ایجاد عادت و رفتار ماندگار در کودکان برای استمرار مصرف شیر از کودکی تا بزرگسالی و سالمندی و دومین هدف اطمینان از دریافت کافی مواد مغذی مورد نیاز رشد کودکان به ویژه کفایت دریافت کلسیم است که در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.‌

شیر؛ یکی از گروه‌های غذایی اصلی

محمد اسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، از برگزاری جلسه کمیته فنی دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور اعضای این شورا با محوریت اجرایی کردن برنامه شیر مدارس خبر داد و اظهار کرد: برنامه شیر مدارس با هدف ارتقای سلامت و بهبود رشد و تغذیه دانش‌آموزان کشور، یکی از اولویت‌های امنیت غذایی در کشور است که در سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی و برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اجرای این برنامه در جلسه اخیر شورای عالی سلامت و امنیت غذایی نیز از سوی ریاست جمهوری مورد تأکید قرار گرفت، افزود: مصرف شیر به‌عنوان یکی از گروه‌های غذایی اصلی، در بهبود قدرت یادگیری، رشد قدی و سلامت دانش‌آموزان نقش اساسی دارد و این برنامه باید در راستای حفظ سلامت آینده‌سازان مؤثر در توسعه کشور، احیا شود.

طرح کارخانه‌های لبنی برای توزیع شیر مدارس

در دومین همایش زنجیره لبنی ایران که نوزدهم تیرماه برگزار شد، فعالان زنجیره لبنی ایران چهار اقدام فوری را در خصوص کاهش هزینه‌های ملی روندهای جاری خواستار شدند. فعالان این صنعت در این همایش، توسعه تولید شیر خام با اولویت دامداری‌های کوچک مقیاس در مناطق غیربرخوردار را با همکاری دولت خواستار شدند، زیرا اعتقاد دارند دامداری‌های کوچک نقش مؤثری در تولید شیرخام دارد و به ویژه در مناطق محروم اهمیت آن محسوس‌تر است.

این فعالان بر اجرای طرح توزیع شیر در مدارس ابتدایی پنج دهک جمعیت کم برخوردار از محل بودجه عمومی تاکید و طرحی را در این خصوص ارائه کردند که اجرای طرح توزیع شیر مدارس را تسهیل خواهد کرد.

محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی، با اشاره به طرح انجمن صنایع لبنی درباره توزیع شیر مدارس، اظهار کرد: در این طرح کارخانه‌های لبنی حدود ۱۳ درصد از حاشیه سود خود را به شرط حمایت دولت کم می‌کنند تا شیر مدارس در سطح مدارس ابتدایی کل کشور توزیع شود.

وی افزود: دولت هم می‌تواند به ازای آن، ۹ درصد ارزش افزوده را از کارخانه‌های لبنی نگیرد و با حمایت این دو بخش شیر در همه مدارس ابتدایی توزیع خواهد شد.

کد خبر 687266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.