عرضه نفت ایران کمبود جهانی را جبران کرد

پس از آنکه عربستان و روسیه کاهش عرضه خود را تمدید کنند، شاخص نفت برنت برای اولین بار در سال جاری از ۹۰ دلار در هر بشکه عبور کرد. اما عرضه کشورهایی مانند آمریکا، برزیل و ایران باعث شد تا این کاهش عرضه جبران شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس گزارش رویترز اوپک و متحدانش موسوم به اوپک پلاس از سال ۲۰۲۲ برای تقویت بازار شروع به محدود کردن عرضه کردند. در ماه جاری، پس از آنکه عربستان سعودی و روسیه مجموع کاهش ۱.۳ میلیون بشکه‌ای خود را تا پایان سال جاری تمدید کردند، شاخص نفت برنت برای اولین بار در سال جاری از ۹۰ دلار در هر بشکه عبور کرد.

درواقع کاهش تولید بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز توسط اعضای اوپک پلاس از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون با افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان خارج از این اتحاد، از جمله ایالات متحده، برزیل و ایران که هنوز تحت تحریم هستند، جبران شده است.

این آژانس در گزارش ماهانه نفت خود گفت: «اما از سپتامبر به بعد، از دست دادن تولید اوپک پلاس باعث کسری قابل توجه عرضه در سه ماهه چهارم خواهد شد».

با این حال، این آژانس گفت، عدم کاهش در ابتدای سال آینده تعادل را به مازاد تغییر خواهد داد و تاکید کرد که سهام در سطوح ناخوشایندی پایین خواهند بود و خطر افزایش مجدد نوسانات در یک محیط اقتصادی شکننده را افزایش می‌دهد.

امروز _چهارشنبه بیست‌ودوم شهریور_ مصادف با سیزدهم سپتامبر ۲۰۲۳، قیمت نفت اوپک، نفت برنت، نفت WTI و نفت سنگین ایران با نوسان‌هایی همراه بود؛ تغییرات قیمتی آن‌ها به شرح زیر است:

۱. قیمت سبد نفتی اوپک در آخرین تغییر ۹۲.۸۴ دلار بود.

۲. قیمت نفت برنت در آمریکا با ۰.۲۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته به ۹۰.۸ دلار رسید.

۳. قیمت جهانی نفت خام به ۸۹.۴۸ دلار نزدیک شد؛ همچنین قیمت نفت WTI در بازار آمریکا به ۸۹.۳۶ دلار افزایش پیدا کرد.

۴. نفت سنگین ایران نیز در آخرین تغییر به ۸۶.۱۶ دلار معامله شد.

۵. قیمت نفت سبک ایران با ۱.۲۲ درصد افزایش به ۸۹.۴۲ دلار رسید.

۶. قیمت جهانی بنزین با ۰.۰۸ درصد کاهش به ۲.۷۲۴۷ دلار رسید.

۷. قیمت جهانی گاز طبیعی به ۲.۷۳۳ دلار کاهش پیدا کرد.

۸. قیمت جهانی نفت کوره با ۱.۰۲ درصد رشد به قیمت ۳.۳۶۸۳ دلار نزدیک شد.

۹. قیمت جهانی گازوئیل به ۹۸۱.۳۸ دلار افزایش پیدا کرد.

۱۰. قیمت نفت سنگین عربستان در آخرین تغییر ۹۲.۸۹ دلار بود.

کد خبر 687222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.