تکمیل ثبت‌نام ۹۱ درصد محصلان در مدارس / دریافت شهریه از دانش‌آموزان اتباع مجاز است؟

ثبت‌نام به‌موقع دانش‌آموزان در مدارس، از چالش‌هایی است که فرزندان و والدین آنها را هر سال درگیر می‌کند و برخی خانواده‌ها با مشکلاتی از جمله تکمیل ظرفیت روبه‌رو می‌شوند. به گفته مسئولان مرتبط، تاکنون ثبت‌نام ۹۱ درصد از دانش‌آموزان انجام شده است و ثبت‌نام در مدارس همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس آمارهای ارائه شده، ۱۴ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۲۸۱ دانش‌آموز در پایه‌های مختلف تحصیلی ثبت‌نام خود را تکمیل کرده‌اند و منتظر حضور ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در پایه‌های تحصیلی هستیم.

سیدمجتبی هاشمی، رئیس ستاد مرکزی ثبت‌نام دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش‌، با اشاره به رشد ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس با توجه به نزدیک شدن روزهای منتهی به آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس رشد به نسبت خوبی داشته است و دانش‌آموزان در حال تکمیل ثبت نام خود هستند. تاکنون ۹۱ درصد دانش‌آموزان در تمام پایه‌ها یعنی از اول ابتدایی تا پایه دوازدهم ثبت‌نام خود را تکمیل کرده‌اند.

وی درباره چرایی ثبت‌نام نکردن برخی از دانش‌آموزان افزود: بخشی از افرادی که ثبت‌نام نکرده‌اند دانش‌آموزانی هستند که منتظر آمدن نتایج و نمرات امتحانات شهریورماه هستند تا بتوانند ثبت‌نام کنند یا مراتب هدایت تحصیلی آنها مانده است، لذا آمار ۹۱ درصدی از ثبت‌نام‌های انجام شده در این بخش از سال طبیعی است.

رئیس ستاد مرکزی ثبت‌نام دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۴ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۲۸۱ دانش‌آموز در پایه‌های مختلف تحصیلی ثبت‌نام خود را تکمیل کرده‌اند، با اشاره به ثبت‌نام کلاس‌اولی‌ها، تصریح کرد: ۸۸ درصد کلاس اولی‌ها ثبت‌نام خود را کامل کرده‌اند.

وی تصریح کرد: فرآیند ثبت‌نام همچنان ادامه دارد و در طول سال نیز انجام می‌شود؛ چراکه مهم است دانش‌آموزان در چرخه آموزش باقی بمانند و بازمانده از تحصیل نشوند. برای اول مهر منتظر حضور ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در کل پایه‌ها هستیم.

هنگام ثبت‌نام رقمی برای «شهریه» از اتباع خارجی اخذ نشود

هاشمی درباره آخرین آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی نیز ادامه داد: امسال هماهنگی با سازمان ملی مهاجرت خیلی خوب بود. میانگین ثبت‌نام اتباع خارجی تاکنون ۷۵ درصد است؛ به عبارت دیگر ۳۵۶ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند. درباره تعداد کل دانش‌آموزان اتباع خارجی نمی‌توان آمار دقیقی داد، چراکه به علت مهاجرت آمار این دانش‌آموزان متغیر است.

وی گفت: اینکه در بدو ثبت‌نام از اتباع خارجی هزینه‌ای دریافت شود، مجاز نیست، اما در طول سال تحصیلی این دانش‌آموزان نیز مانند دانش‌آموزان ایرانی هستند و باید در هزینه‌ها مشارکت کنند، اما مدارس مجاز نیستند هنگام ثبت‌نام رقمی را برای «شهریه» از این دانش‌آموزان دریافت کنند. اگر اتباع خارجی شاهد این تخلفات بودند به آموزش و پرورش اطلاع دهند.

رئیس ستاد مرکزی ثبت‌نام دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعضی مدارس به دانش‌آموزان اتباع خارجی اعلام می‌کنند که برای ثبت‌نام جا و فضا نداریم، اظهار کرد: محدودیتی از حیث زیر ساخت‌ها در شهرهای بزرگ وجود دارد و اگر این گروه از دانش‌آموزان نتوانستند ثبت‌نام خود را انجام دهند، باید به ستادهای ثبت‌نام در مناطق آموزش و پرورش مراجعه کنند. ستادهای ثبت‌نام نزدیک‌ترین مدرسه که امکان ارائه خدمات به این دانش‌آموزان را دارند به آنها معرفی خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: به‌طور کلی از اول آغاز ثبت‌نام مدارس تا این لحظه در سطح کشور ۷۹ هزار و ۹۳۲ مورد بازدید از مدارس انجام شده است و از ۷۱ درصد مدارس کشور بازدید کرده‌ایم، با این حال اگر خانواده‌ها شاهد تخلفاتی حین ثبت‌نام بودند، موارد را اعلام کنند تا بررسی شود.

مشکلات ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در سامانه سهما

علیرضا یاری‌مقدم، مسئول امور تحصیلی اتباع خارجی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، در خصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در سامانه سهما اظهار کرد: امسال شیوه‌نامه جدید ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی اینگونه است که دانش‌آموزان چه افرادی که سال گذشته در ایران تحصیل کردند و چه افرادی که جدیدالورود هستند، در ابتدا باید در سامانه سازمان ملی مهاجرت ثبت‌نام کنند.

وی افزود: به این دلیل که ثبت‌نام اینترنتی شده و سامانه نیز متعلق به سازمان ملی مهاجرت است، آماری از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان نداریم، اما پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری پنج تا ۱۰ درصد به جمعیت دانش‌آموزان ما اضافه شود.

مسئول امور تحصیلی اتباع خارجی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه در ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع دو دسته دانش‌آموز خواهیم داشت، تصریح کرد: دسته اول شناسه معتبر دارند. اطلاعات این دانش‌آموزان بعد از ثبت‌نام در سایت پس از ۴۸ ساعت خود به خود در سایت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد و بعد دانش‌آموزان ادامه فرایند را طی و در مدرسه ثبت‌نام می‌کنند.

وی ادامه داد: دسته دوم دانش‌آموزانی هستند که مدارک شناسایی معتبر ندارند. این دانش‌آموزان در سامانه ثبت‌نام می‌کنند، کد رهگیری می‌گیرند و بعد باید به دفتر کفالت مراجعه و کد دیگری دریافت می‌کنند و می‌توانند با آن ثبت‌نام خود را انجام دهند. در گذشته به جای این کد، برگه حمایت تحصیلی دریافت می‌شد.

یاری‌مقدم با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین معضل ما در حال حاضر این است که به دلیل هم‌زمان شدن با ثبت‌نام اربعین اتباع، ترافیک بالایی در وبگاه وجود دارد، گفت: وبگاه آنگونه که باید عمل نمی‌کند و بسیاری از اتباع نمی‌توانند ثبت‌نام انجام دهند و این موضوع موجب رفت‌وآمدهای زیاد، تشویش اذهان و اذیت شدن دانش‌آموزان شده است.

وی اضافه کرد: علی‌رغم اینکه سامانه ثبت‌نام این فرایند را تعریف کرده، اما دفاتر کفالت از این ماجرا خبر ندارند و مجدد کد رهگیری را به آموزش و پرورش برمی‌گردانند و بیان می‌کنند که نمی‌دانند باید با کد چه کاری انجام دهند. دانش‌آموزان زیادی داریم که ثبت‌نام موقت وبگاهرا انجام داده‌اند، اما اکنون نمی‌دانند چه کاری انجام دهند.

مسئول امور تحصیلی اتباع خارجی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما ۶۵ هزار دانش‌آموز اتباع داریم که باید این پروسه را طی کنند. نیمی از آن‌ها مدرک معتبر ندارند، تعداد زیادی از دانش‌آموزان اقامت ندارند و سال گذشته با برگه حمایت تحصیلی ثبت‌نام کرده بودند. حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع مدرک معتبر ندارند و باید به دفتر کفالت مراجعه کنند.

کد خبر 686563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.