ایاب و ذهاب «رایگان» دانش‌آموزان استثنایی در انتظار نگاهی ویژه است

عدالت اجتماعی و عدالت آموزشی نیازمند توجه به دانش‌آموزان استثنایی است و از همین رو اهمیت دارد که اعتبارات در این راستا اختصاص یابد؛ ایاب و ذهاب یکی از چالش‌هایی است که این دانش‌آموزان را درگیر و توجه همه جانبه مسئولان را طلب می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دانش‌آموزان استثنایی، گروهی از دانش‌آموزان هستند که مسئولان باید توجه ویژه‌ای به آنها و تلاش مضاعفی برای رفع چالش‌های تحصیلی آنها داشته باشند. ایاب و ذهاب یکی از مسائلی است که مانع حضور آنها در مدارس می‌شود و بنابر اظهارات مسئولان کشوری در خردادماه سال جاری، ۱۶ هزار دانش‌آموز معلول بازمانده از تحصیل شناسایی شده و تلاش برای بازگرداندن آنها به چرخه تحصیل و آموزش در دستور کار قرار گرفته است.

با توجه به اینکه نمی‌توان ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی را با حمل و نقل عمومی انجام داد، بیست‌وچهارم خردادماه نیز نامه‌ای از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به استانداران سراسر کشور برای تأمین حمل و نقل رایگان دانش‌آموزان استثنایی ابلاغ شد.

حمید طریفی حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، توجه به حوزه آموزش و پرورش استثنایی و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را نمادی از عدالت تربیتی و یکی از برنامه‌ها و دستورکارهای اصلی دولت ذکر کرد که در سند تحول نیز بر آن تاکید شده است و اظهار کرد: اعتقاد بر این است که توجه به این دانش‌آموزان نمادی از عدالت تربیتی است و در همین راستا توجهات خوبی نسبت به این دانش‌آموزان در سال گذشته رخ داده است.

وی با اعلام افزایش سه درصدی پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی بعد از دوره کرونا، افزود: در حال حاضر جذب بازماندگان از تحصیل و افرادی که علت بازماندگی آنها معلولیت اعلام شده، برای ما بسیار مهم است تا با به سرانجام رساندن این امر، دانش‌آموز آموزش‌پذیر معلولی نداشته باشیم که در مدرسه حاضر نباشد. اکنون شرایط برای ما مهیا و این موضوع از برنامه‌های اساسی است و دولت نیز از آن حمایت می‌کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی برای این دسته از دانش‌آموزان، تصریح کرد: با توجه به اینکه اجرای این رشته‌ها هزینه‌های سنگینی دارد، اما در سال گذشته منابع خوبی در اختیار استان‌ها قرار دادیم و امسال هم تکلیف کردیم هنرستان استثنایی که می‌تواند رشته جدید و حداقل حتی یک کلاس جدید هم بخواهد ایجاد کند، از نظر تأمین منابع مالی و زیرساخت کارگاهی بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به هر مدرسه کمک می‌کنیم برای اینکه دانش‌آموزان با استعداد، رشته مورد علاقه و مناسب خود را در مدرسه داشته باشند.

وی در خصوص جذب نیروهای متخصص توانبخشی برای مدارس استثنایی ادامه داد: وجه ممیز نظام آموزش استثنایی با آموزش عادی در توانبخشی است. در این سال‌ها نیروی متخصص آن را نداشتیم و برای اولین بار طی سه دهه اخیر، مجوز جذب یک هزار نیروی توانبخشی را از سازمان استخدامی گرفته و به‌زودی دفترچه استخدامی آن منتشر می‌شود و ما می‌توانیم نیروی متخصص جذب کنیم.

سنجش دانش‌آموزان و نونهالان برای ورود به مدارس

رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش نیز در خصوص اقدامات و دستاوردهای سازمان استثنایی در دولت سیزدهم، اظهار کرد: در سازمان کودکان استثنایی تحولات بی‌نظیری رخ داده و شاید چند سال بود که ما این کودکان با نیازهای ویژه را فراموش کرده بودیم؛ در کتاب‌های درسی آنها تحول ایجاد و مجوز جذب یک هزار معلم (توانبخشی) برای آنها اخذ شد.

وی افزود: موضوع ایاب و ذهاب آنها نیز که طبق قانون بودجه پیش‌بینی شده، تا حدی حل شده است و ما در این سازمان اقدامات بزرگی در پیش داریم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جذب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و نگهداری آنها تا حد امکان در کلاس‌های عادی و سپس آوردن آنها به مدارس ویژه موضوع خیلی مهمی است که پیش رفته است، تصریح کرد: کار تحولی و تاریخی این سازمان، سنجش دانش‌آموزان و نونهالان برای ورود به مدارس بود؛ سنجشی بسیار دقیق و غربالگری و مداخلات به‌هنگامی را در دستور کار قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال اولین سالی بود که قبل از شروع ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی، سنجش بدو ورود را انجام داده و از خانواده‌ها خواستیم برای سنجش اقدام کنند.

کد خبر 687029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.