پاسخ مناسب ایران به تداوم سیاسی کاری‌های آژانس انرژی اتمی

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت:ر فتارهای امروز و دیروز نشان می‌دهد آژانس مسیر حقوقی را دنبال نمی‌کند و به دنبال سیاسی‌کاری است و این رفتار بر خلاف تکالیف ذاتی آژانس انرژی اتمی است بنابراین باید یکبار واکنش مناسبی از ایران دریافت می‌کرد که این اقدام انجام شد.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به صدور بیانیه‌ای از سوی سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و واکنش کشورمان به لغو مجوز هشت بازرس آلمانی و فرانسوی، اظهار کرد: این واکنش حداقل کاری بود که ایران می‌توانست نسبت به بدعهدی آژانس، بویژه در مواجهه با بیانیه اخیر شورای حکام علیه کشورمان، انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه رافائل گروسی بی توجه به وظائفی که آژانس باید در قبال ایران انجام می‌داد سخن گفت، افزود: وی بی توجه به نقش آمریکا و تروئیکای اروپایی در تضعیف برجام و همچنین خروج و نقض برجام از سوی طرف‌های غربی، کماکان مطالبات غیرحقوقی و سیاسی خود از ایران را مطرح و عنوان می‌کرد.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان، خاطر نشان کرد: اجرای پروتکل الحاقی با وجودی که امروز از اساس برجامی وجود ندارد و بازرسی‌ها فراپادمانی است، اقدامی بود که در چهارچوب برجام به صورت موقت انجام شد، اما وقتی ایران از همگرایی لازم محروم است و فشارها روی ایران تداوم دارد، انجام این بازرسی‌ها اقدامی بی‌ربط و برخلاف مصالح ملی ایران است.

وی با تاکید بر اینکه اقدام ایران واکنشی به بی‌توجهی آژانس انرژی اتمی و بویژه مدیرکل آن بود، اظهار کرد: رافائل گروسی به تهران هم آمد با وجود اینکه ایران در حال اجرای مصوبه و قانون راهبردی مجلس یازدهم بود، باز این کشورمان بود که متقاعد شد بخشی از دوربین‌ها را فعال کند و حتی غنی سازی ۶۰ درصد را کاهش داد.

ظهره وند با بیان اینکه ایران همان زمان اعلام کرد، اگر آژانس و مدیرانش اراده داشته باشند موضوع پی ام دی که علی‌القاعده باید یکبار برای همیشه پرونده آن بسته می‌شد، تصریح کرد: خود گروسی به ایران سفر کرد و از دو ایستگاه تورقوزآباد و ورامین بازدید داشت اما همین شخص امروز می‌گوید ایران باید چنین و چنان کند؛ آن هم بدون‌توجه به اینکه طرف مقابل ایران که اروپا و امریکا بود، ناقض برجام بودند و او حتی اشاره‌ای به اینها نکرد.

وی تاکید کرد: همین رفتارها نشان می‌دهد آژانس مسیر حقوقی را دنبال نمی‌کند و به دنبال سیاسی‌کاری است و این رفتار بر خلاف تکالیف ذاتی آژانس انرژی اتمی است بنابراین باید یکبار واکنش مناسبی از ایران دریافت می‌کرد که این اقدام انجام شد.

این کارشناس ادامه داد: وقتی سازمانی که باید وظیفه خود را طبق اساسنامه و در چهارچوب ان‌پی‌تی مسائل فنی و حقوقی را دنبال کند کار سیاسی انجام می‌دهد، باید انتظار این چنین واکنش‌هایی را هم داشته باشد.

به گفته وی، شماری از بازرسان آژانس انرژی اتمی وظیفه خودشان را در شکل جاسوسی انجام دادند و با وجود اینکه باید اطلاعات و آمار ایران و آژانس محرمانه بماند نیروهای خود را به اهرم فشار تبدیل کردند و اطلاعات ما را به رژیم اسرائیل تحویل دادند.

ظهره وند خاطر نشان کرد: گروسی به بدعهدی طرف‌های مقابل ایران توجهی نکرده و تنها مطالب خود را بر اساس سفارش‌های عناصر اسرائیلی، آمریکایی و اروپایی بیان می‌کند.

وی اظهار کردک امروز بالغ بر ۴۵ درصد بازرسی‌ها از بین ۷۰ کشور فقط روی ایران متمرکز است و ایران ثابت کرده مسیر انحرافی را طی نکرده چرا که اگر می‌خواست از این اقدام واهمه نداشت و انجام می‌داد.

عضو تیم مذاکره کننده ایران در مباحث هسته‌ای افزود: ایران اسلامی در اشکال و ابعاد مختلف مسیر اعتماد سازی را با آژانس بین المللی انرژی اتمی طی کرده بنابراین این نوع زیاده خواهی و سیاسی کاری نشان می‌دهد قرار نیست آژانس با ایران به عنوان یک عضو رسمی و متعال رفتار کند بلکه می‌خواهد برخورد و رفتار فوق العاده داشته باشد که به طور قطع ایران زیر بار نمی‌رود.

کد خبر 686863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.