روز دامپزشک ۱۴۰۲ چه روزی است + تاریخچه، معرفی رشته و شغل

در تقویم ایرانی روز ملی دامپزشک در مهر ماه است، در تقویم جهانی نیز آخرین شنبه ماه آپریل به عنوان روز جهانی دامپزشک نامگذاری شده است.

به گزارش ایمنا، دامپزشکی به پیشگیری، تشخیص و درمان آسیب‌ها و بیماری‌های جانوران می‌پردازد. توجه به بیماری‌های مشترک بین انسان و جانور، همچنین نظارت بر مراحل تولید و تضمین سلامت فرآورده‌های جانوری، دامپروری و رفاه جانوران از جمله امور مرتبط با دامپزشکی است.

تاریخچه دامپزشکی

دامپزشکی سابقه‌ای به دیرینگی پیدایش زمین دارد، آنگاه که انسان نخستین برای امرار معاش خود شروع به اهلی کردن حیوانات کرد. فن دامپزشکی در حدود ۵۰۰ سال بعد از میلاد مسیح در ایران به صورت علمی و کلاسیک در آمد. در ایران قدیم پزشکی و دامپزشکی یکی بود و در زمان ساسانیان به تدریج دامپزشکی به صورت تخصصی از پزشکی جدا شد و به عنوان حرفه تا حدی استقلال یافت ولی باز اساس پزشکی و دامپزشکی یکی بود.

در سال ۱۲۹۰ هجری شمسی دولت ایران از کشور سوئد عده‌ای کارشناس نظامی برای تأسیس ژاندارمری استخدام کرد، به همراه افسران سوئدی دو دامپزشک نیز بودند. این دو افسر دامپزشک اقدام به تأسیس مدرسه دامپزشکی در ایران کردند.

روز جهانی دامپزشک چه روزی است؟

آخرین شنبه ماه آپریل به عنوان روز جهانی دامپزشک نامگذاری شده است که در ایران این روز مصادف با ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ است. این روز توسط سازمان بهداشت جهانی (OIE) و اتحادیه انجمن‌های دامپزشکی (WVA)، به منظور افزایش سطح آگاهی عمومی در رابطه با اهداف و نقش مهم دامپزشکی در جهان، نامگذاری شده است.

روز دامپزشک ۱۴۰۲ چه روزی است + تاریخچه، معرفی رشته و شغل

علت نام گذاری و تاریخ روز دامپزشک در ایران

بسیاری از دانشمندان بر این باور هستند که پیدایش حیوانات در زمین به یک میلیارد و چهارصد میلیون سال پیش بر می‌گردد. در سال ۱۳۶۹ دکتر حسن تاج بخش ۱۴ مهر را روز ملی دامپزشک انتخاب کرد. روز دامپزشکی در سال ۱۴۰۲ برابر با جمعه ۱۴ مهر، مصادف با ۶ اکتبر ۲۰۲۳ و یا ۲۰ ربیع الاول سال ۱۴۴۵ قمری است.

دامپزشک کیست؟

دامپزشک فرد متخصصی است که با دانش و مهارت خود وضعیت سلامت حیوانات از جمله پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های آنان را کنترل می‌کند. از دیگر وظایف یک دامپزشک شناخت و پیشگیری بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و محصولات دامی است نقش دامپزشکان تنها محدود به حوزه سلامت حیوانات نمی‌شود و به طور مستقیم در سلامت سفره غذایی و محیط زیست و پیرو آن در سلامت انسان‌ها و جامعه موثرند. آنها همچنین به صاحبان و مالکان حیوانات در مورد مراقبت صحیح از آنها توصیه‌های لازم را ارائه می‌دهند.

در زبان فارسی، در گذشته از کلمات بیطار، ستور پزشک و ستوران پزشک نیز برای توصیف دامپزشک استفاده شده‌است تا اینکه فرهنگستان ایران کلمه «دامپزشک» را به شکل رسمی پیشنهاد کرد. در زبان انگلیسی، واژه veterinary برای نخستین بار توسط توماس براون در سال ۱۶۴۶ به کار گرفته شد.

معرفی رشته دامپزشکی

رشته دکترای عمومی «دامپزشکی» (Veterinary Medicine) جز رشته‌های زیرگروه یک تجربی است که داوطلبان برای ورود به این رشته نیازمند کسب رتبه قبولی مورد نیاز در کنکور هستند. دامپزشکی شامل مجموعه علومی است که به دانش‌آموختگان این رشته در درمان و کنترل بیماری‌های گوناگون حیوانات اهلی و خانگی، کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، تأمین بهداشت و سلامت کلیه فرآورده‌های خام و فرآوری‌شده با منشأ دامی کمک می‌کند. در بخش درمانی و بهداشتی، دامپزشکان به ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌های (عمومی یا تخصصی) دامپزشکی، دامداری‌ها، داروخانه‌های دامپزشکی و ارائه خدمات بهداشتی-نظارتی در کشتارگاه‌های دام و طیور، کارخانه‌های تولید فرآورده‌های دامی (مانند لبنیات، سوسیس و کالباس) و کارخانه‌های بسته‌بندی فراورده‌های دامی می‌پردازند. در بخش خدمات تولید، دامپزشکان می‌توانند با تأسیس واحدهای تولیدی گوشت قرمز، گوشت سفید، ماهی، میگو، پرندگان زینتی، کرم ابریشم و زنبور عسل نیز فعالیت کنند.

روز دامپزشک ۱۴۰۲ چه روزی است + تاریخچه، معرفی رشته و شغل

مدت زمان تحصیل در رشته دامپزشکی

مدت زمان تحصیل در رشته دامپزشکی همانند دندانپزشکی و داروسازی ۶ سال است. این رشته در هیچ زیرگروهی قرار ندارد و داوطلبان برای قبولی در این رشته باید به ضرایب دروس تخصصی توجه داشته باشند. البته این دوره ۶ ساله به دو بازه زمانی مختلف تقسیم می‌شود. دوره اول رشته دامپزشکی دوره پیش درمانگاهی است که پس از گذراندن این دوره باید در آزمون جامع پیش درمانگاهی شرکت کنند تا موفق به ورود مرحله دوم شوند. دانشجویانی که در این آزمون جامع قبول می‌شوند وارد دوره درمانگاهی می‌شوند.

درآمد و موقعیت شغل دامپزشکی در ایران

امروزه با توجه به افزایش نگهداری حیوانات خانگی در ایران و نیازهای بهداشتی و درمانی آنها درآمد دامپزشکان نیز افزایش یافته است. اما با توجه به بخش‌ها و محیط‌های مختلف کاری در رشته‌ی دامپزشکی میزان درآمد نیز متفاوت است. به طور میانگین می‌توان گفت رشته‌ی دامپزشکی از جمله رشته‌های پر درآمد علوم تجربی است.

کد خبر 686723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.