تعیین رشد ۷۰ درصدی بارش‌ها در کشور قطعیت دارد؟

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای کشور گفت: تعیین دقیق بارش‌ها با ۷۰ درصد بیشتر از میزان طبیعی در حال حاضر مشخص نیست و قطعیت ندارد.

صادق ضیاییان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه امسال بارش‌های پاییزی نسبت به بلندمدت ۳۰ ساله در کشور بیشتر از حد نرمال است، اظهار کرد: تقویت جریانات ال‌نینو یا فاز گرم بر میزان بارندگی‌ها کشور در پاییز بسیار تأثیرگذار است و با بارش‌ها در بعضی نقاط نسبت به میانگین بلندمدت، شرایط مناسب‌تری را در مقایسه با سال گذشته تجربه خواهیم کرد، اما بر اساس پیش‌بینی‌های فصلی که نشان می‌دهد ایران بزرگترین ترسالی‌های خود را در پاییز امسال دارد، صحت ندارد.

وی افزود: در واقع این رویداد زمانی حقیقت دارد که با جمع‌آوری آمارهای بارش‌ها و مقایسه آنها با بلندمدت، رکورد بزرگترین ترسالی را ثبت کنند، چراکه رکوردها قابل پیش‌بینی نیستند، بلکه بر اساس پیش‌بینی‌ها رخدادها را نسبت به ارقام و عددهای آماری اطلاع‌رسانی می‌کنند، بنابراین در حال حاضر نمی‌توانیم چنین اظهارنظرهایی را بیان کنیم.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر اساس مدل‌های، میزان بارش‌ها نسبت به میانگین در برخی نقاط کشور بالای ۷۰ درصد رشد اعلام شده است، تصریح کرد: این موضوعات به هیچ‌وجه صحیح نیست، زیرا چنین پیش‌بینی‌های فصلی تنها احتمالات است.

وی ادامه داد: برای نمونه می‌گویند با احتمال ۴۰، ۵۰ یا ۷۰ درصد بارش‌ها بیش از حد نرمال خواهد بود، اما تعیین دقیق بارش‌ها با ۷۰ درصد بیشتر از میزان طبیعی در حال حاضر مشخص نیست، زیرا این دو گزینه با هم کالا متفاوت است.

ضیاییان گفت: پدیده ال‌نینو بدین معنی است که بخش‌های مرکزی و شرقی اقیانوس آرام از شرایط نرمال خود گرم‌تر می‌شود، نوسان جنوبی یک شاخص دور پیوند است که می‌تواند بر بارش‌های پاییز و زمستان کشور ایران به‌ویژه بارندگی‌های جنوب غرب و نیمه جنوبی ایران تأثیرگذار باشد.

وی اضافه کرد: جریانات ال‌نینو یا مثبت، به‌طور معمول با پربارشی همراه خواهد بود، البته این رویداد هم صددرصدی نیست و قطعیت ندارد و ممکن است چنین رویدادی پدیدار شود، اما بازهم هیچ موضوعی حتمی نیست.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا کشور افزود: رویداد لانینا چرخه مخالف ال‌نینو است و نشان‌دهنده سرد شدن تناوبی سطح دریا در مرکز شرقی خط استوا روی اقیانوس آرام است که با جریانات لانینا در کشور به‌طور عمده با کم‌بارشی مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که میزان بارش‌ها از میانگین بارندگی‌های ۳۰ سال گذشته بیشتر باشد، پدیده ترسالی در کشور اتفاق خواهد افتاد، اما با کم‌بارشی‌ها، خشکسالی با درجات متفاوت پدیدار می‌شود.

کد خبر 686488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.