کتابخانه‌ای که اسناد ماندگاری از انقلاب اسلامی دارد

در کتابخانه تخصصی المهدی، پشت هر کدام از واژه‌ها به هم گره خورده‌اند و هزاران هزار روایت را برایمان ترسیم کرده‌اند، برای ما گفته‌اند از روزهایی که مساجد اصفهان میزبان روحانیون و آیات عظامی بود که دغدغه اسلام و انقلاب را داشتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خیابان آیت‌الله طیب، کتابخانه المهدی و در نهایت طبقه پایین کتابخانه محل قرار ما است، جایی که باید از پله‌های زیادی بگذریم و برسیم به خنکایی که خبر از حضور دستگاه خنک‌کننده‌ای می‌دهد که با دور تند در کتابخانه جولان می‌دهد.

پله‌ها که تمام می‌شود می‌رسیم به جایی که قلم به دستان چند دهه گذشته، کتابت کرده‌اند و نوشته‌اند از تاریخ انقلاب و از وقایع قبل و بعد از آن. سند و مدرک‌هایی که هویت ما را هجی می‌کنند و خط و خطوطی که منش آبا و اجداد ما را نشانمان می‌دهند.

باید برای دیدن این آثار جمع‌آوری شده رجوع کرد به سید حسن نوربخش تا با حوصله و متانت دوست‌داشتنی‌اش از دغدغه‌اش بگوید، از دغدغه‌ای که او را گردآورنده این مجموعه نموده است. از مجموعه‌ای که قرار است به زودی کتاب شود و بیاید روی گیشه کتابفروشی‌ها و سندی مطمئن و قابل استناد شود برای ما و آن‌هایی که بعد از ما زیست خواهند کرد که بخوانند و بدانند از تولد و روزهای قد کشیدن انقلاب.

روزگاری را در مکتب گذرانده و بعد به مدرسه دین و دانش و بعد نور و دانش رفته است و بعد از آن هم پیش اخوی‌هایش مشغول کار شده که زرگری داشتند. شب‌ها هم به آموزشگاه‌های مویدی می‌رفته. به توصیه یک عالم روحانی راهی قم شده که در مدرسه رضوی هم درس حوزه بخواند و هم مهارت‌هایش را در تحقیق و تبلیغ زیاد کند و حالا ایستاده تمام قد برای جمع‌آوری آثاری که خبر از سال‌های انقلاب می‌دهد.

اینجا نمایشگاهی است متفاوت از خیلی از نمایشگاه‌هایی که با رقص نور و دکوراسیون داخلی چند صد میلیونی مخاطب را زمین‌گیر رنگ و نور می‌کنند. آثاری که شاید گاهی رنگ به رو هم نداشته باشند اما اعتباری دارند به وسعت هویت و اصالت ما.

پشت هر کدامشان واژه‌ها به هم گره خورده‌اند و هزاران هزار روایت را برایمان ترسیم کرده‌اند. برای ما گفته‌اند از روزهایی که مساجد اصفهان زیبای ما میزبان روحانیون و آیات عظام بود، آن‌ها که دغدغه اسلام و انقلاب را داشتند.

بزرگانی که فریاد عدالتخواهی‌شان به سراسر دنیا رسید، همان‌ها که نه ترس از نیروهای امنیتی، خانه نشینشان کرد و نه ساواک توانست در برابرشان قدی علم کند. مردانی که مراد بودند و مریدانشان برایشان سینه سپر کردند. یک روز کفن پوشیدند و روزی دیگر به تجمعات پناه آوردند و در تظاهرات شرکت کردند.

چیدمان آثار موجود در نمایشگاه به ترتیب حروف الفبا است. مطلبی روی کاغذ سفید و با قلمی به رنگ سیاه که گفتگویی است با حاج آقای عباس انصاری که هم اهل بازار بوده و هم اهل علم که در مورد آیت الله بهبانی صحبت کرده است.

کتاب‌های امام مثل کشف الاسرار، طلب و اراده، اسلام ناب در کلام و بیانات امام خمینی، دیوان امام، عبادت و خودسازی و سایر آثار امام به چشم می‌آید. در کنار این آثار، متن مربوط به سخنرانی آیت‌الله حاج سید محمد احمدی دیده می‌شود، سخنرانی بسیار تأثیرگذار و مستند از مردی شجاع و نترس.

در همین راستا می‌رسیم به دیگر افرادی که در تاریخ سیاسی و مذهبی انقلاب در اصفهان نقش بسزایی داشتند مثل حاجیه خانم امین و نقش آن بانوی مجتهده بر رفتار و منش خانم‌ها، آیت‌الله بهبهانی و برهانی و سخنرانی آن‌ها در نیمه شعبان هم قسمت دیگری از این مجمعه مکتوب را به خود اختصاص داده است. تصاویری از جلسات گفتگو حاج حسن امامی در جوار جوانانی که به سمت مسیحیت سوق پیدا کرده بودند هم دیده می‌شد.

عکسی از آقای بهلول و دکتر بهشتی محبوب و مهندس پرورش که مجموعه‌ای از شهدای محل‌شان را به صورت کتاب گردآوری کرده است، در قسمت دیگری از این مجموعه کنار هم قرار گرفته‌اند.

مستندات مربوط به داستان تخت فولاد و روایت‌های مربوط به استاد جعفری و جدیدی از پیشگامان و فعالان آن زمان و شهید چمران و حضورش در اصفهان در روزی که قرار بود در دانشگاه نماز وحدت خواده شود هم در این مجموعه قرار دارند. آقای حجه‌فروش یک نفر از هزاران نفر از بازاری‌هایی است که در وقوع انقلاب نقش بسزایی داشته است.

از آیت الله خادمی و مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و آیت الله خوانساری هم تصاویر و محتواهای مکتوبی در این مجموعه انتخاب و کنار سایر آثار قرار داده شده است.

کد خبر 686565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.