نمایش یک برهه از زندگی امام رضا (ع) در ولایت عشق

سریال «ولایت عشق» که ۲۳ سال پیش ساخته شد، هنوز پس از گذشت سال‌ها از یادها نرفته و به‌خصوص وقتی ایام شهادت امام هشتم فرا می‌رسد بیش از هر زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سریال تلویزیونی «ولایت عشق» به نویسندگی و کارگردانی «مهدی فخیم زاده» با حضور جمعی از بازیگران مطرح تئاتر، سینما و تلویزیون در سال ۱۳۷۹ از آنتن شبکه یک سیما پیش روی مخاطبان قرار گرفت؛ مجموعه‌ای ماندگار که از دریچه نگاه «فخیم زاده» روایتی از زندگانی حضرت امام رضا (ع) است که تاکنون پربیننده‌ترین سریال تلویزیونی رسانه ملی در حوزه تولید آثار تصویری مرتبط با زندگی امام مهربانی‌ها محسوب می‌شود و بارها از شبکه‌های مختلف تلویزیونی بازپخش شده و هر بار هم که روی آنتن رفته با اقبال عمومی مخاطبان مواجه شده است.

داستان این سریال از مرگ هارون الرشید خلیفه عباسی و روی کار آمدن پسرش امین آغاز می‌شود و تا شهادت حضرت امام رضا (ع) به تصویر کشیده شده است. سریال «ولایت عشق» در ۳۰ قسمت تولید شد که ساخت آن دو سال و نیم به طول انجامید.

در سالروز شهادت امام رضا (ع) فرصتی شد تا سریال «ولایت عشق» را که ۲۳ سال پیش ساخته شد مرور کنیم، سریالی که هنوز پس از گذشت سال‌ها از یادها نرفته و به‌خصوص وقتی ایام شهادت امام هشتم فرا می‌رسد بیش از هر زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد.

بازیگران

داوود رشیدی، اکبر زنجانپور، محمد صادقی، فرخ نعمتی، دانیال حکیمی، بیژن امکانیان، فریماه فرجامی، بیتا فرهی، رامبد جوان، لادن طباطبایی، مریلا زارعی، فتحعلی اویسی، عنایت بخشی، سیروس گرجستانی، سیروس ابراهیم زاده، غلامرضا طباطبایی، عنایت شفیعی، مهدی فخیم زاده، حبیب اسماعیلی، عباس امیری مقدم، رضا سعیدی، مهدی میامی، ولی ا… مؤمنی، مظفر مقدم، کاظم هژیر آزاد، فخرالدین صدیق شریف، سیروس کهوری نژاد، رامسین کبریتی، میرحسین معلومی، محسن زهتاب، محمدرضا ایزدی یکتا، میر صلاح حسینی، علی امجدی، اردشیر تفتی، محمد حسین زوار کعبه، احمد مایانی، مهرداد بازرگان، حسین ایل بیگی و احمد نجفی بازیگرانی بودند که در این سریال ماندگار ایفای نقش کردند.

نمایش یک برهه از زندگی امام رضا (ع) در ولایت عشق

نویسنده و کارگردان

«مهدی فخیم زاده» نویسنده و کارگردان سریال «ولایت عشق»، سال‌ها پیش در برنامه «دورهمی» گفته بود که برای تکمیل فیلم نامه این سریال هشت ماه در خانه مانده بود تا متن را کامل کند. «فخیم‌زاده»، کارگردان، نویسنده و بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون که با ساخت «ولایت عشق» دومین تجربه ساخت آثار تاریخی‌اش را به ثبت رساند، پیش از این مجموعه، سریال «تنهاترین سردار» را برای صداوسیما تولید کرده بود که روایت زندگی امام حسن مجتبی (ع) بود. این بازیگر و کارگردان درباره ساخت سریال «ولایت عشق» گفته بود که ابتدا برای این کار تردید داشته و به پیشنهاد آقای حیدریان برای ساخت این اثر به مرقد امام رضا (ع) رفته و از نزدیک با زائران امام رضا (ع) حرف زده بود.

کارگردان سریال‌های «خواب و بیدار»، «فوق سری»، «ساختمان ۸۵» و «حس سوم» در بخشی از خاطراتش درباره نمایش ندادن تصویر امام رضا (ع) و نورانی شدن چهره این امام همام در سریال «ولایت عشق» گفته بود: آن زمان در استودیو صبا دستگاهی ساخته بودند که تماماً چهره را نورانی می‌کرد و ما تست زدیم و قرار بر این شد که چهره امام (ع) نورانی باشد و ما قبول کردیم که همین‌طور باشد اما پنهان بماند.

بازیگر نقش امام رضا (ع)

«فرخ نعمتی» بازیگر نقش امام رضا (ع) گفته بود: دعوت من به سریال امام رضا (ع) توسط اکبر زنجانپور انجام شد. یادم می‌آید یک روز از استودیو گلستان که دکور اولیه «ولایت عشق» را آنجا ساخته بودند با من تماس گرفتند و گفتند به این دکور بروم. من هم به سر صحنه رفتم؛ آنجا این پیشنهاد به من داده شد. بعدها در نوشته‌های فخیم‌زاده خوانده بودم که روی این اتفاق فکر شده بود. حتی می‌گفتند ما نمی‌توانستیم به هیچ بازیگری بگوییم که قرار نیست چهره‌اش مشخص شود چرا که بسیار دشوار است یک درامی درباره شخصیتی ساخته شود که آن شخصیت را نشان ندهند.

نمایش یک برهه از زندگی امام رضا (ع) در ولایت عشق

موسیقی سریال

فارغ از جاذبه‌های دراماتیک و مخاطب پسندی که این سریال مذهبی - تاریخی برای بینندگان آن سال‌های تلویزیون داشت، به طور حتم موسیقی متن و تیتراژ آن بود که در کنار دیگر مؤلفه‌های اصلی سریال توانست در بین مخاطبان ماندگار شود.

این «بابک بیات» بود که با اتکا به ابتکار و خلاقیت‌های فردی و سال‌ها تجربه در عرصه آهنگسازی دست به کاری زد کارستان و جدا از موسیقی متنی که به طور کامل در خدمت اثر بود، موسیقی تیتراژی را خلق کرد که به واسطه شعر «دعبل خزایی»، ملودی و توانایی‌هایی «محمد اصفهانی» به عنوان یک خواننده پرطرفدار رنگ و لعاب دیگری به ساختار موسیقایی سریال داد، جذابیتی که پس از چندین دهه از ساخت این سریال همچنان در گوش مخاطبان و علاقه مندان موسیقی به عنوان یک ملودی ماندگار و شنیدنی حال و هوایی متفاوتی را به وی منتقل و برای او خاطره سازی می‌کند.

این فرآیند تا آنجا مورد پذیرش مخاطبان قرار گرفت که سازندگان این سریال تصمیم گرفتند چندی بعد از پخش سریال آلبوم موسیقی متن اثر را نیز در بازار موسیقی منتشر کنند.

زنده یاد «بابک بیات» مدتی بعد از پخش سریال و استقبالی که بینندگان از موسیقی این مجموعه داشتند، درباره ملودی سریال گفته بود: «اگر شما به سریال‌های مهم دیگر که مورد توجه واقع شده نگاهی بیندازید، می‌بینید که موسیقی آن سریال یک ترانه دارد و چیز دیگری از موسیقی آن سریال در یاد و خاطره‌تان باقی نمانده است، ولی در سریال «ولایت عشق» ترانه در درجه اول کار نبوده است. من موسیقی مجموعه امام رضا (ع) را با استفاده از موسیقی مذهبی جهانی کار کردم.»

خواننده تیتراژ

اما «محمد اصفهانی» که غیر از پروژه «ولایت عشق» تجربه‌های دیگری را نیز با مرحوم «بابک بیات» داشته، در گفت‌وگویی که چند سال پیش داشت، درباره تجربه همکاری‌اش با این آهنگساز در سریال «ولایت عشق» توضیح داده بود: همه کارهایی که با مرحوم بابک بیات انجام دادم برای من تغییرات مثبتی به دنبال داشت. هر وقت هم کارهایی را که آقای بیات برای من ساخت می‌شنوم، حس می‌کنم آن آثار را به شکل دیگری خوانده‌ام. احساس می‌کنم آن تیپ، تیپ خوانندگی تنها خود من نبود و آقای بیات آن کاراکتر را به من القا کرد. آقای بیات خواننده بزرگی بود ولی هیچ‌وقت کاری با صدای خودش منتشر نکرد.

چند مرتبه گفتم با این صدا و تجربه و لحنی که دارید، چرا نمی‌خوانید؟ اما همیشه می‌خندید و می‌گفت که من آهنگسازم… زمانی که برای سریال «ولایت عشق» خواندم، رفتار مردم با من متفاوت و احترام و محبت‌شان دوچندان شد. قبل از آن هم مردم به من اظهار لطف می‌کردند و افتخار می‌کنم که بگویم من را دوست داشتند اما پس از «ولایت عشق»، شکل و اندازه این محبت تغییر کرد و هنوز هم ادامه دارد. وقتی با دوستان به جایی می‌رویم، به من می‌گویند که مردم چقدر دوستت دارند و یک شکل متفاوتی رفتار می‌کنند. گاهی به دوستان نزدیکم می‌گویم -و اگر به زبان هم نیاورم، از دلم می‌گذرد- که این محبت مخصوص را حس می‌کنم و می‌دانم که از کجاست… افتخار می‌کنم مردم من را با کاری که برای امام رضا (ع) خوانده‌ام، می‌شناسند.

کد خبر 687143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.